Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Mi értelme van a kötelező...

Mi értelme van a kötelező olvasmnyoknak?

Figyelt kérdés

Igen, rengeteg kérdés van ezzel kapcsolatban, de számomra normális választ erre nem találtam.


Én alapvetően szeretek olvasni (normális könyveket, nem magazinokat), de a kötelező olvasmányokből nagyon elegem van.


Tudom, "alavető ismeret", meg mi egyéb, de erre is lenne egy megoldásom: a gyerekeknek az iskolában megtanítják ki és mikor írta, mert többet annyira szerintem nem szükséges tudni. Aki ezekkel kapcsolatos munkát vállal, majd középiskolában, egyetemen/fősulin elolvassa, na de általánosban!


"Megtanulunk fogalmazni." Más könyvek is vannak a világon, azokból is meg lehet tanulni fogalmazni (én olvastam a Szent Johanna Gimi-t, egyéb Leiner Laura könyveket, Anna és a francia csókot és még sok mást).


Nekem ezek kínszenvedések (hetedikes vagyok), régies, a koroszrályomnak nem tisztán érthető nyelvezetű, ráadásul a legtöbb irtó hosszú!


És végezetül nem szeretnék olyan választ kapni, hogy "a mai tinik csak sz@rokat olvasnak, ezért is kell" és ennek fajtáit.



2017. ápr. 18. 19:36
 1/10 A kérdező kommentje:
Bocsánat a helyesírásért, de kevésbé működik az "á" betűm.
2017. ápr. 18. 19:36
 2/10 dq ***** válasza:
51%

Miért tanítanak szerinted bármit?


Mit vársz el a körülötted levőktől, milyenek legyenek?

2017. ápr. 18. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
88%
Azért, mert ha azok lennének a kötelező olvasmányok, amiket te szeretsz olvasni, akkor is lennének olyanok, akiknek azok nem tetszenének.
2017. ápr. 18. 19:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
90%
Hogy a tanárok tudjanak mire jegyet adni az iskolában; meg mert nagy műnek, nagy kaliberűnek számít, alapműnek tekintik; tanulságos a sztorija, meg kicsit betekintést nyerünk a régebbi korokba. Én ilyenekre gondolnék. Esetleg szókincsbővülés is. Meg hogy aki nem szeret olvasni, azt is rávegyék egy kicsit, gondolván "nem fog ártani"; aki meg nem tud olvasni, az gyakoroljon, rá legyen kényszerítve a gyakorlása. Esetleg szimpla elgondolkodtatásoknak.
2017. ápr. 18. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
38%

nezd, a kotelezo olvasmanyokat mindenki utalja , amikor eppen kotelezoek, epp azert , mert kotelezoek.

barmit feladhatnanak olvasni, mindig lenne, akinek az eppen nem tetszik, tehat a problema nem lenne megoldva.

es hiaba nem tetszik neked ez az alapveto ismeret / ill fogalmazas tanulas erveles, attol meg igaz. ha nem lennenek kotelezo olvasmanyok, a diakok nagy resze sajnos soha nem olvasna haromnal tobb osszefuggo mondatot egyszerre a chaten kivul kb. :S

abban igazad van, hogy sokszor nem a megfelelo olvasmany van kiszabva az adott evfolyamnak, es sokszor tenyleg tul regies dolgokat valasztanak. egy kicsit valoban nem artana megreformalni a listat.

2017. ápr. 18. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
47%

Ha a fogalmazványodat olvasom, máris látom értelmét, bár önmagában ez kevés.


A diák sokféle. Egyeseknek már otthon pólyáskorától kezdik magyarázni a tudás értelmét, szerepét, hasznát. Ezek az emberkék, mire iskolába jutnak, egyszerűen szeretnek tanulni. Nekik ez nem nyűg, hanem élvezet. Persze előnyük óriási, évek óta ebbe nélnek, ezt szokták meg, ezt látják, bármerre néznek, ezt teszik a szüleik is. Nekik tök fölösleges minden "kötelező", mert sokkal előbb túl vannak rajta )és örömmel), mintsem sorra kerülne. Nekik praktikusan a "kötelező" nem is létezik, nekik csak olyan van (sokkal sokkal több, mint a kötelező), ami "élvezetes".


De sajnos sok olyan diák is van, akivel otthon már kicsi korában elhitetik, hogy a tanulás nehéz, nyűg és fölösleges. Mire iskolába kerülnek, ez mélyen beléjük ivódik. Nem tanulnak, mert nyűg. Kis idő múlva - mert a tananyag egymásra épül - már valóban nyűg nekik, hiszen semmit se értenek. Márpedig ha valaki nem érti, amivel foglalkozik, akkor azt utálni fogja. Nemcsak a diák és nemcsak a tanulásban. A pedagógiával foglalkozók tudják ezt, de csak annyi a lehetőségük, hogy olyasmit, amiről ők tudják, hogy fontos, kineveznek kötelezőnek. Ennek két célja van. Egyfelől reménykednek, hogy ekkor legalább pár ijedős diák mégis elolvassa. Másfelől a tanártól minden eszközt elvettek, amivel hatni tud a diákra (ezt mos nem sorolom fel, pedig tanulságos lenne - de sokan félreértenék), legalább annyi "jogi" eszköze legyen, hogy mondhassa: azért olvasd el fiam, mert kötelező. Ez persze pedagógiailag egy pocsék módszer, de nem engednek mást.

Ha egy jó tanár szabadon tehetné, amit jónak lát, és ezt meg is fizetnék, méltányolnák, nem ejtené ki a "kötelező" szót. De azokat a dolgokat, amik kötelezők, szépen beadná a diáknak, hogy kedve legyen hozzá. A diák megtenné. Mert jó, mert lehet élvezni, mert úgy csinálják, mert sikere van. Ne mis érdekelné, hogy kötelező. A baj itt az, hogy a tanár elvileg tudja, mi hasznos a diáknak, a diák meg nem tudja. Ha tudná, nem diák lenne. A diák nem látja át, mitől jó az neki, ha valamit megtanul. Ne mis kell átlátnia, ezért diák. De az már baj, hogy nem is hiszi el. Persze hogy nem. Teletömték a fejét, hogy az nem kell. Nem tudja átlátni ezt,de ezt elhiszi. Teletömték a fejét, hogy sok a tanulnivaló, hogy beledöglik a munkába, hogy nincs gyerekkora, és más ostobaságok. A vicc most jön! Tényleg így van részben! Mert rosszak az iskolák, nincs eszköz a tanításhoz, elterjesztették hogy a tanár hülye, és ettől tényleg hülye lesz, kevés a fizetése és ettől nyűgös, mert nem tudja eltartani a családját, ő azért nem olvassa a kötelezőt, mert nincs pénze rá, bemagyarázták a szüleinek, hogy a tanárt le kell nézni, és a tanárképzőket tönkretették. Csoda, hogy rossz tanárok keletkeznek?


Száz szónak is egy a vége. A kötelező azért az, mert ha nem teszed meg, valahol hiányozni fog. Nem tudod megmondani, mikor és hol, de hiányozni fog. Lehet, hogy ezerből kettőnek nem, de az iskola nem erre a kettőre épül, hanem a többi 998-ra. Amikor számon kéred, hogy miért kötelező, valójában azt követeled, mondják meg a jövődet. Pedig tudod, hogy a jósok nem tudják megmondani. Akkor hogy tudná a tanár konkrétan megmondani, hogy a majdani életedben mikor, milyen módon veszed hasznát. A pedagógia egy tudomány, ugyanúgy, ahogy a fizika. Ott nem kérdezed, ha a labdát a víz alá nyomod, miért jön fel. Ha ismered a fizikát, tudod. Ha nem ismered, nehéz elmondani, hiszen ahhoz tanulnod kéne. De a pedagógiától számon kéred, "miért jön fel". El tudnám neked mondani, de nagyon soká tartana. És nem lenne hozzá türelmed. És ekkor ki a hibás? Muszáj mindig hibát keresni? Nem lehetne egyszer hinni az okosabbnak? Pusztán szórakozásból.

2017. ápr. 18. 20:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
74%

Egyrészt, ha a Szent Johanna Gimi lenne a kötelező olvasmány, akkor ugyanúgy utálná a gyerekek többsége, mint a Kőszívűt, mert a legtöbb gyerek utál olvasni, és ilyen szempontból mindegy, hogy mi van feladva (és ugye ott van az is, hogy ha valami kötelező, akkor már szenvedés, ha egyébként a gyerek szeretné is...).


Másrészt pedig irodalom órára alapvető, hogy szépirodalmat kell olvasni, nem olyan lektűrt, mint a Szent Johanna Gimi. Sajnálom, ez van. Az irodalom célja, hogy szépirodalommal ismerkedj meg, és nem az a célja, hogy akármit olvass... Tudom, hogy azt írtad, hogy "nem szeretnék olyan választ kapni, hogy a tinik csak sz@rokat olvasnak..." - de akkor is ez van. Amúgy nem azt mondom, hogy a Szent Johanna Gimi sz@r, hanem azt mondom, hogy nem szépirodalom. Sajnálom, hogy nem látod a különbséget. Pont ez lenne a célja az órának, hogy megtanuld, mi a populáris kultúra és a magaskultúra között a különbség, de ehhez olvasni kell...


Azon lehet egyedül csak vitatkozni, hogy általános iskolában miért pont ilyen régi olvasmányokat kell olvasni, mint a Kőszívű, mert ezzel én sem értek egyet. Szerintem lehetne olyan szépirodalmat is keresni (akár mai szerzőktől), ami emészthetőbb egy 13 éves gyerek számára is (témában és nyelvezetben egyaránt).

2017. ápr. 18. 20:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
59%

Kedves barátom, az azért van, hogy nem érted, miért azok az olvasmányok, amik, mert nem érted a "kötelező". értelmét. Az nem, amit írtál.


A "kötelező" válasz egy tökéletlen oktatásra és tökéletlen társadalomra. A "kötelező" mindig azt jelenti, valami hasznos lenne számodra, ha megértenéd, hogy hasznos. De nem érted meg, és a tökéletlen rendszer nem tud más eszközt a megértetésre. De ez az eszköz nem azért rossz, mert a diák utálja, hanem azért utálja, mert rossz, de a rendszer nem tud jobbat szolgáltatni. Más szavakkal mondhatnád, az idő szorítása.

2017. ápr. 18. 23:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:

"Ha a fogalmazványodat olvasom, máris látom értelmét..."


Elnézést, de nem kritizálást kértem, hanem választ (a következőekben a számomra értelmeset 100%-ban nem találtam meg).


Ezt a legtöbb osztálytársam valahogy így fogalmazná meg: PLS a kérdésre válaszolj!!!! (nos, én nem vagyok olyan tipikus tini, mint ők, azt hiszem tudok fogalmazni)


Aki elsőnek válaszolt, hogy "akkor minek tanítanak bármit is" (lehet, hogy nem pontos a megfogalmazás, de ez volt az értelme), a kérdésemnek nem az a lényege, hogy miért tanítanak akármit, hanem hogy miért kötelező a kötelező.


Köszönöm a válaszokat, de azt, amelyik teljes egészében nekem megfelel, nem. A szókincs pedig fejlődhet más könyvek elolvasása által is.


Gondolom nálam érettebbek válaszoltak a kérdésemre, de én még így sem értem. Ha ennyira azt szeretnék, hogy megismerjük a 20. (vagy 19.) század irodalmát, csak vessék fel az ötletet, hogy azt is elolvashatjuk.


Rengetek ezekből ugye régies nyelvezetű, ezért ha úgy vesszük, régies kifejezéseket tanulunk meg ezekből a könyvekből, de a 21. században már nem ily módom beszélünk/írunk.


Amiket én olvastam, azt azért, mert a korosztályom nagy többségének ezek a fajta könyvek tetszenek. Minden korosztály mást olvas.


Van olyan osztálytársam, aki a netes rövidítéseket (szerintem senkinek nem kell bővebben kifejtenem mit), meg az emoji-kat jobban ismeri, mint azokat a szavakat, amiket a mindennapi életben használunk.


Egyébként is, ahogy már többször is leírtam, én alapvetően szeretek olvasni, de nyáron is inkább "újabb" könyveket olvasok, nem pedig (vegyük példának) az Egri csillagokat.


Nem értem, minek ezekkel MÉG terhelni a gyerekeket. Így is túl vagyunk terhelve (amit szerintem mindenki tud).


Az igaz, hogy amiket én olvastam nem szépidolami könyvek, de én egy szót sem ejtettem arról, minek kéne kötelező olvasmánynak lennie. Én csak írtam, hogy én ezeket olvastam, tetszettek, és (számomra) nagyob szórakozás volt, mint (például) az Egri csillagokat olvasni.


Szerintem mindannyian csak egy dologban értünk egyet: hogy nem a legjobb módszere az iskoláknak úgy megszerettetni a gyerekekkel az olvasást, hogy 1900-as (vagy 1800-as, ki tudja?) években íródott könyveket olvastatnak el velük.


Nekem ezzel az egy dologgal van bajom: hogy ilyen régiek azok a könyvek. Jobb lenne, ha esetleg korszerűbb könyveket kellene olvasni, mert (a) már más a nyelvezet (b) talán az érdekesebb is, mint a mostani kötelező olvasmányok.


A kritizlást ki szeretném hagyni (a válaszaimból és a válaszokból), mert nekem az tényleg nem válasz, hogy "a mai tinik csak sz@rokat olvasnak" (természetesen ezt sem én fogalmaztam így meg), vagy olyanokat ugye, hogy nekem milyen rossz a fogalmazmányom. Elnézést, siettem, bocsánat, az én hibám! Csak egy dologra szeretnék választ kapni: Miért pont régi könyvek? (tudom, meg kell ismerni a régi kor irodalmát, stb...de ez nekem akkor sem elég).


Remélem, hogy ez a fogalmazvány már megfelel.


Köszönöm a megértést (annak a pár embernek).

2017. ápr. 22. 13:46
 10/10 dq ***** válasza:
59%

"Aki elsőnek válaszolt, hogy "akkor minek tanítanak bármit is" (lehet, hogy nem pontos a megfogalmazás, de ez volt az értelme), a kérdésemnek nem az a lényege, hogy miért tanítanak akármit, hanem hogy miért kötelező a kötelező. "


Nem ez volt a kérdés, viazont elfelejtettél rá válaszolni.

2017. ápr. 22. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!