Nyíregyháza közelében lakom, ezért gyakran hallok olyan híreket, hogy újraindul a kisvasút, még ha csak a strandig is. Annak is örülnék, de szerintetek van erre esély néhány éven belül?
Esély nagyjából nulla.
A használható járműállományt elhordták a királyi földekre (Felcsút). A vasúti telepet gyakorlatilag elbontották, az ott maradt kocsik egy része teljesen lepusztult állapotban van.
A pálya állapota már évtizedekkel a leállás előtt is rossz állapotú volt, semmi fejlesztés, lassú jelek, gyakorlatilag az egészet nulláról át kellene építeni.
Állítólag készítenek megvalósíthatósági tanulmányokat, amik az esetek nagy részében arra jók, hogy kidobják a pénzt és úgysem lesz semmi, ha mégis akkor semmi tanulmányt és ésszerűséget nem vesz figyelembe.
Ráadásul igazán nagy kihasználtság sem igen lenne. Sóstó gyorsan elérhető busszal, autóval. A piac mint megálló sem igazán színvonal emelő, sok sötét bőrű egyén utazott csak ezért vonattal a közeli Guszevből. Ami szintén nem túl csalogató az átlag embernek.
Maga az útvonal jelentős része is "szürke zóna" ahol semmi igazi látnivaló nincs, csak az erdőn belüli-utáni rész. Viszont önmagában nem elég csalogató az sem.
Szívem szerint én is újraindíttatnám, de logikusan végiggondolva ebben a formában nem sok értelme lenne.
1. ESET:
A teljes szakaszon (Nyíregyháza-Balsa/Dombrád) újraindul.
A vonat sok helyen 20-30-al döcögött, elavult kocsikban faüléseken ültél miközben kályhával fűtöttek. Ezen felül az átszállókapcsolatok sem voltak jók, és még ritkán is járt (napi 6 járat irányonként).
Ezzel szemben a busz érinti Nyíregyházán a belvárost, sokkal jobb átszállókapcsolatai vannak, az emberek könnyebben elérik a busszal a munkahelyüket/iskolájukat, kevesebb a gyaloglási táv, 3-4 szer annyi járat van hétköznaponta mint vonatból, ezáltal vonzóbb szolgáltatást nyújt mindezt modernebb járműparkkal mint a kisvonat.
Ha lenne párhuzamosan kisvonat is és busz is akkor is szerintem 100 utasból 95 a busz választaná.
2. ESET:
Csak Sóstóig közlekedik.
Ez már szerintem reálisabb. De még így is szerintem viszonylag alacsony lenne az utasszám és csak maximum nyáron közlekedne. Legfejlebb a vonattal a városba érkező túristák használnák hogy kijussanak az állatkertbe vagy a strandra, de a helyi lakosok továbbra is nagyrészt a 8-as buszt használná, hiszen például a Belvárosból, Jósavárosból vagy mondjuk Örökösföldről nem fognak azért kimenni a vasútállomáshoz hogy onnan a kisvonattal utazhassanak ki, hiazen a busz jobban lefedi a várost, közelebb is van a megállói és a nyári időszakban viszonylag sűrűn közlekedik.
Már arról is szó volt nem egyszer hogy a villamost újraindítanák, de nincs olyan szakasz ami elérné a napi 10 ezres utasszámot és a Belváros is sok helyen szűk (ergó, ez is a dugóban vesztegelne), én már annak is örülnék ha nem csak 5 csuklós busszal szolgálnák ki a várost hanem legalább 10-15-el, hogy sok járaton elkerülhessék a tömegnyomort.
De addig nem is érdemes komoly fejlesztéseken gondolkodni amíg az önkormányzat így áll a helyi tömegközlekedéshez, a CNG buszok is majd egy évvel később álltak forgalomba mert a városvezetés ott töketlenkedett. Aztán meg csodálkozik az önkormányzat hogyha a volán bepereli őket a bíróságon mert több mint 1 MILLIÁRDDAL tartoznak a volánnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!