Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Mi a véleményetek a kötelező...

Mi a véleményetek a kötelező olvasmányokról? Fontosnak tartjátok őket így, a jelenlegi formájukban, vagy inkább ellenzitek őket?

Figyelt kérdés

Jövő tanévtől kezdve tizedik osztályba fogok járni, biológia-kémia tagozaton. A kötelező olvasmányok kérdése már elég régóta foglalkoztat, azonban most jutottam el odáig, hogy ilyen formában megosszam a véleményem másokkal, illetve több szemszögből vizsgáljam meg a kérdést.


Úgy gondolom, hogy nagyon is ráférne egy reform a kötelező olvasmányok listájára, mivel saját és mások tapasztalatai alapján is bizton állíthatom, a diákok jelentős többsége hozzá sem szagol a legtöbb kijelölt műhöz, legfeljebb arra hajlandóak, hogy a rövidített változatot átbogarásszák a számonkérés előtti napon (vagy óraközi szünetben), összehozzanak egy viszonylag elfogadható jegyet (sok esetben puskázással), hogy aztán másnap már a könyv címére se emlékezzenek. Tehát nem igazán érvényesül sok esetben a cél, miszerint a kötelező olvasmányok azért vannak, hogy művelődjünk, tanuljunk általuk, s belőlük. Bár ez csupán az én véleményem, azonban úgy gondolom, sokkal hasznosabb lenne, ha a diákok egy általuk választott művet olvasnának el (bizonyos kereteken belül, úgymint ne a legsilányabb ponyvaregények közül válogassanak, ami legtöbbször az erotikára épít, például, de nyilván szubjektív, hogy kinek milyen műfajú regények tetszenek), és olvasónaplót vezetnének róla, amit mondjuk félévzárás, illetve az év végi jegyzárás előtt le kéne adniuk. Az olvasónaplót pár főbb támpont (történet, cselekmény leírása, főbb szerepet játszó karakterek jellemzése stb.) kivételével mindenki úgy vezetné, ahogy azt ő maga kívánja. Úgy gondolom, félévente egy 300-400 oldalas könyv nem lenne senkinek sem annyira megterhelő, főleg, ha valaki jóformán a saját szórakozására olvassa a regényt, s a véleményemet még egy erős középiskola/gimnázium, illetve sport versenyszerű űzése mellett is helytállónak tartom (jómagam a régióm legerősebb gimnáziumának legnívósabb tagozatára járok [OKTV, nyelvvizsgák, egyéb színvonalas országos versenyek, mint például az Irinyi kémiaversenyen elért kimagasló eredmények, helyezések, diákolimpián nyújtott teljesítmény alapján], ráadásul kollégista is vagyok egy elég szigorú intézményben [minden időnket beosztják, folyamatos ellenőrzések, kötelező szilencium 4,5-ös átlag alatt, kötelező sport, napi 3 óra kimenő, stb.], ennek ellenére mégis olvasok a magam örömére, ami alatt a szórakoztató regényeket és az orvostudománnyal, pszichológiával, történelemmel foglalkozó újságokat, szaklapokat, szakkönyveket értem, emellett, ha véletlenül megtetszik egy kötelező olvasmány (például Shakespeare: Rómeó és Júlia, Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig, stb.), azt is szívesen elolvasom.

Hozzá kell tennem, hogy magáért az irodalomért, mint tantárgyért sem vagyok úgy oda, legalábbis a jelenlegi formájában. Általános iskola felső tagozatától kezdve szinte folyamatosan szabályok és életrajzok magolásból tevődik össze ez a tantárgy, így meg is értem, hogy sokaknak elmegy egy életre a kedve az irodalomtól, bevallom, ha nem szerettem volna meg a könyveket és az olvasást már óvodás koromban, nem hiszem, hogy önszántamból kinyitnék akár egy könyvet is. A másik problémám pedig az, hogy az irodalomtanárok jellemző többsége csupán az általa és a tankönyv által előírt sémát tartja az egyetlen lehetséges opciónak például egy műelemzés vagy érvelés esetén, ezzel pedig teljesen elveszik az irodalom lényegét és egyetlen célját: az önkifejezést; a saját gondolataink, véleményünk érvényre juttatását. Mindig is ostobaságnak tartottam, hogy csak a tankönyv, illetve a tanárunk véleménye szerint értelmezhettem és elemezhettem egy adott művet, holott ahány ember, annyi jelentése van egy versnek, egy regénynek, egy zenének... Idejekorán megtanultam, hogy nem szabad önálló gondolatokkal és egyéni véleménnyel, meglátással teletűzdelni egy elemzést vagy akár szimpla fogalmazást, mert a tanárnő szerint "nem így elemeztük az órán ezt a verset", "a könyvben nem így van leírva" és egyéb kifogások, amik mind-mind elég érzékenyen érintettek. Konkrétan a saját, egyéni meglátásaim, gondolataim miatt kaptam rosszabb jegyet a többieknél a fogalmazásaimra eleinte (később inkább betanultam a könyv szövegét én is, elfáradtam a tanárral való hadakozásban), pedig nem volt életemben gond a helyesírásommal, és az íráskészségem ellen sem volt kifogása a tanáromnak egyetlen egyszer sem (esküszöm, könnyebben lenyeltem volna azt, ha a pocsék írásstílusomra tesz megjegyzéseket, mert azon tudtam volna változtatni...viszont ahhoz, hogy a véleményem teljes mértékben egyezzen egy másik emberével, minimum drasztikus személyiségváltozáson kellett volna átmennem).

Hát, ezt a kérdésemet is bő lére eresztettem, azonban már régóta őrlődtem magamban emiatt. Ha van kedvetek, ti is kifejthetnétek, mit gondoltok magáról az irodalomról, mint tantárgyról, azonban azt sem bánom, ha csak az eredeti kérdésre válaszoltok.

Előre is köszönöm mindenkinek, aki veszi a fáradtságot ahhoz, hogy leírja a véleményét a témával kapcsolatban!

16/L



2019. aug. 4. 12:38
 1/9 anonim ***** válasza:
100%
Én a Pál utcai fiúkat és a légy jo mindhaláligot olvastam csak el, semelyik másikat, pedig imádok olvasni, de nem ilyen marhaságokat, mkint hogy Egri csillagok stb. Mégis van 2 diplomám és az egyik ebből biológia
2019. aug. 4. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
100%

Nem olvastam el a kisregényt, amit írtál, bocsi.

Ebben a formában nem tartom jónak a kötelező olvasmányokat. Részleteket olvastatnék a legfontosabb művekből, ha épp olyan, aminek az irodalom tanítása miatt fontos szerepe van. (régen jártam már suliba, de pl. ilyenre gondolok, hogy tájleírás, személyleírás, valamiért nagyon értékes a szövegrészlet irodalmi szempontból stb.).

Ezen kívül mondjuk 2-3 olyan művet választhatna ki a tanár a diákokkal közösen, amit értékesnek, érdekesnek, olvasmányosnak tartanak és azt kellene elolvasni mindenkinek. Némi munkával előre fel lehetne kelteni az érdeklődést is iránta. A cél az lenne, hogy valamilyen szinten persze értékes is legyen a könyv, ne a leggagyibb, de ugyanilyen fontos lenne, hogy jó legyen olvasni, megkedveltesse az olvasást. Nem mindenkinél persze, mert nem vagyunk egyformák, de a többségnél. Ha valakinek nagyon nem tetszik, akkor lehessen választania mást. Aztán lehetne mindenféle ajánlókat készíteni, hogy aki szeret olvasni,vagy pont emiatt kedvet kapott, az tudjon választani tovább is.

2019. aug. 4. 13:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 A kérdező kommentje:

#2: Semmi gond, bennem is megfogalmazódott, hogy talán egy kicsit hosszabban fejtettem ki a véleményemet a kelleténél, sajnos ez az egyik nagy hibám, mert ha beleélem magam valamibe, maga az Apokalipszis sem tántoríthat meg. :D

Egyébként mindkettőtöknek ment a zöld kéz.


U.I.: Jöhetnek még válaszok. :)

2019. aug. 4. 13:24
 4/9 anonim ***** válasza:
100%

Én összesen 2-3-at olvastam el. Volt, amibe beleolvastam, de abbahagytam.

Nagyon sok olyan történelmi jelentőségű olvasmány van, amit túl korán adnak a gyereknek fel.

Nálunk 6-ban kellett az Egri csillagokat olvasni, a felénél abbahagytam, mert nem tudtam hova tenni a könyvet és nem értettem. Történelemből az ókornál jártunk, és egyszerűen nem értettem, nem tudtam összekapcsolni, hogy a törökök hogy kerülnek ide, mi történik a könyvben, ilyen se eleje, se vége dolog volt számomra.

Sok kötelező olvasmánynál, ha nincs meg a történelmi háttér és ismeret, akkor csak értelmetlen katyvasz válik belőle, aminek így semmi értelme.

A Pál utcai fiúkat, a Légy jó mindhaláligot, a Candide-ot és valamelyik drámát olvastam ki magamtól. (Alsóban órán közösen olvastunk órán kötelezőket.)

De én még A Pál utcai fiúkat is korainak érzem, hogy ötödikes korban kellett olvasnunk. Simán gimis kötelezőként adnám fel a sztori komolysága miatt.

Az Odüsszeia és társairól meg még nagyon órán se említeném, ha tanár lennék, annyira felesleges és értelmetlen a szememben. Azokba bele se olvastam, még rövidített változatban sem.

És mondom ezeket úgy, hogy otthon szinte mini könyvtáram van, mert szeretek olvasni és mindenfélét olvadok. A sci-fitől kezdve Dosztojevszkijig, vagy mondjuk Szilvási Lajosig, és a 20. századi történelmi könyvekig, úgyhogy elég tág az érdeklődési köröm.

2019. aug. 4. 13:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
63%

Tuti nem leszek népszerű a véleményemmel, de én nem ellenzem a kötelező olvasmányokat. Abban egyet értek, hogy vannak könyvek, amelyeknél újra kéne gondolni melyik évfolyamban kérik, viszont alapvetően úgy gondolom, hogy a klasszikus irodalomnál kell maradni. Miért? Mert ha nem kötelező, biztos nem olvasom el az Egri csillagokat (ami pl. az egyik kedvenc könyvem lett), a Goriot apót, az Antigonét, stb. Ezeknek is meg kell ismerkedni a nyelvezetével, a tartalmával, mert az irodalmi olvasmányok jól kiegészítik a történelmi tanulmányokat. Ezt úgy értem, hogy pl. töriből megtanulod, hogy a felvilágosodás korának adatait, tényeit, magyarból pedig az olvasmányok által megismered azon kor íróinak gondolatait az adott eseményekről, akkori világról.


Ami pedig az irodalmat illeti, nagyon bírom, hogy a reálosok mindig szapulják ezt a tárgyat, hogy nem lehet benne önállóan gondolkodni, azt kell róla tudni, amit a tankönyv ír, stb. Ez nem igaz. Amit a tanár elmond és a tankönyv leír, az csak egy irányvonal, onnan már neked kell továbbgondolnod, hogy számodra mit jelent. Egy író életrajzát pedig azért kell tudni, mert anélkül a művei sem lehetnek világosak. Ha például rossz családban nőtt fel, szegények voltak, érthető, hogy nem komédiákat ír, hanem szomorúbb hangulatú műveket.


11.-es magyarfaktos lány

2019. aug. 4. 15:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszaitokat, mindegyikben van némi igazság, azt pedig külön köszönöm, hogy kifejtettétek a véleményeteket.

Kedves magyarfaktos lány, nem volt szándékom szapulni az irodalmat, egyszerűen csak a saját tapasztalatimra hagyatkoztam. Szerencsére itt, gimnáziumban nem nyomatja a tanárom ezt a mindent szóról-szóra tudni kell dolgot, mert tisztában van vele, hogy nagy valószínűséggel nem ilyen irányban szeretnénk továbbtanulni, azonban sajnos volt "szerencsém" olyan tanárhoz is, aki szerint az irodalom a lehető legfontosabb tantárgy az életben (fontosnak fontos, hiszen gondolataink kifejezésére és más emberek gondolatmenetének megértésére tanít meg, jobb esetben), és hiába vagyunk erősen reál beállítottságúak, nem volt hajlandó megérteni, hogy nekünk bőven elég egy biztos középszintű tudás magyarból, nem kell emelt szinten megtanítania mindent, betűről betűre. S bár ez kicsit már off, azt is ellenzem, hogy a humán tagozatos diákokat szivassák feleslegesen kémiából meg fizikából, biológiából emelt szinten (sajnos a sulimban maga az osztályfőnököm ilyen, biológia-kémia szakos tanár, és ő viszi az egész évfolyamot /hogy miért, annak okát nem tudhatom/, legtöbbször még a magyar-történelem speceseknek is úgy adja le az anyagot, mint nekünk...), mert nekik biztos, hogy csak egy felesleges stressztényező lesz az életükben, és előfordulhat, hogy többet tanulnak egy-egy kémiadolgozatra például, mint egy magyarra vagy történelemre. De ez már merőben más kérdés, ez sajna az oktatási rendszer hibája is, meg a tanáré is, azonban úgy érzem, ebbe most nem kéne belemennem.😅

2019. aug. 4. 15:33
 7/9 anonim ***** válasza:
81%

Érdekes a felvetett kérdéskör, véleményem szerint ez oktatásmódszertani kérdés. Általánosságban elmondható hogy valamennyi tárgynál vannak elérendő célok és elvárt követelmények, amelyek bizonyos oktatásmódszertani eszközökkel foganatosítódnak meg. Nincs ez másképp az irodalom c. tárgynál sem, a módszertan részét képezi a kötelező olvasmányokkal szemben támasztott feladatok teljesítése is, amelyek az elérendő célok megvalósulásának egy részét hivatottak szolgálni. Az alkalmazott módszerek rugalmassága nyilvánvalóan függ egyben a tanár rugalmasságától/vasakaratúságától is, ennek megfelelően részben tanárfüggő a kötelező olvasmányok tartományának alternatív irányba történő szélesbítése.


A reál-humán gondolkodáshoz pedig: A reálosoknak általában nem probléma a humán tárgyak teljesítése. Inkább a begyöpösödött humán beállítottságú diákoknál van az, hogy a legelemibb matematikai, fizikai dolgok sem mennek, egy másodfokú egyenlet megoldása is világmegváltásnak tűnik, a logaritmusról meg nem is beszélve...

2019. aug. 4. 16:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
Kèrdező teljesen igazad van jól le írtál mindent, nállunk is ez volt mindenki felmérő előtt elolvasta a tartalmat és puskázott az átmenőért, továbbá az osztályból mindenki olvasott más könyveket, mindenki azt amit érdekel , szerintem ez az olvasás kicsit olyan mind a szórakozás hiszen az ember szabadidejében csinálja kikapcsolódás céljából persze nagyon fontos, mert sokat tanul az ember, de számomra ez nagyom brutális, hogy valaki megmondja neked, hogyan kapcsolódj ki.
2019. aug. 5. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
100%
teljesen elavultak. mintha csak a XIX. században, és XX. század elején írtak volna könyveket. Mit ad egy Nyilas Misi egy mai gyereknek? Már én is egy idiótának tartottam, pedig 40+ osan nem ma voltam gyerek
2020. júl. 10. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!