Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Hogy tanuljak úgy, hogy az...

Hogy tanuljak úgy, hogy az még jövő héten is a fejemben maradjon?

Figyelt kérdés
7.-es vagyok és soha nem tudtam normálisan tanulni mindig csak magoltam, ezért most (mivel mar számítanak a jegyeit) ezért arra gondoltam, hogy nem ártana megtanulni. Van valami jól bevált tippetek?

#tanulás #Hogyan tanuljak hatékonyan?
szept. 23. 14:57
 1/4 anonim ***** válasza:
20%
16+ évesen még általános iskolába jársz? Az már lassan a menthetetlen szint.
szept. 23. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
100%
Szerintem a legjobb módszer az hogy pár naponta átnézed, hogy megmaradjon. Pl. megtanulod hétfőn, újra átnézed kedden. 1-2 nap szünet, majd átnézed megint pénteken, és mindig több napot hagysz ki az ismétlések között. Sok energiát vesz igénybe, de cserébe meg is fog maradni. Mondd fel magadnak, vagy a kutyának, vagy a kaktusznak, a lényeg hogy hangosan is mondd. Jobban rögzül ha hallod is. Illetve tanulj óráról órára, így nem lesz olyan sok egyszerre az anyag.
szept. 23. 22:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:

Az egyszerű újraolvasás a legkevésbé hatékony tanulási módszer, mert passzívan használja a memóriát. Érdemes több féle módon stimulálni a memóriát.

Ha nem csak elolvasod az anyagot, hanem kézzel leírod egy papírra, főleg ha nem csak szó szerint lemásolod, hanem közben át is fogalmazod a saját szavaiddal a mondatokat, az máshogyan dolgoztatja meg az agyadat, jobban megmarad.

Ha nem csak leírod, hanem ábrákat is rajzolsz hozzá, az a vizuális memóriádat is összekapcsolja a témával.


Érdemes minden tananyagot vizualizálni, képekben elképzelni, lerajzolni. Még ha önmagában az anyagnak nincs esetleg vizuális eleme, akkor is érdemes valamilyen módon képi elemekhez kötni.

Állítólag már az ókori görög szónokok is az elme palota módszert használták a hosszú beszédek megjegyzéséhez. Elképzelték, hogy egy nagy palotában sétálnak a beszéd elmondása közben és a beszéd különböző részeit az épület különböző részeihez kapcsolták, különféle tárgyakat helyeztek el a képzeletbeli házban, amik a beszéd egyes részeit segítettek felidézni. Ezzel a módszerrel könnyebben tudták felidézni a beszédet, mint csak egyszerű szöveg alapján.


Ha további érzékszerveket stimuláló dolgokat tudsz bevonni a tanulásba, az további segítséget jelenthet. Például ezért szokás bizonyos dolgokra mondókákat, versikéket írni, mert a dallama segít felidézni, a kántálása segít bevésni a megjegyzendő dolgot. (Pl. "Minden vízbe mártott test, a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz súlya." vagy "Előttem van észak, hátam mögött dél, balra a nap nyugszik, jobbra pedig kél.")



Sokat segíthet az is, ha aktív visszakeresésekkel stimulálod a memóriát. Erre jó módszer a nyelvtanulásban használt szókártyák alkalmazása.

Papír kártyák egyik oldalára felírod a kérdéseket, a másikra a választ. Akár lehet még tunningolni azzal, hogy a hátoldalán egyik oldalra írod a szöveges választ, a másik oldalra meg egy emlékeztető ábrát rajzolsz. Így amikor a kártyát megfordítod, le tudod takarni a szöveges választ és először csak az ábra ad egy kis segítséget. A szöveges választ csak akkor kell megnézned, ha az ábra alapján nem sikerül a választ felidézned.


Ha jól válaszoltál, akkor a pakli végére kerül a kártya. Ha rosszul válaszoltál, akkor a pakli közepére, hogy hamarabb feljöjjön újra. Aztán lépsz a következő kártyára és így tovább.


Az se mindegy, hogy milyen körülmények közt és milyen hangulatban tanulsz. Alapvető, hogy a tanuláshoz minél kevesebb figyelem elterelő dolog legyen körülötted. A számítógépet, monitort, telefont kapcsold ki, tedd félre. Játékok, poszterek, egyéb figyelemelterelő dolgok se nagyon vegyenek körül. Minél egyszerűbb, ingerszegényebb környezetben tanulsz, annál kevésbé fogsz elkalandozni.

A zene akár segíthet is, de egyáltalán nem biztos, hogy hasznos és jó irányba tereli az ember figyelmét, ha valamilyen zene szól tanulás közben. Főleg mivel az iskolában felelés/dolgozat közben valószínűleg nem fog szólni semmilyen zene, így ha nagyon hozzászoksz, hogy zene mellett tanulsz, akkor az is előfordulhat, hogy zene nélkül kevésbé megy majd a felidézése. Emiatt mindenképp érdemesebb csendben tanulni és a zenét legfeljebb a ráhangolódáshoz, felkészüléshez használni, de a tanulás alatt már nem.


Érdemes lehet a tanuláshoz más helyszínt keresni, mint ahol szórakozni, játszani, élni szoktál, mert már az is növelheti a tanulás hatékonyságát, hogy "a játszó szobából" átmész a "tanuló szobába".

Ugyanúgy, ahogy elmész az iskolába, ez a helyszín váltás segíthet mentálisan ráhangolódni a tanulásra, kiszakadni normál üzemmódból, átváltani tanulás üzemmódba.

Az is lehet egy tanulásra hangolódó szertartás, ha kijelölsz egy tanuló sapkát/pólót, amivel mintegy rituálisan átöltözöl a tanuláshoz és ezzel is jobban ráhangolódsz a tanulásra. Tudatilag elhatárolod az átöltözéssel, hogy eddig mást csináltál, most elkezdődik a tanulás, amikor csak ezt csinálod. Aztán amikor vége a tanulásnak, akkor visszaöltözöl a normál ruhádba.


Ha fizikailag nem megoldható, hogy legyen egy külön tanuló szobád, akkor segíthet az is, ha legalább kicsit átrendezed a környezeted a tanuláshoz, pl. elpakolod a játékokat az asztalodról, becsukod a laptopot. Akár annak is lehet értelme, hogy a monitort/tévét/posztereket egy kendővel, függönnyel letakarod a tanulás idejére, ezzel is megváltozik a környezeted, kiszakadsz a normál életteredből, áthelyezkedsz a tanulás terébe.


Maga ez az átrendezési folyamat is lehet egy ráhangolódási szertartás. De akár az is elég lehet, hogy pl. a tanuláshoz kimész a konyhába (vagy akár egy könyvtárba) és nem a saját szobádban tanulsz, ahol kikapcsolódni, szórakozni, élni szoktál.


Arra is érdemes figyelni, hogy ne fáradtan, éhesen, de ne is dugig zabálva tanulj. A fáradtság, éhség nagyon el tudja vonni a figyelmet, kevésbé mehet az összpontosítás. Viszont közvetlenül evés után, főleg ha sokat eszel, a szervezet elkezd emészteni, ilyenkor is kevésbé fog az ember agya. Érdemes megkeresni a megfelelő időszakot, amikor az emésztésen már túl vagy, a figyelmed teljes értékű, de még nem kezdesz el megéhezni újra.


Ha sikerült a megfelelő körülményeket és időszakokat megtalálni, akkor érdemes szokásokat kialakítani, amik egymást segítik, hogy tudd, hogy mindig adott dolgok után kezdődjön a tanulás, így kevésbé van szükség akaraterőre, kedvre hozzá, hogy elkezdd csinálni. Ha meg van a természetes ritmusa, hogy milyen sorrendben csinálod a dolgokat, mit mi követ és ezek között hova illeszkedik a tanulás, akkor egy idő után automatikussá válik, hogy most következik a tanulás, nem kell rajta töprengeni, szenvedni, hogy "jajj tanulni kellene, de annyira nincsen hozzá kedvem"...

szept. 25. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 Szándékos Bendegúz ***** válasza:

Nekem az vált be, hogy megtanultam , hogyan lehet átvergődni a tanulás során elém kerülő tanulási akadályokon.

Szólj, ha érdekel, hogy mik ezek az akadályok, és hogy lehet átjutni rajtuk

okt. 13. 07:23
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!