Az csak az én érzésem, hogy a humán tárgyakból aránytalanul sok és pofátlanul magas követelmény van?
Ma Magyarországon az iskolák java részében a reál tárgyakat meg aminek valami műszaki alapja van, szinte nevetségesen alacsony szinten tanítják, de van, hogy nem tanítanak belőle semmit se, csak bemennek a diákok az órára és ott jól érzik magukat, a tanár meg sz*rik az egészre. De magyarból meg töriből annyit kell tanulni napról napra, hogy lassan már élni és levegőt venni nincsen ideje az embernek, nem beszélve arról a rengeteg olvasmányról. Informatikából általános iskolában is csak játszani mennek be az órára a gyerekek és szinte semmi olyan hasznos ismeret nem megy a fejükbe ami valamilyen módon a számítógéphez vagy legalább az informatikához kapcsolódna. De persze magyarból meg töriből sorra lecseszik mindenki fejét, hogy "mi az, hogy nem tanultad meg...?", meg "milyen dolog, hogy már megint nem úgy mondod...?" stb. A reál tárgyakhoz meg az ahhoz kapcsolódó témákhoz úgy állnak hozzá, (elsősorban a humán szakos tanárok) hogy "én nem értek hozzá, mert humán szakos vagyok" vagy "nem tudom kezelni ezt meg azt a gépet/berendezést, mert humán végzettségem van". A humános beállítottságú embereken valahogy nem kérik számon a sinus-cosinus mittudomén milyen összefüggéseit, meg a transzformátor működését vagy a hullámtani jelenségeket, esetleg az elektromágneses sugárzást olyan erővel, mint a reálos érdeklődésű embereken a színházat, a drámát, Petőfi költészetét, a romantikus költészetet, a reneszánszot vagy töriből Rómát, Görögországot, vagy a Parlamenti demokráciát, a honfoglalást, ipari forradalmat, világháborúkat, Rákosi-rendszert, a nácizmust és sok más hasonló cuccot.
Miért van az, hogy a reálos tudást, képességeket, készségeket úgy tekintik, hogy "akinek van az jól van, tartsa meg magának" vagy "jó, ért hozzá, örüljön neki, de hagyjon vele békén", de a humános tudást, lexikális ismereteket pedig úgy kezelik, hogy aki nem tudja, hogy mikor született Ady, Petőfi, Dosztojevszkij, Moliére, Madách, vagy esetleg azt se tudja, hogy kik voltak ők, az olyat pedig lekezelik, lesajnálják, lehordják mindenféle műveletlen parasztnak, mondván, hogy "micsoda egy neveletlen, tudatlan slendrián bunkó, stb.". Napjainkban szerintem igenis nőtt a reálos műszaki cuccok szerepe a hétköznapokban is és ezek alapjait is lehetne egy normális színvonalon tanítani, kezdve ott, hogy mozgás, elektromosság, mágnesség, hő, égés, erő, energia, elektromágneses hullámok, fény, rádióhullámok, hullámjelenségek, számítógép egységei, kezelése, hardver, szoftver, (esetleg számábrázolás, számrendszerek), meg egy nagyon pici hálózati ismeretek. Meg ha már reál témáknál vagyunk, akkor a biológiát is számok kérhetnék egy tisztességesebb színvonalon egy átfogóbb, logikus rendszerben és akkor nem volna ennyi tüdőbeteg, rohadó fogú, iszákos alkoholista, erőtlen, saját magával szemben nemtörődöm, betegeskedő alak sem az utcákon. Máskülönben ez utóbbiak gyógyíttatása, kezelése hosszabb távon több pénzt és erőforrást emészt fel, utána meg csodálkozunk, hogy nincs pénz technológiai újításokra, meg kutatóközpontokra, esetleg olcsó és gyors internetelérési technológiákra, meg valahol nemhogy internet, de áram se akad, meg vezetékes víz sincs bevezetve (és ez nem egy-két elszigetelt eset, hanem kisebb falvakról, esetleg azok egy kis részéről van szó, ahol nagy arányú az iskolázatlanság).
Miért van a humán témáknak nagyobb társadalmi presztizse a hétköznapokban, mint a reálos dolgoknak?
Nem tudom, hogy te az ilyen jellegű különbségtételt hol tapasztaltad.
Véleményem szerint mindkettőt ugyanúgy számon kérik.
Az infrastruktúra több településre gazdasági (megtérülési) okok miatt nincs bevezetve (a telekomot nem nagyon terheli a kórházi ellátás és nincsenek finanszírozási gondjaik sem)
Nem tudom, hogy te milyen iskolába jársz kérdező.
Nekünk nyomták rendesen a matekot, kémiát, fizikát, mert "ez csak gyakorlás kérdése". Az senkit sem érdekelt, hogy rettenet sokat készültem otthon, jártam tanárhoz, mégsincs térlátásom, tehát az egész geometria nekem kiesik..
Na de eltértem. Szóval nálunk számon kérték - had idézellek - "sinus-cosinus mittudomén milyen összefüggéseit, meg a transzformátor működését vagy a hullámtani jelenségeket, esetleg az elektromágneses sugárzást". Végig hármas voltam kémiából, pedig sokkal többet készültem rá, mint törire vagy magyarra.
Úgy gondolom, hogy egy nosmális iskolában az alap fizikai összefüggéseket megtanítják, matekból pedig sajnos én sokallom az anyagot, legalábbis nekem megterhelő volt, mert nem vagyok jó belőle, de mégsem szerettem volna kettest kapni, zóval muszáj volt otthon sok időt fektetnem bele.
Mellesleg nálunk senkit sem érdekelt a költők, írók életrajza... A munkásságukról kellett tudni, ismerni a műveiket és amúgy én támogatom azt, hogy egy matematikus vagy éppen egy orvos is ismerjen verseket, legyen tisztában a történelemmel, mert nem hiszem, hogy jó irányba vezetne az, ha szakbarbárokat nevelnénk az iskolákban. Ha órán figyelsz, jegyzetelsz és otthon elolvasod kétszer, akkor nem hiszem, hogy problémát kéne, hogy jelentsen. Az én gimnáziumomban gondolkodni kellett magyaron is.
Amúgy attól függetlenül, hogy nem volt jó az informatika oktatás az iskolában (ebben egyetértünk.. Ha meg meg is volt tartva az óra, akkor is nevetséges volt... Számitógép részei.. Komolyan...), szóval ettől függetlenül is KÉNE tudni használni, hiszen általában mindennek van használati utasítása, amit pedig értelmezni nem valami bonyolult. Persze most hétköznapi berendezési tárgyakról beszélek.
Nem hiszem, hogy társadalmilag nagyobb a presztízse a humán tárgyaknak, egyszerűen csak a reálosok érzik így és jól esik ezt kipanaszkodni. Hidd el, nekem ugyanez volt a matekkal, jól esett néha kiborulni, hogy mennyire nehéz. Te meg biztos nevetsz rajtam, mert a kisujjadból kirázod, ami nekem csak vért izzadva ment. :)
"A humános beállítottságú embereken valahogy nem kérik számon a sinus-cosinus mittudomén milyen összefüggéseit, "
Dehogynem. A középiskolás matek nagyon komoly és érettségi is van.
"Meg ha már reál témáknál vagyunk, akkor a biológiát is számok kérhetnék egy tisztességesebb színvonalon egy átfogóbb, logikus rendszerben és akkor nem volna ennyi tüdőbeteg, rohadó fogú, iszákos alkoholista, erőtlen, saját magával szemben nemtörődöm, betegeskedő alak sem az utcákon."
Nahát, ebben nem vagyok bizonyos, hogy nem lenne.
Nem értek veled egyet. Szerintem a képességfejlesztés, a kifejezés gyakorlása kiszorul a sok megtanulnivaló miatt.
Ha írnának, rajzolnának, festenének, szobrászkodnának, színjátszanának a diákok, nem lenne később annyi elveszett ember, nem lenne annyi pszichotikus,
"saját magával szemben nemtörődöm, betegeskedő alak sem az utcákon."
4-nek:
Azért azt nem állítom, hogy a reál dolgok nekem is kisujjas mutatványként mentek volna, azért nekem is el kellett olvasni a könyv anyagát fizikából meg kémiából is, hogy megértsem az összefüggéseket. A biológiát azt többnyire (ahogy nekünk tárgyalták) olyan logikusnak tűnt, de azért célszerűnek éreztem egyszer-egyszer elolvasni a könyvben leírtakat abból is. Viszont magyarból, töriből, szinte kilóra dobálták (de főleg magyarból), hogy ezt meg ezt holnapra kérik, ennek meg annak az írónak azt a könyvét el kell olvasni ekkorra meg akkorra, és azt vettem észre, hogy ha minden tárgyból normális átlagot akarok felmutatni, akkor talán magyarból készültem a legtöbbet, utána jött a történelem, matematika, a fizika és a kémia pedig röhejesen kevés mennyiségű tanulnivalót tartalmazott, meg a biosz is, ráadásul a füzetbe se írtunk olyan sokat, de bioszból mondjuk sok mindennek utánaolvastam más könyvekben meg sok kapcsolódó témájú filmet néztem. Visszagondolva eleinte én sem voltam amolyan vizuális típus, de a földrajzon keresztül megtanultam képi dolgok alapján gondolkodni, a térképek tanulmányozása közben és utána azt vettem észre, hogy kémiából meg fizikából az ilyen atomok, kötések, szögek és hasonlók egyre jobban mentek. Bár néha azért ott is az ilyen alapfogalmakra meg definíciókra támaszkodtam még a geometriában is.
" #6 Nyolcadikban íratott velünk érettségi feladatsort a tanár "
25 db kicsi Carl Friedrich Gauss reinkarnáció.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!