Írásbeli osztás kétjegyű osztóval. Melyik a legegyszerűbb módszer?
Többféle módszert láttam.
Itt van például ez:
9714:42=
Olyat is láttam, hogy az osztó teljes terjedelmével, 42-vel szoroznak vissza, de olyat is, hogy külön a 4-el, külön a 2-vel. Egyszerűbbnek tűnik, de kacifántos, viszont az előbbinél meg több mellékműveletet kell végezni.
Mit tanácsoltok?
Hogy érted, hogy "külön a 4-gyel, külön a 2-vel szoroznak"?
Én akkor adok egy harmadik lehetőséget;tudjuk, hogy ha az osztandót és az osztót ugyanazzal a számmal osztjuk, akkor a hányados nem változik (a maradék viszont változhat, emiatt majd vissza kell tárnünk az eredeti feladathoz.
Ennek megfelelően vegyük észre, hogy a 9714 és a 42 is osztható 2-vel, így osszuk el mindkettőt 2-vel:
= 4857 : 21
Az is látható, hogy 3-mal is tudunk osztani, mivel 4+8+5+7=24, ami osztható 3-mal, így ezt kapjuk:
= 1619 : 7
Itt pedig már egyszerű számolni, és a hányados 231 lesz. Mivel 231*42=9702, ezért a maradék 12 lesz.
A maradékot egyébként úgy is megkaphatjuk, hogy megszorozzuk azokkal a számokkal, amikkel egyszeerűsítetük az osztást; 1619:7 esetén a maradék 2, az egyszerűsítéseket 2-vel és 3-mal végeztük, így az eredeti maradéka 2*2*3=12 lesz.
Persze ez nem mindig működik így, de ahol működik, ott érdemes kisebbíteni a számokat.
Szia, #1 köszönöm a választ.
"Hogy érted, hogy "külön a 4-gyel, külön a 2-vel szoroznak"?"
Úgy értem, hogy az osztót kettéválasztani, és külön-külön szorozni.
Itt van a videó: [link]
2:00-től. Nem a 19-el (osztó) szoroz vissza, hanem külön az 1-el, külön a 9-el.
Ezzel a számítással csak annyi a probléma, hogy csak akkor használható, hogyha TUDJUK, hogy a hányados valóban annyi, mint amint leírtunk.
Mert ez a "19 majdnem 20, ezért 3 a hányados" nem mindig működik. Mert ha ugyanezt a 76:19-cel csinálnánk meg, akkor a fenti eszmefuttatás szerint 3 kellene, hogy legyen a hányados, viszont a valóság az, hogy a 19 4-szer van meg a 76-ban, és nincs maradék.
Szóval -meglátásom szerint- mindenképp szükséges az, hogy a visszaszorzással megbizonyosodjunk arról, hogy a hányados megfelelő, mert különben zavar lesz a számításban.
Ezt a fajta számítást eddig nem láttam, de szerintem követethetetlenebb egy most tanuló diáknak, mint az 1-es variáció.
Hát engem eléggé összezavart, ezért linkeltem be, mert kíváncsi voltam, hogy más mit szól hozzá.
De köszönöm, hogy leírtad a véleményed róla, mert akkor ezt nem is fogom használni!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!