Mennyire tudtok teljesíteni téthelyzetben reáltárgyakban (elsősorban matek)?
Ahogy figyelem az elmúlt évek trendjeit, egyre nehezebben tudják visszaadni a fiatalok a tudásukat. Most nemrég volt a központi felvételi vizsga a középsikolai jelentkezésekhez, és sokadszorra látom, hogy a matek problémát okoz. De vajon ennek mi az oka? Elvégre matek van általános iskola eleje óta. Ennek kapcsán tapasztaltam úgy, hogy a matek olyan félelmet kelt a tinikben, hogy sokan totál bepánikolnak, s egyre több a leblokkolásra hajlamos tanuló.
Te magad hogy állsz ezzel?
Hol tartasz a tanulmányaidban?
1. Általános iskolai dolgozatokat írtál eddig?
2. Nem régiben írtad a központi felvételit?
3. Középsulis dolgozatok teszik ki a mindennapjaid?
4. Az érettségi volt az utolsó jelentősebb matekos számonkérésed?
5. Felsőoktatásban írsz matekos tárgyakból ZH-kat, vizsgákat?
Tarts bárhol is, szívesen venném a válaszaidat az alábbi kérdésekre:
- Ki tudod adni magadból a maximumot, amikor írod a dolgozatot (vizsgát) vagy felelsz?
- Esetleg a stressz bénítólag hat rád és leblokkolsz?
- Ha ez utóbbi, akkor mennyire befolyásolta az legutóbbi vizsgáidat, dolgozataidat?
- Esetleg volt már, hogy emiatt buktál meg, írtál egyest vagy szúrtad el a felvételidet?
- Ha hajlamos vagy a leblokkolásra, mi okozhatja?
- Milyennek tartod a matek tudásod és ehhez képest hogy sikerülnek/sikerültek a dolgozataid, tesztjeid, vizsgáid?
- Hogy készülsz fel lelkiekben egy reálos, matekos dolgozatra, tesztre?
- Hogy állsz most a matekhoz, mennyire tartasz tőle?
- Mennyire tartasz attól, hogy az elkövetkezendő tesztek, vizsgák alkalmával elő fog jönni ez a leblokkolás?
- Hogyan tovább? Ha érint a stressz negatív hatása, hogy tervezel ezen úrrá lenni?
- Mit tapasztalsz a közvetlen környezetedben: a többiek ki tudják adni magukból a maximumot vagy ők is hajlamosak a leblokkolásra?
- A környezetedben milyen arányban lehetnek azok, akik tudnak teljesíteni, illetve azok, akik nem?
A kérdéshez "szavazást" is indítottam. Kíváncsi vagyok arra, hogy azok közül ki melyik kategóriába tartozik, így örülnék, ha te is kiválasztanád a megfelelő opciót.
Ha esetleg az opciók kiválasztásán kívül kifejtenéd, mi a helyzet veled a matekos dolgozatok, tesztek, vizsgák kapcsán, mennyire pánikolsz be, menynire tudod a tudások maximálisan visszaadni vagy esetleg mennyire jellemző, hogy leblokkolsz, nyugodtan írd le kommentben, vagy ha bármi oknál fogva (pl: mert nem rég írtál központit stb.) nem írnád ki nyíltan, nyugodtan írd meg a kifejtésedet privát üzenetben. Természetesen a kérdésem kifejtése során feltett kérdések rád vonatkozó válaszait is szívesen olvasom.
Minden választ szívesen fogadok, mert kíváncsi vagyok, összességében milyen arányban vannak azok, akik "lazán kezelik a matekot" és azok, akik stresszelnek, bepánikolnak közben.
Klassz kérdés, tetszik. :) Szerencsemre könnyen megy a matek, szeretem is, egyetemi szinten is. Persze tisztában vagyok vele hogy ez adottság is.
Az egyéni foglalkozás elengedhetetlen lenne, mert hihetetlen milyen széles annak a variációja hogy valaki hogy és miért akad el. A pedagóiai módszer nagy hiánya ez, hogy nem keresi a miértjét, nem tárja fel a hibás gondolkodast az egyénben. Ehhez ráadásul sokaknak képessége és türelme sincsen pedagógusként.
Az 1#essel egyetértve alapvető dolgok hianya okoz később kellemetlenségeket. Ha valaki lefagy az csak egy jelző arra hogy nem erti csak magolta, mert így küzd meg a tananyaggal, szerintem.
És persze más kerdéskörbe tartoznak a diszkalkuliások.
Életkorilag túl vagyok már a vizsgázásos koron, de matekból sose stresszeltem. Vizsga/dolgozat/ZH előtt esetleg, de ha már előttem a feladat, az annyira leköti az agyamat, hogy nem "görcsölök".
Az egyedül az idegen nyelv szóbelin volt, az is az életszerűtlen magyarországi nyelvatnítási gyakorlat miatt, ahol úgy kellett volna idegen nyelven megszólalni, hogy
1. megalkotom a mondatot magyarul
2. elemzem, megállapítom hogy oroszul/németül milyen idő, milyen eset, milyen mód
3. összeszedem a szavakat külföldiül
4. összerakom a mondatot a helyes nyelvtannal
5. gördülékenyen és életszerűen kiejtem.
Köszönöm az eddigi válaszokat!
Én nem értek egyet azzal, hogy ez egy kamu-dolog, mármint a leblokkolás. Azzal sem értek egyet, hogy ez jellemzően a lustaság, nem-tanulás mentsvára.
A tapasztalatom az, hogy itt jellemzően egészen más a helyzet. Két főbb eshetőséget látok.
Az egyik: sokak eleve önbizalomhiánnyal küszködnek, úgy gondolják, hogy semmit nem képesek elérni az életben. Tanulnak, de amikor eléjük kerül a dolgozat, teszt, vizsgalap, magukban azt mantrázzák, amit a mindennapokban is gondolnak, hogy ez nem megy nekik, nem képesek rá stb. Innen, ha az első momentum számukra nem kedvező, pánikba esnek, és onnan már nem létezik számukra külvilág csak ők maguk és az általuk mondogatott negatív dolog. Ezzel bekerülnek egy negatív spirálba, ami persz a teljesítmény romlását jelenti.
A másik: a fiatal görcsös megfelelési kényszerben éli mindennapjait. Meg akarja mutatni a szüleinek, a tanárainak, önmagának stb., hogy ő igenis meg tudja ugrani az akadályt. A perfekcionista hozzáállás megrögzötten rögzül bennül és ha bármi nem tökéletes, úgy érzik, csalódást okoznak mindenkinek, így maguknak is. Ez teljesen görcsössé teszi őket. Amikor megkapja a lapot, akkor amíg nincs nehézség, jellemzően tudnak teljesíteni, de amint jön valami új, előjön a görcsösség, hogy meg akarnak felelni. Bizonytalanná válnak, ami növeli a kényszerérzetet, ez pedig szorongást, s leblokkolást eredményez.
Azt látom, hogy ez már nem az egyetemisták sajátja. Sokkal korábban kialakul a teljesítménykényszer és az önbizalomhiány. A fentiek azt sugallják, hogy ez messze kínos, kellemetlen azok számára, akik átélik ezt, hisz ez épp azt eredményezi, hogy szembesülnek egyfajta gyengeségükkel. Már a mostani általános iskolások is beleesnek ebbe a körbe és éri őket az önértékelési probléma vagy a görcsös megfelelési kényszer, és pont ezért vetettem fel, hogy aki úgy érzi, nyugodtan írjon privátban, mert erről nem mindenki szeret, mer beszélni nyíltan.
Nyilván vannak, akik csak a lustaságukat fedik el ezzel, de a jellemző szerintem az, amiket írtam. A kérdésem épp ezért tettem fel ily formában, mert 10+ éves kortól okoz gondot, és akire csak kihatással lehet, mind szeretném megkérdezni, mennyire okozhatnak ezek gondot.
Egy ideje nem blokkolok le. A felvételi volt az utolsó ilyen alkalom, de akkor elkövettem azt a hibát, hogy agyserkentésre étcsokit ettem, és attól fájt a fejem, nehezen koncentráltam, ráadásul ott rövid is az idő. Érettségin viszont volt bőven idő, ott sokkal jobbat írtam, mint akármelyik próbaérettségin, már nem stresszeltem. Végül 98% lett, az a 2 pont hiba pedig figyelmetlenség volt, nem annyira leblokkolás.
Zh-kon kicsit más a helyzet: vannak tárgyaim, amik nagyon nehezek, ott egy után már nem stresszelek, úgy vagyok vele, hogy ha nem megy, akkor vannak ingyenes pótlási lehetőségek, nem ott fogom feltalálni a spanyol viaszt, senki nem néz hülyének, tényleg nehéz anyag. Ettől megnyugszom, és pont így szoktak meglenni a zh-k, hogy nyugodt állapotban fel tudom idézni, hogy mit csináltunk az órán egy hasonló feladattal.
Középsuliban ezt még nem gyakoroltam be eléggé, nem volt rutinom önmagam megnyugtatására, ott volt olyan, hogy leblokkoltam. Habár szerintem a gyerekek leblokkolása mögött az is áll, hogy a tanárok s*ggfejek a dolgozatokkal kapcsolatban (én is tanárnak tanulok, szóval nem tanárellenes izébe akarok fogni, semmi ilyesmi), és úgy viselkednek, mintha egy-egy dolgozat a világ végét jelentené, ha elszúrod az érettségit, és csak 60%-os lesz, akkor te már csak kukás lehetsz, és annyira komolyan adják ezt elő, mintha tényleg így lenne. Utólag én borzasztóan sajnálom, hogy ennek bedőltem, ha újrakezdhetném, tuti, hogy jóval kevésbé stresszelnék ezeken a sz*rokon. Nem ér annyit, hogy 16 évesen elkezdjek őszülni, hogy a súlyom egyfolytában ingadozzon, mindig ingerült legyek.
Köszönöm az eddigi válaszokat!
Továbbiakban is várom a válaszokat, és ugyan itt a matekról esik szó, de ha esetleg más tantárgyaknál érzed azt, hogy a leblokkolás kihat negatívan a teljesítményedre, akkor nyugodtan írj itt vagy privátban, legyél akár 8. osztályos, középsulis vagy egyetemista.
Kiváncsi vagyok arra, hogy összességében kiknek okoz ez problémát!
Magánpraktizáló matektanári vélemény következik (~10 év tapasztalat):
Valószínűleg torzít az, hogy az én tanítási tapasztalatom is más 2, 5, 10 év távlatából, ezt bele kell számolni.
5 és 10 éve is az volt a bemutatkozás alatt, hogy 'szerettem a matekot, de...' és a ... helyére egy tetszőleges osztályt illetve tanárnevet képzeljetek el. Így amit írtál, hogy egyszer elvesztették a fonalat, ez nagyon találó. Ha gond van a törteknél, akkor gond lesz a törtes egyenletnél is és így tovább. Emellett nem szabad elmenni amellett, hogy egy gonosz/fogalmatlan/nem empatikus tanár is örökre eltérítheti a diákot a tanulmányoktól, ami egyre többször fordul elő. Nekem elsőtől 12. osztályig a technikai minimumnak megfelelő 4 matektanárom volt (1-2., 3-4., 5-8., 9-12.), ma már, ha megkérdezek egy diákot, sokszor nyolcadikra lesz 6 matektanára.
Leblokkolás : igen, van ilyen. Annyira nem általános ez azért, tegyük hozzá.
Ami még eszembe jutott, az maga a középiskolás felvételi rendszere. Sokszor köszönő viszonyban nincsenek az iskolában vett témakörök feladatainak kinézete ahhoz képest, amit felvételin kérnek. Azt értem, hogy a felvételi rendszer lényege az, hogy megszórja a mezőnyt, ne 5% írjon hibátlan dolgozatot, mert úgy nem lehet rangsort állítani, de hogy ennyire magántanárt / teljesen más felkészülést kívánjon a sulis matek és a felvételi, az azért elég durva kontraszt.
Emellett a teljesítménykényszer is téves tud lenni, vagy a diák vár el magától ugyanolyan százaléknyi eredményt, mint amit egy sulis dolgozatban ér el, vagy a szülő. Pedig meg lehet nézni az 50 pontos felvételik átlagát, matekból sokszor 20-25 pont között van, ami a suliban vígan hármas (ha nem kettes). Ha ezt nem látja át először a diák, akkor könnyebben jön a drukk és a görcs bennük elő.
Szófosás az egész. Nincs ilyen.
Aki eleget gyakorol, meg tudja csinálni. Leül, előveszi a feladatot, megpróbálja megoldani. Ha nem megy, látja, hogy ezt még gyakorolni kell. Ha megy, akkor kész.
Erre a diákság zöme ma nem képes. Nem hajlandó. Adják alájuk a lovat: Jaj a tanár, jaj a magyar oktatás, jaj a leblokkolás. 18 éves korukra már megtanulnak minden mást hibáztatni, de a picsájukra még nem bírnak leülni, feladatnak nekilátni.
Ha majd mutat valaki egy kísérletet, ahol statisztikai bizonyíték van, hogy éles helyzetben rosszabbul teljesít egy teszten valaki, mint a "nem éles" teszten, akkor majd elhiszem. Ez egy objektív bizonyíték lenne. Hozzáteszem, lehet van is ilyen tanulmány. Nem kerestem még.
De ez, amit a kérdező itt felhoz ellenérvnek ez csak egy magánvélemény. Ez nem objektív bizonyíték. Ez szófosás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!