Mire lenne érdemes cserélni a régi HÉV szerelvényeket? Siemens Desirora, MÁV 6341-re, dízel Bombardier Talentre?
Mielőtt bárki megkérdezné, azért dízel motorvonatokat javasoltam, mert az összes HÉV vonalon a vasúti szabványtól eltérő 1000 voltos egyenárammal mennek a szerelvények. Már több helyen is leírták a szakértők hogy óriási összegbe kerülne átalakítani az összes HÉV vonal villamos hálózatát 25 kV-s váltakozó áramú rendszerre, ami feltétele lenne hogy új villamos üzemű járműveket vehessenek a régiek helyett.
A sínek nyomtávja és minden más viszont szabványos, és volt már rá példa hogy Siemens Desiro közlekedett a ráckevei HÉV vonalán: [link]
Szerintem az lenne a leggazdaságosabb, ha az elavult, túlkoros HÉV szerelvényeket kidobnák, a felsővezetékekben nem menne többé áram és dízel motorvonatok járnának az összes HÉV-vonalon. Dízel Bombardier Talentet venni kéne, a németeknél bevált a HÉV-hez hasonló ottani S-Bahn-hálózaton, a Wikipédia ezt írja róla: "Eddigi egyetlen üzemeltetője a Német Vasút (DB), mely ezeket a motorvonatokat Köln-környéki S-Bahn-hálózaton üzemelteti, ahol nagy szerepe van e változat nagy gyorsítóképességének. Az utascsere gyorsítása érdekében ezt a sorozatot több beszállóajtóval látták el."
"ami feltétele lenne hogy új villamos üzemű járműveket vehessenek a régiek helyett."
És ezt ki írta elő?
Ha 1000 V-os szerelvényeket rendelünk, a gyártó azt készíti el...
Amúgy nem vagyok benne biztos, hogy olyan hatalmas különbség lenne a jelenlegi felsőezeték-rendszer felújítása és a 25 kV-ra átépítése között. Bármely MÁV vonalfelújításnál gyakorlatilag az egész felsővezeték-rendszer cserélve lesz, gyanítom így lenne a HÉV esetében is. Innentől 25 kV-ra alkalmas eszközökre kell lecserélni...
Igen, a betáplálás, új szabványok, fairtás, vannak járulékos kökltségek, ezt kellene mérlegelni, hogy melyik éri meg: 1000V-os járművet gyárttatni, vagy benyelni egyszer a többletköltséget, és többé nincs gond vele.
"Szerintem a BKK-nak vannak nagyobb problémái mint cserélgetni az egyébként tökéletesen működőképes szerelvényeket."
Már a MÁV tulajdona a teljes HÉV hálózat és az összes jármű, ők üzemeltetik.
"Tudod kérdező villamosmérnököknek nem olyan észveszejtően nehéz feladat tervezni egy új 1kv-os hálózatról működő DC villanymotort, ami jó lenne egy új HÉV szerelvényhez."
Ha a MÁV a jövőre és a HÉV-vonalak és a jelenlegi vasúti hálózat későbbi bővítésére, vagy összekötésére, átjárhatóságára gondol, akkor 25 kV-s váltóáramúra alakítja át az összes HÉV-vonalon a felsővezeték-rendszert. Semmi értelme egy különálló új járműparkot venni csak a HÉV-vonalakra, hogy azok hétvégén amikor a menetrend ritkább, csak egy helyben álljanak a fűtőházban, mert 1 kV-s egyenárammal tudnak csak menni és nem lehet őket rendes elővárosi vasútvonalakra kiküldeni.
Csodajó lenne ha a kertvárosokban pöfögnének a dízel vonatok. Vagy a Batthányi téri alagútban.
A HÉV-eket a metróhálózatba kell integrálni, ez az egyetlen logikus lépés, és ez az amit évek, sőt évtizedek óta terveznek. Drága? Igen. Ez van, a fejlesztések mindig drágák, már rég el kellett volna kezdeni és aprádonként haladni. Nem az, hogy 50 évente eszünkbe jut, hogy valamit csinálni kéne. Kézenfekvő a dolog. Az Örsön véget ér egy HÉV vonal, az út másik oldalán kezdődik egy metróvonal. Ilyen a világon nincs. A Közvágóhídnál véget ér egy HÉV-vonal, az út másik oldalán kezdődik egy villamosvonal. Az utasok jönnek be a déli agglóból, a közlekedési társaság pedig (MÁV, BKV, tökömtudjaki, az utas szempontjából teljesen lényegtelen) nyilván úgy gondolkodik, hogy kedves utasaink, biztos elzsibbadtak a hosszú út alatt, most sétáljatok már egy kicsit egy másik járműhoz, ami aztán egyenes vonalban halad tovább.
Szerintem két/három áramnemű Flirtre kellene cserélni. Készült már olyan ami alkalmas a 1,5kV egyen- és 15kV váltóáramú üzemre, innentől meg biztosan rendelhető 25kVra is.
500 Voltos vonali feszültségemelés után ezek már tudnának közlekedni és ehhez még nem kellene átépíteni a felsővezeték rendszert. Később a felújítások során pedig cserélni kellene az egészet 25kV-ra, amin ezek a járművek ugyanúgy tudnának üzemelni és a későbbiek folyamán kiválthatók "klasszik" nagyvasúti Flirttel vagy akármivel.
A dízelt el kell felejteni.
Nem egyszerűbb, ha az oda megvásárolt járművek ott maradnak a következő 20 évben, máshova pedig veszünk a más igényeknek megfelelő járműveket? :)
A HÉVnek általában sok ajtós, gyors utascserés kevesebb ülőhelyes járműre van szüksége, a mellékvonalaknak, meg kevesebb ajtós több ülőhelyes járműre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!