Hogyan oldjam könnyebben, gyorsabban a szöveges feladatokat a matek felvételiben? Tipp, tanács, módszer?
8.-os vagyok, nem sokára írásbeli felvételi.
Egészen idáig rengeteg szövegest oldottam meg (törteset, százalékosat, egyenleteseket, mindenfélét), de még mindig nagyon nehezen mennek, időre nézve is és tényleg próbálkoznom kell ahhoz, hogy megszüljek belőlük valamit.
Egészen a feladat elejétől kéne valami módszer. Mindig leírnak egy jó kis regényt, aztán vagy sikerül kiszednem belőle azt ami kell, vagy nem.
Írtam próba felvételit is, a matek 24 pontos lett, elég gyatra ahhoz képest, hogy mennyit gyakoroltam.
Van valami tipp, tanács, módszer, akármi?
Mint mondtam a rengeteg gyakorlással nem haladtam sokat, úgyhogy ilyenekkel ha lehet kíméljetek!
Köszönöm az értelmes válaszokat!
gyakorlás gyakorlás gyakorlás
Nem csak a felvételi, hanem bármilyen más szöveges feladatokat, akár fizikából is.
Elsőnek érdemes egyszer végigolvasni a feladatot, és nem leragadni semmin, így összefoglalólag megérteni a problémát. (Ha nagyon penge vagy matekból, akkor itt már tudhatod milyen módon kell majd megoldani, és céltudatosan keresheted ki a szükséges információkat a szövegből.)
Ha megértetted mi a cél, akkor mehetsz vissza a szövegbe a szükséges információkért. Ha ez segít, akkor írd ki őket valahová összefoglalva!
Utána egy megoldási tervet kell fejben összeállítanod, mit mi után számolsz majd, stb. Aztán már csak végre kell ezt hajtani.
A szövegeseknél a legjobb megoldási mód az, amit tűzzel-vassal írtanak a tanárok, ez pedig a próbálgatás.
Na nem úgy, hogy addig próbálgatsz, amíg a megoldást nem találod meg, hanem ha a próbálgatással el tudod dönteni, hogy az adott szám nem lehet megoldása a feladatnak, akkor sikerült megértened a feladatot. Ez az egyik fő ok a használatára.
A másik, hogy a próbálgatásnál mindig ugyanazokat a műveleteket használod mindig. Ha 2-3-4 számot kipróbálsz (függetlenül attól, hogy véletlenül beletalálsz-e vagy sem), akkor látod a számolási sémát, így könnyebben tudod az egyenletet is felállítani.
Rajzolj! Segít értelmezni a feladatot. Még akár azt is, amit elsőre elképzelni sem tudsz, hogyan rajzolhatnád le. Persze olyankor csak nevek, vagy számok, az összefüggések, sokkal jobban át lehet így látni.
Emellett gyakorolja, jó sokat. Olyan feladatokat, ahol a rendelkezésedre áll a megoldás is, illetve korábbi felvételi feladatsorokat.
Ha sokat gyakorolsz, akkor maga a folyamat már benned lesz úgymond.
Vannak ebből is típusok. Pl. az úgynevezett golyós feladatok.
Ezek úgy néznek ki, hogy van egy eredeti állapot, kétféle golyó. Aztán kivesznek/hozzátesznek a golyókhoz, ez lesz a második állapot. És kapsz egy mondatot a végére, amelyben összehasonlítanak két dolgot, Pl. az eredeti helyzetben az egyik színű golyót a másikkal, vagy ilyesmi. Ezeket lehet variálni halakkal, énekkaros gyerekekkel, vödör vízzel stb.
Érdemes táblázatban felírni, első állapot, egyik féle golyó, másik féle golyó. Második állapot, egyik féle golyó, másik féle golyó. Majd a kiegészítő információ, pl. a végén az egyikből kétszer annyi van, mint a másikből, ez az egyenlet felírásában segít.
Aztán vannak a visszafelé megoldós feladatok. Zsuzsi megette a sütik harmadát, Peti a maradék ötödét, Béla a maradék felét, maradt 20, mennyi volt eredetileg. Ezeket én fel szoktam rajzoltatni a gyerekkel, visszafelé! És amit itt el lehet rontani az az, hogyha a harmadát ették meg, akkor figyelj oda, hogy 2/3 marad! Az egésznek ez a kulcsa, ha ezt megérted, menni fog.
Az olyan típusúnál, ahol több dolgot hasonlítanak össze, pl. 3 sorban ülnek a gyerekek, stb. ott az a lényeg, hogy találj egy olyan viszonyítási pontot, amelyikből egy ismeretlennel fel tudod írni az összeset.
Sok videó van fent a youtube-on, és szerintem nagyon hasznosak.
Aztán vannak azok, amelyeket el kell engedni. Pl. azt hiszem 2 éve volt a zsófis feladat, vagy az út-idő feladatok, némelyik olyan görény volt, hogy nem hinném, hogy akármelyik gyerek meg tudta volna csinálni. Ott én is a próbálgatást javaslom, amit korábban már valaki leírt. Meg azt, hogy ne ess pánikba. Ha ilyen feladat lesz, azt a diákok 95 %-a nem tudja megoldani, tehát nem leszel nagyon hátrányban a többiekkel szemben.
Azt javaslom, hogy a standard feladatokra koncentrálj. Az általában 6 feladat, ami mindig visszatérő, ha azt hibátlanul meg tudod oldani, már 30 pont, és még a többiből is biztos össze tudsz kaparni pár pontot. 30-35 pont az már nem olyan rossz!
De pl. azt is lehet, hogy megoldod ma, aztán megoldod holnap megint, aztán megint. Bejelölöd, hogy melyik nem ment, és azokat ismételgeted. Van bennük azért egy minta, sokszor van a golyós vagy százalék, arányszámítás, azok azért barátibbak.
#4-es szerintem nagyon jó tanácsokat adott. Táblázat több feladatnál hasznos lehet (pl. golyós típusú (eredeti állapot+ változás), életkoros, mozgásos, keveréses)
Először próbáld leírni algebrai módon a szöveges feladatban leírtakat. Ha sikerül jól leírnod már pontokat szerezhetsz.
Szöveg felírása algebrai kifejezésekkel: https://www.youtube.com/watch?v=V1oz4AIs8Yo&list=UUJjSh_31F_..
2020 Mat2/10 - "Kötelező olvasmány" https://www.youtube.com/watch?v=_m0rabJ_evA&list=UUN0m88FkTW..
Arány felírása:
2008/10: nekeresdi iskola: https://www.youtube.com/watch?v=u7XQiN_WKjc
2021/6 “Két pozitív szám aránya”: https://www.youtube.com/watch?v=7q92iSib4uI&list=PLX15dZYn_t..
2017/Mat2/10 háromszög külső és belső szög arány: https://www.youtube.com/watch?v=Lgv2wT25S5Q
Szakaszos ábrázolás:
https://www.youtube.com/watch?v=tCjrBwCnoMM&list=UUrMwcg6IGP..
2015/8 https://www.youtube.com/watch?v=PCZAUwe7ukk
Visszafelé gondolkodás:
https://www.youtube.com/watch?v=19L54TnM_7I
2004/6: https://www.youtube.com/watch?v=A-irDOkq7Ag
2021/10: https://www.youtube.com/watch?v=C3F4q0GY2wI&t=5s
Táblázat:
2013/Mat2/8 Számkártyák (golyós típus) táblázattal: https://www.youtube.com/watch?v=1DUjHmAZ5m4
Pontyok és harcsák táblázattal: https://www.youtube.com/watch?v=pLWv7OrnIpE
Életkoros táblázattal: https://www.youtube.com/watch?v=cI8X5Vn7Wnk&list=UUrMwcg6IGP..
2020/10 életkoros: https://www.youtube.com/watch?v=GeWblPC7uSY&list=PLF3IJBKxQK..
Keveréses táblázattal: 2013/M1/8 kávépörkölő
https://www.youtube.com/watch?v=X_kY5AIJ-gA&list=UUrMwcg6IGP..
Kígyók és békák táblázattal: https://www.youtube.com/watch?v=S5Rc2JNmkc8&list=PLX15dZYn_t..
Mozgásos táblázattal: https://www.youtube.com/watch?v=RnJGyjUkQt0&list=UUrMwcg6IGP..
Annyit tennék még hozzá, hogy bár le lett pontozva az, aki azt írta, használd a próbálgatást, azért az sem rossz dolog.
Ha egy konkrét számpárral kipróbálod, és leírod, hogy mi volt a megoldási menet, az sokat segíthet abban, hogy fel tudd írni a feladatot képlettel. Hiszen ha a konkrét számok helyett beírod, hogy x vagy y, akkor már fel is írtad a képletet!
Ha nem megy másképp, és próbálgatással kijött a megoldás azért vigyázz!
Mi beleestünk ebbe tavaly, és bár a gyerek gondolatmenete jó volt, és ki is jött a jó megoldás, a 6-ból 4 pontot kapott rá. Az általános iskolai matektanárunk azt mondta mindenképpen fellebbezzem meg, ő régen javított ilyet, és ő megadta volna rá a maximum pontot. Megfellebbeztem, még egy pontot kaptunk rá, de azt írta rá a javító tanár, hogy azért vont le érte pontot, mert ha próbálgatással oldja meg a gyerek, akkor meg kell indokolni, hogy nincs egynél több jó megoldás.
(Amúgy ránézésre látszott, hogyha ennél nagyobb számmal próbálgatja, akkor már nagyon magas lesz a végeredmény, sokkal magasabb, mint a feladatban. De ezt oda is kellett volna írni.) A matektanárunk azt mondta vigyem tovább, én végül hagytam, 1 pont már mindegy. Meg attól tartottam esetleg visszatérünk a 4 ponthoz, ha az Oktatási Hivatal nem nekünk ad igazat.
Aztán olvastam egy cikket a neten, hogy ez sokaknak probléma volt tavaly. A megoldókulcsban annyi szerepel, hogy próbálgatás esetén a szokásos javítási módszert kell használni. De mi ez a szokásos javítási módszer?
Bár mi nem, de volt aki fellebbezett az Oktatási Hivatalhoz. És az az állásfoglalás jött vissza, hogy 6-ból 4 pont jár érte, mivel oda kell írni, hogy miért nincs több jó megoldás. Amit nekünk is kifogásolt a javító tanár.
Tehát amit végiggondolsz, azt le is kell írni. Pl. a jó megoldás 6 és 10, és nincs más jó megoldás, mert ha 6-nál nagyobb számmal próbálkozom, akkor a végeredmény már több lesz, mint a megadott eredmény. Ez az egy mondat ér még +2 pontot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!