A magyar oktatás védelmében: elképzelhető, hogy nem is olyan nagy a baj, mint egyesek terjesztik?
Nagyon sokan mondják, hogy a magyar oktatási rendszer rossz.
Rétvári Bence, államtitkár azonban elég logikus véleményt fogalmazott meg, ahol érintette az oktatás színvonalát, a tanárok fizetését, a tankönyveket.
Mit gondoltok?
A nézőpontok különbözőek lehetnek :
A ma általános iskolát elvégzők között 30 % az analfabéta.
Vagyis felismerik a betűket, de nem tudnak írott szövageket felhasználni.
Lehet, hogy ez valakinek rendben van.
Lehet, hogy ez valakinek még kevés is, szeretné, ha még többen lennének írástudatlanok.
És olyanok is vannak, akik emiatt ordítani szeretnének dühükben.
Te hogy gondolsz erre ?
A BME-ről jelentkezem, magamon tapasztaltam a rendszert a gimnáziumi évek alatt, most meg a felsőoktatásban.
Azt gondolom, a baloldalozás és a brüsszelezés meghalgatása után továbbra is, hogy a diákok teljesítménye romlik, itt az egyetemen már egyszerűen nem lehet azt a szintet(konkrétan feladatsorokra gondolok) számonkérni amit 2005 után számonkértek, mert hatalmas hiányosságaik vannak (az egyébként elvileg élvonalt jelentő) diákoknak a középiskola után.
Említetve lett a heti 5 tesi, ami szerintem a legnagyobb átok, annak ellenére hogy imádok mozogni középiskolában senkinek sem hiányzott, hogy 9., 10. órában, azaz kb 4-ig még az udvaron kelljen bohóckodnia, miután előtte este hajnalig tanult.
Lehet máshol szerencsésebbek, de mi laptopokról nem is hallottunk.
A könyveket valóban ingyen lehet használni az adott évben, de úgysem abból tanítanak, mert rosszak, ha meg mégis, akkor meg az érettségihez úgyis meg kell venni az egészet, annyi a különbség az évek alatt nem tudtál bele jegyzetelni, ami nem utolsó szempont.
Egy gyönyörű logikus okfejtése annak, hogy miért mondható el, hogy a műtét sikeres volt akkor is, ha a beteg meghalt. Egy politikusnak ez a dolga, nyilván ezt meg is tudja csinálni. Attól még a beteg halott.
Az valóban baj, hogy sokan túldramatizálják az oktatásügy (és amúgy az egészségügy) helyzetét, és igazság szerint ezzel legalább annyit ártanak, mint ami azt mondja, hogy minden rendben.
De ha objektívek szeretnénk lenni, és mondjuk a számokból indulunk ki, akkor elég egyértelmű, hogy nagy a baj. Legyen szó a tanárok számáról, a fizetésekről, a kompetencia- és egyéb tesztek eredményeiről, az iskolázottsági mutatókról, a funkcionális analfabéták arányáról, stb.
Csak ezt 14 év 2/3-os kormányzás után nyilván ciki bevallani, főleg annak tükrében, hogy a finnek például alig 20 év alatt jutottak el anno a béka valaga alól odáig, hogy bezzegpéldák legyenek világszerte oktatásügy terén. Biztos van, aki hiszi, hogy ez nem egy folyamat, hanem olyan, mint egy Agatha Christie regény, hogy az utolsó pillanatban jön a nagy megfejtés, de nehezen hiszem, hogy ha mindenben folyamatosan alulmúljuk a 15-20 évvel ezelőtti eredményeinket, akkor pár éven belül ebből valami jobb lesz…
Az egyetemi hallgatók harmada nem ismeri fel a Himnuszt egy idézet alapján... Ha nem a sablonkérdést kapják, a tudásuk nem ér egy favatkát sem. A fele nem tudja, hány megye van hazánkban...
Ezt döntsd el te magad, hogy mennyire meríti ki a "nagy gond van az oktatásban" fogalmát. A fentiek csak ízelítők...
Jó, a valóság meg az, hogy a magyar gyerekek a Pisa teszten verik az összes szomszédot, meg Európa nagy részét, nincs elmaradva az európai elittől se nagyon.
28. vagyunk világszinten.
Úgy, hogy ebből a fele nem európai ország, hanem például Szingapúr stb.
#5
Ha az országos átlagot nézed, valóban nem olyan rossz a helyzet. Viszont nézted az eloszlást is? Az egyik, ha nem a legnagyobb szórást produkáló oktatási rendszer a hazai, ha a Pisa eredményeket nézzük. Lehet, hogy átlagban verjük a szomszédokat, de ha azt nézzük, hogy mi az a szint, amit mondjuk a diákok legalább 80%-a elér, akkor az eredmény siralmas bármelyik szomszéddal összevetve, hiába van pár tíz olyan iskola, ami toronymagasan jó eredményeket ér el, ezzel javítva az átlagon.
"A ma általános iskolát elvégzők között 30 % az analfabéta"
"Az egyetemi hallgatók harmada nem ismeri fel a Himnuszt egy idézet alapján..."
Ezek közül egyik sem az oktatási rendszer hibája, egészen félelmetes, hogy már gyerekek esetében is megy a felelősség áthárítása.
Azok a diákok azért maradtak buták, mert nem érdekli őket a tanulás, így nem tanulták meg a leckét. Ellógtak, röhögtek az órán stb., a tanárok meg átengedték őket, hogy ne maradjanak a nyakukon.
2024-ben minden diák zseni lehetne... ha akarna! Igazából már tanárra sincs szükség annyira. Az egyik régi legjobb barátom (vagy barátnőm?) autodidakta módon, saját maga tanult meg japánul középiskolás korában az internetről. Le is érettségizett, nyelvvizsgázott belőle.
Ma Japánban él.
Akkor Kérdező, a 7-es kommentedre csatlakozom...
S pont ez a gond: bekerülhet az egyetemekre az a diák >>> hallgató, akit baromira nem érdekel a tanulás és nem ismeri fel a Himnuszt stb.
Persze, mondhatjuk, hogy egyéni probléma, de a kiválasztás metodikája nem, mint ahogy az sem, hogy mik az elvárások... Ez a rendszer hibája, mindkettő!
Komolyan egy diplomás nem ismeri a Himnuszt, nem tudja hány megye van abban az országban ahol tanul? Ez szint? Hogy ilyenek kapnak végzettséget, ez a rendszerről ad bizonyítványt.
#7
Az tényleg gáz, hogy bekerült az egyetemre olyan, aki nem ismeri a himnusz.
De ez a felvételire tartozik.
Az, hogy buta maradt, viszont a saját maga hibája.
De nézzük a dolog jobb oldalát, ma már nem feltétlenül tükrözi az iskolai végzettség a tudást.
Pl. Szász Marci nem végezte el az egyetemet, de komoly informatikus lett belőle.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!