Geometria és a rejtőzködő háromszög. Mi a megoldás?
Sziasztok!
A jövőhéten dolgozatot fogok írni, részben geometriából. Korábban az ehhez kapcsolódó egyenletekkel is gondjaim voltak, de azt már megérettem!
Most azért írom ki ezt a kérdést, mert több ember véleménye is érdekelne. Szóval, online-on csináltunk a tanár úrral feladatokat, némelyik könnyebb, másik egyszerűbb. Most egy olyat szeretnék mutatni, amelynek megoldási menete előttem (részben) rejtve van még.
Íme a feladat (1333-as):
Ez pedig a megoldás, amit órán csináltunk:
KÉRDÉSEIM:
1. Miért pont ott helyezkedik el a derékszögű háromszög, fent a bal felső sarokban!? Hogy lehet a szövegből erre rájönni!?
2. Az egyik befogó értéke miért 10 méter, amikor ilyen szám nincs is a feladatban?
3. Miért 0,6-al számolt a tanár, amikor a feladatban 60 cm van?
Az egyenletet már értem, de a fentieket nem.
Köszönöm a válaszokat!
1-2. Ha a kötél közepére kötik a lámpát, akkor a belógásnál is a kötél közepén, pontosabban felezőpontján lesz. A "félbehajtott" kötél két része a 20 méteres távolsággal így egy egyenlő szárú háromszöget alkot, ahol a 20 méteres rész a háromszög alapja. Az alapra merőleges magasság felezi az alapot, emiatt a keletkező derékszögű háromszög egyik befogója 10 méter lesz (az pedig egy elég hülye kérdés, hogy hogyan lehet 10 méteres, ha nincs benne a szövegben; a szövegben a huzal hossza sincs benne, akkor az se lehet semennyi, ezen okfejtés alapján). A szövegből úgy lehet rájönni, hogy értelmezed.
3. Azért, mert azonos mértékegységben kell számolni. Megtehette volna azt is, hogy a métert váltja át centiméterbe, de nem akart nagy számokkal számolni, gondolom. Nem mellesleg a könyvi ábrán is méterben van megadva a 60 cm.
> 1. Miért pont ott helyezkedik el a derékszögű háromszög, fent a bal felső sarokban!? Hogy lehet a szövegből erre rájönni!?
Egyszerűen csak húzunk egy olyan egyenest, ami egyrészt átmegy az alsó csúcson, másrészt merőleges a vízszintes oldalra.
> 2. Az egyik befogó értéke miért 10 méter, amikor ilyen szám nincs is a feladatban?
Nyilván a súly középen van. Így az alsó csúcsból húzott, a vízszintes oldalra merőleges egyenes két egybevágó háromszögre osztja az eredeti háromszöget. Mivel 20 méter széles az út, ez a merőleges két egyenlő hosszúságú szakaszra bontja ezt a 20 méteres szakaszt, tehát két darab tíz-tíz méteres szakaszra.
> 3. Miért 0,6-al számolt a tanár, amikor a feladatban 60 cm van?
Számolni csak azonos mértékegységekkel lehet. A távolság méterben, a lelógás meg centiméterben van megadva. Tehát vagy a 60 centimétert kell 0,6 méterre átváltani, vagy lehetne az is megoldás, hogy a 20 métert váltjuk át 2000 cm-re, és akkor az eredményt is centiméterben fogjuk megkapni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!