Az emelt szintű informatika érettségi szóbeli része hogyan zajlik?
Egyetemista vagyok és nem érettségiztem sose infóból(én a fizikát, matekot csináltam emeltem), de annyit simán tudok, hogy felkészítsem egy barátomat az érettségire. Legalábbis a tudásom megvan, ami már a srác tanáráról nem elmondható.
Láttam az oktatási hivatal oldalán, hogy a szóbelivel kapcsolatban csak témaköröket adtak meg, azokat nagyjából leírták. Örülök, hogy szeretnék, ha rendszerben látnák a diákok az egészet és ezért nem adnak tételsort, de akkor az oktatást is szervezhetnék így, lehetne mondjuk kétszer annyi infó óra, nem ártana senkinek, mert a heti kettő óra semmire se elég. Mindegy. Anno matek-infó szakosként 4 óránk volt és egy jó tanárral is úgy éreztük, hogy kevés.
Az lenne a kérdésem, hogy a szóbeli pontosan hogyan zajlik? Ott már vannak tételek? Azok jól körülírják, hogy a vizsgázónak mit kell elmondania? Vagy mint egyetemen ül 3 faszi és kérdeznek random dolgokról?
Az is érdekel, hogy mely témakörökhöz tartozik/tartozhat demonstráció (ilyenekre gondolok: hogy emailt kell elküldeni vagy egy könyvtárt kell létrehozni és átnevezni, stb. olyan dolgok, amik semennyire sem mutatják a tudásszintet)?
Hogy képzeljem el, mire készítsem fel?
A válaszokat köszönöm előre is.:)
Nekem így zajlott:
Bementem, személyi, vmi papírt felmutattam. Cserébe adtak egy borítékot. Az iskola által kiadott tételcímekkel ellentétben ehhez tartozott hosszasabb magyarázat, az alapján kb el lehetett mondani jelentős részét. Utánna a 3 tanár/vizsgabiztos (akikből 1 teljesen inkompetens volt, de azért kérdezni akart vmi okosat) kérdezgetett, az egyetemmel ellentétben csak a saját tételemből.
Demonstráció nem volt, de esetleg amit említettél előfordulhat. A gyakorlati része korábban megtörtént.
A növelt óraszámmal meg azért nem tudok egyet érteni, mert a jó és lelkes tanárok tart(hat)nak az érdeklődőknek szakkört, a többiek meg úgyis pasziánszoznak/CSznek. Persze mindenkinek szüksége lenne az alapokra, de ez általában nem tudatosul az egyetemig.
Szia!
Az óraszámra vonatkozó megjegyzéseddel teljesen egyetértek, de ez sajnos magas szinten dől el, hozzá nem értők által, illetve a kerettantervek szintjén, ahol most csökkentették az óraszámot úgy, hogy a jövő nemzedékek akár libapásztornak is elmehetnek majd, annyi informatikát tanulnak. Szakkört már nem nagyon lehet tartani, és lehet, hogy van néhány olyan tanár, akinél pasziánszoznak, de a többségnek bizony kevés az idő a tananyag tisztességes megtanítására. Az alapokat pedig tanórán kell tanítani, nem szakkörön. De tudomásul veszem, hogy az iskola is olyan, mint a foci, hogy mindenki ért hozzá, aki már látott olyat.
Hogy miért nem adnak tételsort, abba nem érdemes belemenni, nem az OH döntése, kormányhatározat van rá, leginkább azért, mert a tárgyak többségénél ez van, és ez az érettségi rendszere. De szerintem nem rossz ez így.
A szóbelin három szaktanár van (nem "faszi", már csak azért sem, mert lehet köztük nő is), akiknek az a dolga, hogy a vizsgázó kompetenciáját megítéljék (tehát nem fordítva). Erre 20 percük van (vagyis semmiképpen nem egy feltett kérdés alapján ítélkeznek, mint az előző szakértő, aki szintén látott már egy érettségit életében).
Tételek vannak, amelyeket az Oktatási Hivatal állít össze, ezek nem nyilvánosak, és a témakörökön alapulnak. A tételhez segítő kérdések tartoznak, amelyek segítenek felépíteni a feleletet, de a vizsgázó dolga kitalálni, hogy az adott témakörből mi tartozik a tételhez. A felkészülési idő alsó hangon 30 perc, ennyi kötelező. Számítógépet a készülés során nem lehet használni, csak a felelet közben. A vizsga leírását megtalálod az OH honlapján a követelmények mellett, abban benne vannak az értékelési szempontok is (tartalmasság, felépítés, szaknyelv használata stb.).
A vizsgázónak önállóan kell kifejtenie a tételét, kérdezni csak a végén fognak, kivéve ha elakadt, eltért a tételétől vagy nagy hülyeséget beszélt. A kérdések a tétellel kapcsolatosak, nem randomak. Ha tökéletesen elmondta a tételt, akkor is kérdezniük kell, hogy a kommunikációs képességét, rugalmas gondolkodását felmérjék. Ha pontatlanságokat mondott, kihagyott dolgokat, abba bele fognak kérdezni.
Számítógépes demonstrációt szinte bármelyik témakörhöz el tudnék képzelni, de a gyakorlatban csak oda írnak, ahol lényeges, mivel az idő kevés. Viszont a vizsgázó bemutathatja magától is két percben, amit akar. Általában nem szükséges. Az internettel kapcsolatos témakörökhöz (keresés, levelezés, FTP stb.) szinte garantált a demonstráció, ugyanúgy az elektronikus könyvtárhoz is. Más esetben lehet. A könyvtárkezeléshez, operációs rendszerrel kapcsolatos tételekhez is lehet, de ott ennek sokkal csekélyebb a jelentősége. A vizsga alapvetően elméleti, kivéve az internetes témakört, ami a gyakorlati részhez tartozna, csak ott ugye nem lehet internetkapcsolata a gépnek, és ezért tették a szóbeli részhez.
Természetesen különböző nehézségű tételek vannak, ha valaki kihúzza a könyvtárkezelést, az már önmagában sem alkalmas a tudásának a mérésére, függetlenül a számítógépes bemutatástól, de ez van. Nyilván ennek is benne kell lennie a tematikában, ahogy fizikából is kihúzhatnád a tömegpontot. Ennyiben hasonlít az egyetemre az érettségi, hogy az adott tételből elért pillanatnyi teljesítményt méri.
Köszönöm.
Lenne itt egy másik kérdésem is:
http://www.gyakorikerdesek.hu/kozoktatas-tanfolyamok__tanula..
Hátha abban is tudtok segíteni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!