Mi a baj az informatika oktatással?
A mai világban a digitalizáció annyira megtalalható életünk minden részében, hogy ha technikailag nem akarunk lemaradni, akor szükséges a megfelelő számú és minőségű informatikus szakember gárda kiképzése, illetve a társadalom alapvető informatikai képességekkel való felruhazasa, mivel egyre több szakma igényli az ilyen skilleket. Viszont úgy látni, hogy a jelenlegi képzés, és az emberek tudása köszönő viszonyban sincsen a gazdasággal, és a piaci elvárásoknak.
Mi a probléma az informatika oktatással, és a társadalom alacsony digitális képességével? Mint közép, mint felsőoktatás terén.
Amiket én látok:
- ez a terület olyan gyorsan változik, hogy ezzel a képzés, és a társadalom nem tud lépést tartani.
- hiányzik a képzett oktató gárda, mert aki ért hozzá, az cégeknél sokszorosat is képes keresni.
- informatika területén végképp nem működik az elavult oktatási rendszerünk. Ezen dolgokban teljesen más szemléletre van szükség, mint a többi targynal. Itt nincsenek könyvek, jegyzetek, mindent a netrol tanul meg az ember, és ez a fajta kutatási képesség nincsen meg az emberekben, mert ahogy egyszer itt olvastam, az emberek a " kerek massza" kepzesekhez vannak hozzaszokva.
- annyira elvont maga a tananyag, hogy az emberek többsége sosem fog tudni hozzá érteni.
Mit gondoltok a fenti kijelentésekrol? Szerintetek hogyan lehetne javítani a dolgokon? Lehetséges egyáltalán? És miért van az, hogy ebben a szakmában mindent maga kell megtanuljon az ember, mert az iskola annyira nem ad elég tudást?
Úgy lehetne javítani a helyzeten, hogy az informatikához jól értőket sokkal jobb fizetéssel csábítani a tanítási pályához mint ami jelenleg van nekik. Akár olyan fizetéssel, mint amit a versenyszférában megkapna.
"És miért van az, hogy ebben a szakmában mindent maga kell megtanuljon az ember, mert az iskola annyira nem ad elég tudást?"
Ha jól emlékszem akkor Robert T. Kiyosaki, a Gazdag papa c. sorozat szerzője szokta emlegetni (és én is így látom) hogy az értékes tudást nem szórják a pór nép elé. Ez sajnos nem csak az informatikára érvényes.
Amikor végeztem a műszaki fősulin (nem informatika terület volt), azzal szembesültem hogy semmi értékes tudást nem kaptam. Azzal a tudással akár szegényebb lehettem volna mint egy kukázó, és ez volt a többi tankörtársam véleménye is. Ugyanis a sok értéktelen és felesleges lexikális tudásba csak kiégtünk. Ezért miután elhatároztuk hogy soha többé nem ülünk iskolapadba, otthon önszorgalomból, vagy ha lehetőség volt rá akkor sikeres emberektől kellett megszereznünk olyan infókat amivel sikeresek, gazdagok és szabadok lehetünk az üzleti életben. Az bejött és bele se fáradtunk. Nem is az szomorított el hogy értékes tudást nem kaptam az oktatási rendszerben. Hanem az hogy szándékosan értéktelent kaptunk.
Még annyit az előző válaszhoz, hogy van is egy mondás miszerint: A kudarc oka nem az ha valamit nem tudunk. Hanem az ha rosszul tudjuk.
És ez minden területre igaz.
+1 A kiégett info tanároknak semmi moticáviója nincs azért a nettó 150-ért vagy mennyit kapnak, hogy energiát fektessen a korreket oktatásba, ami nyilván az önképzésük is megkívánná. Leadja amit már ezerszer és csá.
+2 Aki ért hozzá az nem fog aprópénzért melózni, miközben az iparban lazán megkapja a nettó fél misit. Így aztán igazi szakember sincs az oktatásban.
A mai világban?
Ez mindig is így volt, másrészt 2019-ben mit nem tudsz?
YouTube, How to, aztán annyi videót nézel, amennyit nem szégyellsz.
Nem rég szabadultam az iskolábòl. Nálunk általános iskola hatodik osztályàtòl volt heti 1 info óra. Túl későn kezdődött és semmire nem volt elég ez az oraszam.
Ezen kívül a tanárok is sokszor nem igazán értenek hozzá, egy - egy diák többet tud, mint ők. Ahogy én tudom, a számítógép részeit és a world, power point, excel szokott tananyag lenni, még gimiben is
Mást nem tanulnak. Biztos tanár és iskola függő is, az én összes info oram felesleges volt sajnos.
Én minden tudásom netrol és youtuberol szedtem.. Mert munkahoz meg elvàràs, hogy ne legyél digitális analfabéta.. Ha az iskolán múlt volna, semmihez nem érten
èk kb.
6# vagyok. Amit a négyes írt teljesen valós. Aki ért az informatikàhoz, az tényleg nem fog tanár maradni èhbèrèrt. Multinàl a többszörösèt megkapja.
Így főleg olyan tanárok vannak, akik nem igazán értenek a dolgokhoz, elavult a tudásuk és tényleg egy egy tanuló naprakészebb náluk.
Az iskolák technikai felszereltsége nem 21. századi (elavult gépek, kevés digitális tábla...). A heti egy órás tantárgynak nincs túl sok értelme. Ezért így értelmetlen ennek a tárgynak az oktatása ebben a formában. Nagyon kevés az infotanár.
Alapvetően én jó dolognak tartom a word, excell és a powerpoint használatának tanítását. Később ez még jól jöhet a munkaerőpiacon. Minimum heti 3 óra infó kellene ami után kötelezően vizsgázni kéne a fenti 3 programból. Egy minimális programozás sem jönne rosszul.
Az első lépés a javításra az a béremelés lenne. Én sem erőltetném meg magam ennyi pénzért.
Az oktatás javítására, pedig nem ártana átformálni a tanárrá válás útját.
Angliában például nincs olyan, hogy tanári szak, ahova 6 éveket jársz hogy taníthass.. Minden informatikatanár elvégzi a BSc-t, majd utána tanárrá tud válni mindössze egy 2 féléves képzés alatt. Viszont már azonnal BSc elvégzése után kezdhet tanítani ha mellette elkezdi ezt a tanári átképzést.
De ez nem csak az IT tanárokra igaz, hanem a többiekre is.
Ha Magyarországon bevezetnék ezt és a béreket is emelnék valamennyire, akkor újra életre kelne az informatika oktatása az iskolákban, de még az egyetemeken is.
Hogy miért? Mivel a tanári munka inkább nyugisabb, ezért vannak informatikusok, akik 10-20 vagy akár 30 év munkatapasztalat után áttérnének a tanításra, mert az nyugisabb és kevésbé megerőltetőbb. És nem riasztja el őket az, hogy elsőnek mehet elvégezni egy 6 éves tanári szakot...
Az én tanárom is például közel 20 évet ledolgozott programozóként nagyobb angol cégeknél. Viszont a napi 8-10 óra programozástól egy idő után tönkre ment a szeme és folyton migrénje volt. Szóval áttért a tanári pályára, és azonnal elkezdhetett tanítani ha elkezdte mellette a rövidke tanári átképzést. (Jó mondjuk felsőoktatásra általában megcsinálják menet közben az infó MSc-t is, vagy addigra már úgyis megcsinálták az előző munkahelyük mellett)
Ilyen jó oktatóval még nem találkoztam, és ez nem titok hogy az egyetemen mindenki azért imádkozik, hogy őt kapjuk valamilyen órára. És nyilván ehhez az is hozzájárul, hogy nem csak kutatgatott hosszú éveken át, hanem az igazi kőkemény valóságból tért be az iskolába tanítani, nem úgy mint Magyarországon, ahol egy középiskolai tanár a szövegszerkesztőn meg powerpoint-on kívül máshoz nem is ért, de nem is akarja megtanulni ennyiért. Ha valami bonyolultabbat sóznak rá, mint például a programozás tanítása, akkor is csak diákról olvasnak, meg egy linket nyomnak a diákok kezébe, hogy ott megtalál minden segítséget, hogy megírjon egy haszontalan lerágott csontot érő alkalmazást.. Tudom, mert van egy informatikatanár ismerősöm, és csoda, hogy informatikusnak meri nevezni magát ilyen tudással. Már nem is érdekli a pálya, főleg a fizetés miatt. Gondolkozott egy informatikai (nem tanári) MSc-n is, de inkább úgy döntött, hogy nem érdekli. Most kezd el valamilyen villanyszerelő OKJ-t, mert még ők is jobban keresnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!