A MÁV-nak napjainkban a teher, vagy a személyszállításból van több bevétele a vonatokkal? Mindig így volt, vagy idővel cserélődött az összetétel mi hoz többet?
Az RCH lett úgymond a teherfuvarozásrt felelős vállalat főként, mármint a MÁV esetében, viszont kevés vonata még van a MÁV-nak is saját.
Egyébként a személyforgalom régen sem volt üzletileg pozitív, a teherforgalomból volt valódi bevétel. De mivel a MÁV állami, így nekik kötelező a személyforgalmat lebonyolítani.
Azért én szívesen látnám azokat a mellékvonalakat, ahol csörgős Bhv-s vonatok vannak.
A mellékvonalak valósága a Bzmot.
Előfordul egy-két csörgő-bhv, de tényleg vadászni kell. (Ha tényleg érdekel, akkor még pár hetet kell várnod, míg újra üzembe helyezik a vonatdroid/iemiget, ott lehet nézni, merre járnak a mozdonyok. A vonatinfó mobilappban is látszik egy részük, de ott sokkal macerásabb.)
A személyszállítás sok helyen veszteséges, politikai és szociális okokból tartják fenn. Nem a MÁV-Start dönt a vonatokról, vagy legalábbis nem teljesen, az állam rendeli meg őket. A teherszállítás tud nyereséges lenni, de legalábbis eltartja magát.
A MÁV-nak amúgy személyszállításból minimális bevétele van, mivel a nagyvasúti személyszállítás a MÁV-Starthoz tartozik. Az állami kisvasutak talán még mindig a MÁV-hoz, de talán azok se nagyon termelnek nyereséget (hacsak a Gyermekvasút nem).
Mivel a MÁV az ország jelentős részén a pálya gazdája, minden menetvonal után pénzt kap. Így a MÁV-nak nagyjából a közlekedő vonatok számával arányosan keletkezik a bevétele.
A személyforgalmat az ország jelentős részén a MÁV-START végzi, nekik pozitív eredményük Budapest elővárosában van leginkább, ha a közszolgáltatási szerződésből és árkompenzációból keletkező állami bevételeket nem nézzük. Egyébként a MÁV-START sem lehetne veszteséges elméletben, hiszen az állam rendel meg tőle dolgokat, amit ki kellene fizetnie, csak ez általában nem működik, és tök egyszerű a MÁV-START-ra mutogatni, hogy fúj de veszteséges.
A teherszállítás pedig teljesen piaci alapokon megy, viszont az meg állami tulajdonban nincs az országban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!