Mi pontosan a caboose és mi a magyar megfelelője (volt ilyen vasúti kocsi nálunk egyáltalán)?
Erről van szó: [link]
Sajnos nem tudok angolul, ezért csak a fordítóra tudok hagyatkozni. De a fordító nem ad jó fordítást.
Aki jártas a vasút történelmében, el tudná magyarázni (lehetőleg részletesen) a saját szavaival?
(Annyit értettem idáig meg, hogy a gőzmozdonyok utolsó vagonja volt, ahol a kezelőszemélyzet tartózkodott.)
Én nagyon szeretem a vasúttal kapcsolatos dolgokat és számomra ez egy ikonikus vagon, ugyanis sok olyan filmben láttam már, ahol gőzmozdonyok is voltak.
Kalauzkocsi.
Európában jellemzően (de nem kizárólag) közvetlenül a mozdony mögé sorozva közlekedtették őket valamint személyszállító vonatok esetén a feladott poggyászok szállítása is itt történt.
# 1
Tehát a magyar megfelelője a "kalauzkocsi".
Hol találok pontosabb, magyar nyelvű leírást? (A google nem segít.)
Csak szeretnék egy tényleg részletes és pontos leírást magának a kocsinak a sajátosságairól és műszaki adatairól magyar nyelven. Azaz hogyan kell elképzelni élőben, a korhoz viszonyítva - minden egyes részletre kitérve. (Én imádom ha valami részletesen van bemutatva.)
Ha tudnék jobban angolul, nyilván nem az itteni közönséget fárasztanám a kérdésemmel.
A magyar neve fékezőkocsi. Ebben utaztak a vasúti fékezők. Hosszabb vonatokban több ilyen is volt, de a végén mindig, ennek a neve zárfék. (Ill. jelenleg, hogy már légfék van, az utolsó, fékkel rendelkező kocsit hívják zárféknek.)
Régen a tehervagonoknak nem volt saját fékje, hanem a szerelvénybe volt besorozva X számú fékezőkocsi, mindegyikben egy (hosszú utakon, lehet, hogy csak Amerikában, két) fékezővel, a szerelvény végén zárfékezővel. A mozdonyvezető szükség esetén fékezte a mozdonyt, és kiadta a gőzsíppal a "fékezz" jelzést, mire a fékezők, ha el nem aludtak, nekifogtak gyorsan betekerni az orsós kéziféket.
Utána volt még egy olyan időszak, amikor minden kocsi fékezve volt légfékkel, és csak zárfékező volt a tehervonatokon, aki már nem külön kocsiban utazott, hanem egy tehervagonra szerelt kis fülkében. Azt olvastam, hogy Alaszkában még mindig van fékező, de csak ott.
Nem vagyok a téma szakértője, lehet, hogy nem mindent írtam pontosan, de a lényeget egész biztosan.
Lefordítottam az elejét, a lényeg benne van.
"A fékezőkocsi egy személyzettel rendelkező, észak-amerikai vasúti kocsitípus, melyet a tehervonat végére kapcsolnak. A vonat végén a fékezőkocsi biztosít helyet a vonat személyzetének, akikre kocsirendezés és tolatási műveletek közben volt szükség, valamint kilátást biztosított a rakomány elmozdulásának, károsodásának, a pálya és a berendezések hibáinak és a túlmelegedő csapágyak észleléséhez.
Eredetileg bódéval ellátott pőre-, vagy átalakított zárt teherkocsik voltak, később kifejezetten erre a célra épültek, tetejükön és/vagy az oldalukon kiugró részekkel, mely a személyzet részére biztosított kilátást a fentiek megfigyelésehez. A fékezőkocsiban volt ezen kívül a kalauz vagy vonatvezető (conductor) irodája, illetve távolsági viszonylatokban háló- és főzőhelyiség is."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!