Valaki el tudná nekem magyarázni a csúszási súrlódási erőt?
Sziasztok.
Nagyon sokat gondolkoztam rajta,haverokkal, hogy ez mégis hogyan lehetséges?
"Tehát a csúszási súrlódási erő nem függ az érintkező felületek nagyságától."
Magyarán ez azt jelenti,hogy ha van egy szekrény és a lábán akarom el húzni, akkor az pont annyira nehéz mintha el fektetném,és az egész oldalán húznám?
Gondolom itt valami olyan van a háttérben,hogy a súlya állandó,a felület (ami csúszik) az változhat,de akkor ha változik az érintkező felület mérete,akkor ezzel arányosan az egy négyzetcentire jutó nyomóerő is nem?
Ha ezt a példát követjük,akkor ha a Bugatti 50 CM-széles abroncsát le cserélem a Swift-ére ami pl 16 CM széles, akkor ugyan akkora lesz a fék út, fel téve ha nincs ABS stb,és csúszik a kerék nem?
Nem igazán vagyok otthon a fizikában,szóval érthetően próbáljátok el magyarázni:D
igazából túl sok mindent nem lehet hozzátenni ahhoz amit ez az oldal leír. talán annyit hogy azért nem függ a felülettől mert a nyomóerő sem függ tőle, csak a tömegtől (pl.: ugyanannyi erővel nyomod a talajt ha állsz vagy ha fekszel rajta).
a második kérdésedre a válasz pedig igen elméletben ugyanakkora lesz a fékút ha ugyanakkora a súrlódási tényező és a gumik tömegének különbségét nem vesszük figyelembe
" ezzel arányosan az egy négyzetcentire jutó nyomóerő is nem? "
Pontosan.
Ha egy tégletestet átfordítunk egy kisebb oldaláról egy nagyobbra, akkor az egység felületre eső nyomás csökken, csak több ilyen egységet kell összegezni.
Mondjuk ha van egy szekrény lábak nélkül, akkor x surlódási erőt kell legyőznünk. Ha négy vékony lábat rakunk az aljára, akkor a felület lecsökken, de a négyzetcentinkéni erő megnő, így a kettő ugyancsak x surlódási erőt fog okozni.
Fcs = u*Fny = u*A*Fny/A
Fny/A = P [nyomás, egység felületet terhelő erő]
Az autógumikkal kapcsolatban:
"First, tires are not entirely solid. The tread is flexible, bending to conform to the road surface by sinking in to the open spots between grains of asphalt. This creates an interlocking effect, not unlike gear teeth meshing, or cleats on a football or soccer shoe digging into the turf.
Second, the whole tire, including the sidewall, flexes under load, both when weight is put on it and when it goes around a corner. All three of these figure into the amount of grip a tire generates and how width affects that grip. And tire flexing is the heart of the answer of why "Wide Tires Are Better.""
A lényeg:
A fenti képlet és szabály szilárd felületekre vonatkozik, amik molekuláris szinten működnek. Az autógumi rugalmas, ezért más tényezőket is figyelembe kell venni, nem csak a klasszikus surlódást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!