Hatványozás azonosságainak mi az értelme?
Suliban tanítják ugye, kötelező megtanulni a hatványok azonosságait. De miért kell egy b opció szerint eljárni, amikor van akinek az a opció logikusabb és gyorsabb?
Vegyük például ezt a képletet
a opció:(a-szor b) az n-ediken azonossága b opció: a az n-ediken szor b az n-ediken
behelyettesítem számokkal hogy érthetőbb legyen:
a opció: (3szor 5) a 3-adikon = elég a zárójelben a két tényezőt összeszoroznom és azt a kitevőre emelni és
3375-öt kapok ugyan úgy, mint amikor
b opció: 3 a 3-adikon szor 5 a 3-adikon = ugyan úgy 3375-öt kapok, de külön külön kell elvégeznem a hatványozást, ami hosszabb,lassabb...
Példának okáért, ha van ez az egyenlet:
(2x)^2+8x+5=19,
akkor ezt hogyan oldanád meg anélkül, hogy használnád az azonosságot?
Mert előfordulhat, hogy a és b nem 3 és 5, hanem ismeretlen. (8x)^3-nál máris nem tudod megcsinálni a dolgot, bontanod kell 8^3 * x^3 -ra. Aztán ki tudja, mi van még mellette vagy a túloldalon, kiemelhetsz, összevonhatsz, egyszerűsíthetsz...
[(98x-5)*(76y+72)]^z-ről meg ne is beszéljünk...
Na 3-as, de pontosan ez az hogy nekem az a logikusabb hogy előbb szorzok :D
De egyébként az ismeretlenek szóba kerültek, így már kezdem érteni, hogy miért jó hogy van. Nagyon köszönöm!
1-es ha nem nagy kérés, le tudnád vezetni az egyenletet amit példának adtál? Nem tartok még ott, hogy magamtól meg tudnék oldani egy ilyet, viszont ha látom a levezetést, akkor tudok következtetni magamnak. Nagy segítség lenne, mert ehhez hasonló példát a neten nem találtam.
Az ilyen egyenleteket másodfokú egyenleteknek hívják. Majd fogjátok tanulni, kicsit bonyolultabb, mint a lineáris egyenletek.
Eszembe jutott egy másik eset is, amikor érdemesebb szétszedni. Ha tanultad már a gyökvonást, mint műveletet, akkor a
(gyök(2)*5)^2
művelet eredményét egyszerűbben megkapod, hogyha használod az azonosságot,mert akkor gyök(2)^2*5^2=2*25=50, ahelyett, hogy kiszámolnád gyök(2) értékét (amit nem is tudsz pontosan, csak kerekítve), aztán szorzol 5-tel, majd négyzetre emelsz, ráadásul csak a pontos értékhez "nagyon közeli" eredményt tudsz elérni.
Egész számokra is lehet példát adni; legyen (3*5)^2. Namost a 15^2 nem feltétlenül menne könnyen fejben. Viszont ha úgy számolunk, hogy 3^2*5^2=9*25, akkor innen számolhatunk úgy, hogy 10*25-25=250-25=225. Persze ehhez kell egy kevés rutin is, hogy ezt fel tudjuk ismerni.
Köszönöm a segítséget :)
Az, hogy suliba fogjuk "tanulni" lehet, de vagy a tanár magyaráz rosszul, vagy nálam nincs rendbe valami, de amióta online oktatás van, többszörösét értettem meg a dolgoknak 2 hónap alatt, mint óra közben 2 év alatt.
Online oktatás alatt azt értem, hogy én magam tanulom gyakorlati oldalakról, nem az "unott" tanárok "össze-visszaságát" hallgatom többször 45 percen keresztül :D
De igaz ez már más téma, és lehet hogy tényleg csak velem van baj
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!