"Elinflálódhatnak" a diplomák?
A ponthatárok kihirdetése után megdöbbenve láttam, hogy néhány mérnöki alapszakra 150-200 pontokkal be lehetett jutni, van olyan osztatlan tanári szak ahová 230-250 pont is elég volt. Ennyi ponttal épphogy átvergődtek az érettségin, az ezelőtti 280 központi minimumponthoz képest jókora süllyedés. Elképzelhető az, hogy ha ezek az emberek bekerülnek a felsőoktatásba, már a diploma értéke se lesz az igazi?
A felsőoktatás színvonala vajon csökkenni fog, hogy igazodjon a bekerülő elsősökhöz? Vagy inkább megpróbálják tartani a színvonalat (hiszen egyetemre járni nem kötelező), de félév végén többen fognak sírni, mint előző években?
Úgy gondolom, hogy nem belépési küszöb a lényeg, hanem a tananyag minősége és az, hogy gyakorlatorientált legyen a képzés.
Sajnos már itt bukott a dolog...
Elavultak az egyetemi képzések.
Talán még az orvosi tartja magát, bár ott meg eszközhiány van.
Nem.
Bekerülni egy dolog, elvégezni másik.
Másrészt meg súlyosan félrevezető középiskolai tanulmányai alapján megítélni embereket. Én pl. kettes voltam számítástechnikából, de egy karrierváltás után most már évek óta informatikusként dolgozom. Mások színötös érettségivel megszereznek egy diplomát, amivel aztán nem tudják, mihez kezdjenek.
Egyébként már évekkel ezelőtt ment a síránkozás, hogy középiskolai anyagot kell tanítaniuk, meg gyenge a felhozatal stb... erre csak ugyanazt tudom mondani: tessék jobban tanítani. Az Egyesült Államokban igencsak gyakorlatias a közoktatás, az elsajátítandó lexikális ismeretek minimálisak: mégis miért van az, hogy magas színvonalú a felsőoktatás?
Elvégeztem az angol szakot: ott is idővel elkezdődött a sopánkodás, hogy egyre rosszabbul tanulnak angolul a hallgatók, de a heti nemtomhány óra nyelvgyakorlattal lóf*szt nem tanultam, egyszerűen időpocsékolás volt, ellenben heti egy idegennyelvű szakszövegolvasással, amit szabadon választható tárgyként vettem fel, többet tanultam, mint bármi mással.
Nem. Vagyis de, csak nem emiatt. Matek meg fizika szakon 280 pont volt a határ mindigis. (Mert nem volt annyi jelentkező, ahány férőhely)
Ellenben egy alkalmazott matematikus pl data science tudással mikor kikerül 21 évesen az egyetemről, kb 800-900k kezdőfizetésre simán számíthat. (Tapasztalat)
A ponthatár a szak népszerűségéről mond valamit, nem az értékéről. Sőt, ha egy szak kevésbé népszerű, akkor lehet, hogy hiányszakma és hülyére keresheti vele magát bármelyik bukdácsoló diák is.
Kérdező!
Sok helyen azért volt olyan alacsony a ponthatár, mert oda alig jelentkeztek és a még a leggyengébb is bekerült, ha elérte a minimumot.
De nem ez számít, hanem az, hogy ki végzi el.
Az oktatási színvonalról meg ne beszéljünk...
Am. nem azok a diplomák fognak a legjobban "elinflálódni", ahol a legtöbben végeznek?!
Csak kérdezem. :)
"az évfolyam tegyük fel 70%-a megbukik, akkor majd megy az adott tanszék kritizálása... ez tipikus az hallgatók részéről. Azt nem tudom, hogy az egyetemek szívesen nézik-e, ahogy majdnem egy teljes évfolyam bukik (jogosan) egy adott tárgyból, de elképzelhető akár, hogy kisebb könnyítésre bírják felülről az oktatót. Ilyen létezhet?"
. Kérdezz meg egy BME-st...
De személyes pédából is tudom, hogy a tanszék akkor sem csinál semmit, amikor jogosan megy a kritika.
Egyébként a probléma mégmindig ott van nálad, hogy a fejedben gyengébb és jobb képességű hallgatók vannak. Holott ennél a világ jóval összetettebb, és az ember teljesítményét nagyban befolyásolja a környezete.
"ha túl sok gyengébb képességű hallgató kerül be és emiatt az évfolyam tegyük fel 70%-a megbukik"
Nem azért fog megbukni, mert gyengébb képességű, hanem azért, mert a tanítás rossz...!
Hacsak nem értelmi fogyatékos vagy iszonyú lusta az a diák, akkor nincs rossz diák, hanem csak rossz tanár van!!
Saját példámat tudom felhozni:
én világ életemben gyenge voltam matekból és már belém is ivódott, hogy bizony én gyengébb képességű vagyok és totál humán, reménytelen az esetem.
Érettségihez viszont muszáj volt valamit produkálnom, ezért fogadtam egy diákot (!!!) (előtte a tanárokkal megszívtam, mert mind ugyanúgy érthetetlenül tolta, mint az órai matektanárom, csak még sok pénzt is kért érte), aki baromi penge volt matekból és iszonyatosan jól/egyszerűen és érthetően "diáknyelvemen" magyarázott, megszerettette velem is a tárgyat és nem hittem el, de úgy felkészített, hogy jelesre érettségiztem. Jelesre matekból én, érted?!?!
Na, azóta tudom, hogy bármit meg lehet tanulni, csak megfelelő ember és megfelelő, jó módszer kell hozzá.
Na, és ez az a kettő, ami a közoktatásban sok esetben nincs....
Szóval valahol jogos a tanszék kritizálása, ha ott a diákok 70%-a megbukik, mert akkor valamit kva rosszul csinál és változtatni kell a tanítási avagy számonkérési módszereken.
Nem elég tudni, a tudást átadni ugyanolyan fontos dolog, és az bizony nem megy minden tanárnak.
Nem beszélve arról, hogy sok tanár elcsszi mindenféle marhasággal, anekdotázással az óráit, aztán meg számon kér olyat is, amit le se adott....
Emberséggel, hozzáállással is bőven akadnak ám problémák!!
Szóval a 9-el értek egyet:
"a világ jóval összetettebb, és az ember teljesítményét nagyban befolyásolja a környezete."
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!