Vannak olyan témakörök, amit nem úgy tanítanak iskolában, mint ahogy valójában van?
Nem feltétlenül történelemre gondolok, (de többek között arra is) hanem úhy általánosságan.
Nem is a tanárok szakmai felkészültsége/felkészületlensége , hanem olyan dolgok érdekelnek, amik a tantervbe vannak benne, de hibásan.
Kb. a matek 90%-a.
Nagyrészt úgy tanítják, hogy ott a képlet, oszt'jóvan, holott a mögötte lévő dolgok megmutatásával, az innen-ide jutottunk mentalitással sokkal könnyebben meg lehetne értetni a dolgokat.
Biológiában viszonylag jártas vagyok. Nemrég megtaláltam az általános iskolai könyvemet, az volt benne, hogy a nyers borsó fogyasztása kismértékben is mérgező...
Volt olyan is, hogy a szervezetünkben a vörösvértestek közel 40%-a a vöröscsontvelőben termelődik... és a többi??
A történelmi események megítélése is attól függ a tankönyvekben, hogy mikor készült és/vagy milyen politikai nézeteket valló ember írta.
Irodalomórán, művészettörténeten csupán elvétve esik szó női alkotókról, mintha nem is léteztek volna.
Nyelvtanórán nem világosítják fel a gyerekeket arról, hogy a nyelv egy élő rendszer, amelyen az emberek a kommunikációjukon keresztül folyamatosan változtatnak, mindig csak a nyelvhelyességi szabályokat kérik számon, amikor sokan nem is tudják alkalmazni őket, sőt, a tanulók korosztálya az, aki most a legélénkebben formálja a nyelvet. Ezt viszont általában teljesen elutasítja egy magyartanár ahelyett, hogy az eredetiségére rácsodálkozna például.
Azt is egy tévedésnek tartom, hogy brit, és nem amerikai angolt tanítanak, hiszen a legtöbbet az utóbbit használják a hétköznapokban a gyerekek a neten.
Én 12-es biosz könyvbe olyat találtam, hogy mindenkinek szükséges állati fehérjét fogyasztani mert a növényekben nincs meg egy nagyon fontos fehérje ami az állati húsban megtalálható.
Én nem vagyok se vega, se vegán de ha ez igaz volna ezek a fogalmak nem létezhetnének.
Sajnálom, hogy ilyen a tanárok nagy része :(
Az én matektanárom mindig rávezetett minket a képletre, mielőtt elkezdtük volna használni, levezette velünk a bizonyítások, hogy ne csak bemagoljuk a Pitagoraszt, de értsük is miért van úgy.
Bioszban sok a ferdítés, de csak a dolog bonyolultsága miatt. Mindig mondtaa biosztanárunk, hogy ez így ilyen formában nem teljesen igaz, és most egyetemen látom, hogy miért nem. Viszont ez egy orvosi egyetem, és jó pár óra lement, mire érthetővé vált.
A történelem önmagában véve nem egzakt tudomány, de a töritanárom mindig igyekezett nem csak fekete-fehéten bemutatni a dolgokat.
Nyelvtanárom meg maga volt a csoda, ugyanígy elmondta, hogy a nyelv egy folyton változó élő dolog, bizonyod órákon a mai újításokkal foglalkoztunk. Különböző rövidítéseket használó SMS-eket fordítottunk, szlenget gyűjtöttünk, még Vágvölgyi Noémitől is hozott példákat :)
A brit angollal egyetértek, amit korában írtak.
Szerintem a kémiát is "tévesen" tanítják, pl általánosban a Rutherford atommodellel, aztán csodálkozunk, hogy a Bohr-t azok után nem fogadja be a diák elméje :D De egyszerűen csak egy butított modellt alkalmaznak, mert ahhoz hogy a mai atommodelleket megértsük, kell egy magfizikai háttér, az meg kinek hiányzik az életéből.
Bár sok embert elnézve, a kémiával nem foglalkozik a dogákon kívül, és ha tanul is valamit, azt nem érti, és egyhamar el is felejti. Kár pedig nagyon fontos és gyönyörű tudomány.
A történelem nagy része le van butítva azért, hogy logikusabbnak hasson, könnyebben meg lehessen emészteni általános iskolás/középiskolás szinten. Ilyen pl. az ipari forradalom szétválasztása (I. ipari forradalom, II. ipari forradalom), hogy a gyerek meg tudja tanulni, holott valójában ez egy komplex folyamat hangsúlyeltolódásokkal, de EGY folyamat. Egy középiskolában viszont olyan tévképzet alakulhat ki, hogy elkezdődött az első, majd annak lezárulása után jött a második ipari forradalom, és ez szerintem hiba.
Emellett sok helyen érződik benne az aktuálpolitikai ideológiai nevelési szándék, ami konkrétan szakmailag helytelen állításokhoz vezet a tankönyvekben. A mostani tankönyvekben a magyar őstörténet bemutatása az konkrétan röhejes, mindenféle szakmai alapot nélkülöz. Azon szoktam elmagyarázni a gyerekeknek, mit jelent a történelemhamisítás ideológiai célzattal...
Ezzel rokon téma, ami nekem nem tetszik, hogy sokszor a tankönyvi törzsszövegben van elmagyarázva egy nép eredettörténete, mint pl. a római Romolus és Remus vagy az ötödiket törikönyvben Ariadné fonala, mintha ezek tényszerű események lettek volna, és a gyerekekben tévképzetek alakulnak ki miattuk.
A harmadik típusa a blődségeknek a kollektív történettudatban rekedt téves elképzelések és ismeretek, amiről "mindenki tud", de valójában irodalmi hagyomány vagy valamilyen történetírói műfaj toposza az alapja, csak annyira elterjedtek, hogy egy időben a tudomány is elfogadta őket, és oktatták is, mint pl. a spártaiak Taigetosz-története vagy Csaba királyfi (ilyen nevű személy nem létezett) vagy a honfoglaló hét vezérek elnevezései (nem tudjuk, hogy hívták őket) vagy a hős önfeláldozó Dugonics Titusz (aki szintén nem létezett). Maga a tudomány már túllépett ezeken, de az iskolai oktatásból még nem sikerült kigyomlálni ezeket.
persze, hogy brit angolt tanítanak. nem is értem, hogy miért kell kitenni a "brit" szó a nyelv elé. van angol, ami európából származik [eredeti] és van az amerikai kontinensen elcsúfított változat, amit mindenféle bevándorló saját kedve szerint formált.
a nyelvújítást csak kazinczynak és vörösmartynak volt megengedett, akik tekintélyes írók, költők voltak. na ők voltak a nyelvművelők. a mai tizenéves csitrik angol nyelvből behozott szavainak sosem szabadna beépülnie a magyar nyelvbe (nem az emailről beszélek meg amit az üzleti nyelvben használnak, hanem az influencer -> véleményvezér; meeting -> megbeszélés, stb)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!