Az új autóbuszokon miért van ez az állandó szintezgetés?
Ez egy le/felszállás segítő funkció, ha megáll a busz leengedi a légrugókat az ajtók felőli oldalon és így alacsonyabb a belépési magasság.
Nem lett volna sokkal bonyolultabb úgy megcsinálni ezt a funkciót, hogy csak ajtónyitásra szintez nem minden egyes megállásnál, csak gondolom spóroltak ezen is.. :D
Azért van, mert ezek már tudnak szintezni. A laprugós Ikarus 255 nem tudott. Nem is sziszegtek, a bódé nem dülöngélt.
Az alacsonypadlós buszoknál elméletileg úgy működne a dolog, hogy a felfüggesztés vízszinteshez közeli padlószintet produkál menet közben, majd mikor a busz beáll a megállóba, a járda felé billenti a bódét, vagyis "letérdel", hogy ezzel is csökkentse a beszállási magasságot.
Nem is lenne ezzel baj, csak a felfüggesztést nem az okosba' épített, karbantartást sosem látó magyar utakhoz és megállókhoz tervezik. Megérkezik a busz a megállóba, a térkő vagy aszfalt már tíz éve kivályúsodott, a vízszinteshez semmi köze. Beáll a busz az öbölbe, már eleve nem vízszintes, de ezt szerencsétlen szelep nem tudja, az a lengőkarok pozíciója alapján próbál valamerre billenteni. Ha eleve a járda felé dől a megállóban az úttest, akkor úgy megbillenti kifelé a kocsiszekrényt, hogy majd' kiesel belőle, ha meg valami véletlen folytán épp befelé van kiteknősödve a burkolat, akkor alacsonypadló ide vagy oda, lépcsőfoknyit kell lépni ki- vagy beszálláskor.
Most veszed észre? '90-es évek dereka óta megy ez a szintezgetés, és azóta már el is bontottak egy pár ilyen "új" buszgenerációt...
Hát mit is mondjak, azért van, hogy néhány ilyen futurista hülyegyerek járműtervező és feltörekvő vállalata kitombolhassa technokrata hajlamát, és két percet se kelljen helyette azon gondolkodniuk, hogy kéne egy buszt emberi (tudod, akinek lába is van) tartózkodásra is alkalmas ülésekkel és üléselrendezéssel ellátni. Eltölteni buszon napi két órákat emberi mivoltukban vérig alázott pozíciókban azt nekik persze életükben nem kellett, pedig megérdemelnék. Lehet, hogy a régiek nem tudtak plazmatévéket szerelni a buszba, de legalább ahhoz volt sütnivalójuk, hogy kimérjék, hova jön az ember lába, hogy kel ki az egyik ember a másik háromtól, meg ilyen alapvető dolgok. És nem a kerékdobra meg társaira gondolok, ezek még azt a kevés részét se képesek berendezni a járműnek, amit még belehetne.
Üdv!
Van ezekben a mai busznak nevezett ipari hulladékokban egy úgynevezett szintező elektronika. Ez az elektronika mind a jobbra és balra dőlést, illetve jármű hossztengelyének bólintását is figyeli és befolyásolja. Persze igencsak korlátozott mértékben, de eléggé érzékelhetően. Az IK412 szériájában is volt szintező automatika, meg is hülyült néha, de az jóval ritkább volt mint a kocsi folyamatos szekrénytörése.
Nos amikor a szintező áramkört a karbantartók nem rögzítik a házhoz, miután leszerelték, mert útban volt, akkor szokott előfordulni, hogy a kábelen függő doboz állandóan túl, vagy alul szintezi a kocsit, mert nincs rögzítve az érzékelő ezért elkolbászol a helyéről. Előfordul, hogy megszorul a légrugó töltő vagy leeresztő szelepe, ekkor a kései zárás okozza a túlzott emelést, vagy süllyesztést. És még lehetne sorolni, ezen én már csak mosolygok, de legalább papíron kiadták a buszt a garázsból hibátlanul, az már más kérdés, hogy ledöglik út közben, de ki van adva a kvóta... kész vicc!
Üdv.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!