Hogyan kell verset elemezni?
Sziasztok
Szóbelin(középiskolai) verset kell elemezni,viszont foggalmam sincs,hogy hogyan kell...
Az megvan,hogy metafora,hasonlag stb,de nem tudom,hogy milyen szempontok kellenek.
Valaki tudna segíteni?
Előre is köszönöm
1. Megnézed a vers címét, keletkezési idejét, szerzőjét stb. Ezek oda vannak írva a vers mellé/alá/fölé.
2. Elolvasod a verset.
3. Megállapítod a műfaját, ha tudod.
A XX. és XXI. századi verseknek már nem mindig lehet. A vers műfaja függ a vers formájától, illetve tartalmától is.
Tudnod kell a műfajok jellemzőit ehhez. Pl. Ha egy versben valamilyen istenséghez beszélnek, tőle kérnek segítséget, vagy megszólítják, hozzá beszél a költő stb. Akkor tudod, hogy a vers valószínűleg himnusz.
Ha nem tudod a műfajok sajátos jellemzőit, akkor megszívtad.
4. Cím/cím meditáció: megnézed a címet és levonod a következtetéseket. Megszólítás? Témamegjelölés? Helyszín megjelölése? Netán a költemény első sora vált címmé? Van benne látszólag ok nélkül nagybetűvel írt szó? Van a cím végén írásjel? Hosszú, vagy rövid?
Ezekből mind következtetsz.
Pl.:
A Reményhez - itt nagy betűvel van írva a ,,remény" szó, ez pedig megszemélyesítésre utal.
Ha egy cím után három pont van, akkor elmondod, hogy az továbbgondolásra késztet.
Ha viszont megegyezik a cím a vers első sorával, akkor szépen elmondod, hogy a költemény első sora vált címmé. Ilyenkor általában raknak utána három pontot is, tehát hozzámondod azt is valahogy így: Ezt jelzi a hármaspont, ami ezen felül továbbgondolásra is készteti az olvasót.
4. A cím után jöhet a szerkezet.
Megnézed, hogy a mű felütése kapcsolható-e a címhez, vagy szakít vele? Ellentétes vele esetleg? Vagy folytatja?
Milyen képekkel indul a mű?
Természeti? Ha igen: leírod/elmondod, hogy idilli, békés, szép, vagy viharos, zaklatott, sötét stb. képekkel indul a mű.
Esetleg megszólítással indul? Ha igen, akkor kihez szól? stb...
Milyen az igeidő? A szám/személy?
Ha ügyes vagy felosztod a művet szerkezeti egységekre. Ezt úgy tudod megtenni, hogy olvasod a verset és ahol úgy érzed, hogy hoppá, itt most már másról van szó, az egy új szerkezeti egység lehet. Vagy más a hangulata. Eddig vidám volt, most komoly lett a hangnem. Eddig múlt idő volt, most jelen időben folytatódik.
Ha nem tudod megállapítani a szerkezeti egységeket, az nem olyan nagy baj. (Legfeljebb ha a tanárodnak ez a heppje.)
Mész sorba a versen és elmondod, hogy milyen hangulata van.
Megnézed ami nyilvánvaló és következtetsz.
Pl. az egész versszakban összesen csak 2 darab ige található, ezért elmondod, hogy igék hiányában statikus a mű (ezen része).
Ha sok a melléknév, vagy van benne ismétlés akkor az valószínűleg a kiemelés eszköze. Ha a melléknevek egyre erősebbek, akkor elmondod, hogy a melléknevek halmozásában fokozás figyelhető meg.
Ha egy sor vagy egy szó ismétlődik, akkor az is kiemelés céljából van úgy. Itt mondhatod, hogy az ismétlődő sorokkal a költő nyomatékosítja pl. a fő mondanivalót, vagy valaminek a fontosságát stb.
Persze emellett megkeresheted a metaforákat, alakzatokat stb.
Minél többet felismersz, annál jobb. :)
Aztán ilyen apróságok: Ha látod, hogy a vers 1916-ban keletkezett, akkor megnézed, hogy megjelenik-e benne utalás az abban az évben történt eseményekre. Pl. 1916-ban íródott a mű és van benne utalás a világháborúra, akkor megemlíted ezt is.
Ha nincs, akkor nincs. Nem kell belebeszélni feltétlen. Mert egy szerelmes versben például nem biztos, hogy van utalás a történelmi háttérre.
5. A végén szép lezárás lehet, ha meg tudod fogalmazni a költemény fő mondanivalóját. Amiről az egész mű íródott, hogy szerinted mi értelme van ennek a műnek. Mit szeretett volna mondani/kifejezni ezzel a költő?
Ha jó jegyet szeretnél, akkor használ igényes szókincset. Mondd, hogy ,,lírai én" ne azt, hogy író.
Teljes, kerek mondatokban beszélj. Ne mondd, hogy ,,nem tudom".
Ha valamiben nem vagy biztos, akkor tedd hozzá, hogy ,,az én véleményem szerint". Így jelzed, hogy ez csak a te gondolatod.
Aztán használj jó sok jelzőt és melléknevet.
pl. ,,A vers arról szól, hogy a szerelem a megoldás mindenre."
Ehelyett jobban hangzik, hogy:
,,Véleményem szerint a vers fő mondanivalója az igaz/tiszta/hű szerelem fontossága, amely a megoldást jelenti minden problémára."
Nem fogom leírni neked az összes költői képet, eszközt, alakzatot, műfajt stb...
Ezeket megtalálod az interneten is akár. Meg kell tanulni, különben nem fogod felismerni.
Gondolom középszinten nem várják el, hogy felismerd az anaforás szerkesztést, vagy megnevezz egy oxymoront. A verslábakról ne is beszéljünk.
De ha nem a 2-esre hajtasz olvass a neten verselemzéseket. Ha már az iskolában nem elemzel verset.
1. válaszoló nagyon köszönöm,sokat segítettél:)
2.válaszoló
Egy erős gimnáziumba szeretnék menni,és mint írtam verselemzés van szóbelin. Mi semmit sem vettünk erről a témáról ezért kérdeztem meg.... A magyar tanárom annyit mondott,hogy ez középiskolai tananyag mi ilyet nem veszünk,tehát nem kerültem vele előrébb. De azért köszi a válaszod..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!