A biológia emelt szintű érettségiben volt egy kérdés arról, hogy a galambok mekkora látóteret látnak be. A megoldókulcsban 280-320 van, de én csak 300-at írtam a rublikába, mert én azt hittem egy közelítő szám kell. Ez jó lehet, vagy nem?
Még valami. Az 1. feladatban az állati viselkedésekről volt szó. És én még mindig nem értek sok mindent. A feltételes és feltétlen reflext például rosszul írtam be, pedig én szerintem jól gondolom.
Feltétlen reflex a megoldókulcs szerint az, hogy a tojásokból kikelő galambokat az anya begytejjel táplálja, és ezt a folyamatot a fiókák tátott csőrének látványa váltja ki.
Én ezt a feltételes reflexhez írtam, hisz nem a szopóreflexről van szó, ami feltétlen, tehát nem a fiókákra vonatkozik a mondat, hanem az anyára, aki a feltételes inger hatására (fiókák tátott csőre) begytejjel eteti a fiókákat.
Én feltétlen reflexnek egy másikat írtam. Ezt: A szűk térben összezárt galambok meg is ölhetik egymást, mert a viselkedésükben nincs agressziót gátló, öröklött emchanizmus. Azért a feltétlenhez írtam, mert a követelmény szerint az agresszió öröklött viselkedés, így feltétlen reflex. Azaz az összezárt galambok az agresszió következtében ölik meg egymást, ami öröklött viselkedés elem.
280-320° közt nyilván elfogadják.
- Feltétlen reflex = inger hatására feltétlenül bekövetkező, öröklött viselkedés. Inger a fiókák tátott csőre, feltétlen reflex a begytej elválasztása, a folyamat a génekben kódolt, nem tanult. Az agresszió nem ide tartozik - habár rávezető inger által kiváltott, öröklött viselkedési forma, nem feltétlenül következik be.
- Feltételes reflex = társításon alapuló, tanult magatartás. A begytej elválasztása nem ilyen.
Amit viszont tényleg nem értek: a galambok bejárathoz csoportosulása miért feltételes reflex, és miért nem operáns tanulás? Nem egy reflexesen bekövetkező folyamatról van szó, mint pl. Pavlov kutyájának nyálelválasztásánál, hanem egy tanult, agykérgi tevékenységet igénylő, szándékos viselkedésről. És a galambok csoportosuló viselkedése nem is úgy alakult ki, hogy egy hasznos inger társult egy azonos időben jelenlévő, közömbös ingerrel (ahogy az a feltételes reflexnél jellemző). Itt az történt, hogy a galambok véletlenszerű mozgása pozitív megerősítést kapott, azért gyakrabban ismételték ezt a magatartást. Ez pedig operáns tanulás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!