Miért szidják még mindig sokan a BKV-t? A járműpark rengeteget fejlődött az elmúlt 10 évben
10-es válaszra rákapcsoltam egy magyar-magyar tolmács programot és ezt dobta ki:
-Mert csak a proli ül buszra, nekem az meg túl közönséges holmi más emberekkel egy térben tartózkodnom.
fúúj...
De akkor miért nem ezt írod?
Mert pont erről írtam, hogy ennyi az "érvrendszer", hogy nem elég trendi meg menő sokak szemében a tömegközlekedést használni.
#11:
Akkor gyakorold a szövegértelmezést, szemmel láthatóan nem megy még. A 10-es válaszban legfeljebb a "koszos, büdös" az, ami magyarázható azzal, hogy nem elég trendi a tömegközlekedés, a többi objektív tényeken alapuló észérv volt. (megjegyzem egyébként a koszosság is az lenne, de tény és való, hogy mostanában azért már viszonylag tiszták a járművek)
Objektív az, hogy félúton lerohad meg kigyullad, objektív az, hogy lassú, basszus hogy menjen városi forgalomban 50km/h-nál gyorsabban?
Meg ablakot nyitni luxus, hát a finnyás utasnak, aki fáradt kicsi elgyöngült kacsóját az ablakig, a klíma és fűtés üzemeltetésére pedig szolgálati utasítás van kiadva a jármű vezetőknek, amelyik járművön pedig hibás, azokat csak végszükség esetén adják ki forgalomba stb.
Egyéb "objektív" nyivákolás is van?
Figyelj a 10-es válasz a gazdáját minősíti, erről írtam korábban, hogy ez a "nem trendi a tömegközlekedés ezért meg kell racionalizálni, hogy valójában szar is" elv alapján született, régi közismert dolog ez, sokkal inkább a pszichológia mint a közlekedéstudomány tárgykörébe tartozik.
Akkor nézzük szépen sorjában, hátha úgy megérted.
Lassú: Ez viszonyítás kérdése, az útvonalak nagyrészén az autóhoz képest lassabb, márpedig ha valakinek mind lehetőség, mind anyagi szint szempontjából alternatívát jelent az autó, akkor az autózni fog, teljesen objektív szempontok alapján mérlegelve.
Lerohad félúton (vagy kigyullad): Értsd: nem elég megbízható a szolgáltatás színvonala, gyakoriak a késések, járatkimaradások. Ha nem tudsz arra számítani, hogy a menetrendet betartva közlekednek a járatok, akkor elég nehezen tudsz olyan helyen tömegközlekedni, ahol ritkább a járatsűrűség. Szerintem ez is elég objektív.
Klíma luxus, ablakot nyitni luxus: Pont ennek kapcsán jelent meg egy cikk nemrég, hogy a járatok nagyrészén a járművezetők nem kapcsolhatják be a légkondit, belső utasítás miatt. A modern járműveken pedig kevés a nyitható ablak, így hamar felmelegszik az utastér. Ha épp van klíma, és működik is, akkor pedig a megállóban ajtót nyitva melegszik fel az utastér, mindenesetre akár így, akár úgy, ha meleg van, az objektív szempontnak tűnik.
Télen fűtés nincs: Én személy szerint ezzel a jelenséggel ritkán találkoztam, de ha így van, akkor ez is objektív, mérhető tényező.
Akkor nézzük, hátha akkor te is megérted
Lassú: A városi tömegközlekedés sebességét összehasonlítani a személygépkocsikéval elég értelmetlen meccs, ezért is céloztam rá, hogy hogyan mehetne egy a KRESZ szabályokat betartó felszíni jármű 50km/h-nál gyorsabban városon belül? Igen viszonyítás kérdése és teljesen értelmetlen viszonyítás, ugyanis soha sehol nem volt még gyorsabb a tömegközlekedés az egyéninél felszíni városi forgalomban.
Lerohad félúton: Igenez objektív, a BKV-nál erről van statisztika, elvileg hozzáférhető, amit így gyorsan találtam az éppen a járatkimaradások csökkenését mutatta a legutolsó szám 2%-os kimaradásról szólt, ami jelentős csökkenés, mert volt 8%-is, tehát lehet mondani, hogy sok a 2% de megint ott vagyunk, mint az autós "érvnél", hogy a tömegközlekedésben lehetetlenség elérni a 0% járatkimaradást, elég ha egy buszba belecsúszik valaki egy megállóban, mire a tartalék kiáll az a járat máris kimaradt, a BKV hibája lenne az autós figyelmetlensége?
Klíma luxus, ablakot nyitni luxus: Pont ennek kapcsán jelent meg egy cikk nemrég, hogy a járatokon, ahol klimatizált jármű közlekedik a járművezetők be kell kapcsolnia a berendezést, ha a külső hőmérséklet 24fok
"általános szabály szerint a BKV diszpécsere 24 Celsius-fok külső hőmérsékletnél melegebb időben elrendeli a tömegközlekedési járműveken a klíma bekapcsolását."
Az, hogy ettől még meleg van pár hibás légkondival forgalomban maradó járművön az előfordul, megint nem lehet 100%-ban megbízható a technika.
Az meg, hogy bejön a meleg a nyitott ajtón, nos sok mindenért felelősségre vonhatod a BKV-t, de a termodinamika törvényeit nem ők írták, és sajnos jelenleg úgy néz ki az egész univerzumban érvényesek, szóval...
Télen nincs fűtés, igen ez is objektív ugyanúgy érvényes itt is, hogy forgalomba csak működő fűtéssel vihető jármű és itt is meg van adva, hogy hány foktól kell használni, bár itt is előfordul műszaki meghibásodás és a termodinamika itt is dolgozik.
Tehát nem sok újat mondtál, maradt a "nem trendi a tömegközlekedés ezért meg kell racionalizálni, hogy valójában szar is" érvelés.
"A városi tömegközlekedés sebességét összehasonlítani a személygépkocsikéval elég értelmetlen meccs"
Miért is lenne az? Mindig a rendelkezésre álló alternatívákat kell összehasonlítani. Ahogyan azt az előző válaszomban is írtam, és ezek szerint nem sikerült felfognod, ha valakinek az az alternatívája, hogy autóval közlekedjen, akkor ha az autózás előnyei (kényelem, sebesség, rendelkezésre állás) ellensúlyozni tudják a hátrányait (magasabb költség) akkor az illető autóval fog közlekedni. Ez ennyire egyszerű, kár túlmisztifikálni.
Ezek a százalékos statisztikák is nagyon jók ám, nyilván a cég mindig olyan módszerrel fogja kiszámítani ezeket az értékeket, ahogy számára kedvezőbb. Van ennél sokkal egyszerűbb lehetőség, meg kell nézni, hogy pl. a reggeli csúcsban a járatok milyen járatsűrűséggel, milyen pontossággal közlekednek a menetrendben meghirdetetthez képest, és ezzel reális képet kaphatsz, hogy mennyire használható jól a tömegközlekedés. Amit írtál, valóban így van, hiszen adódhat olyan szituáció, amikor a közlekedési társaság hibáján kívül történik járatkimaradás, de az én gyakorlati tapasztalatom (napi szintű budapesti tömegközlekedéssel) az, hogy ezeknek a száma lényegében elhanyagolható. A késések, járatkimaradások nagyrésze inkább amiatt van, hogy rossz a járműpark állapota, és egyszerűen gyakran fordulnak elő műszaki meghibásodások. Azt elfogadom, hogy nem lehet 100%-os rendelkezésre állást elérni (ahogy egy autóval, biciklivel sem), de azért messze vagyunk még attól, hogy erre hivatkozzunk.
"a BKV diszpécsere 24 Celsius-fok külső hőmérsékletnél melegebb időben"
Pont erről írtak cikket nemrég, hogy mire bekapcsoltatják a klímát, jellemzően a buszokban már forróság van.
Újat valóban nem mondtam, megpróbáltam az eddig is meglévő, és ezután is érvényes, egyébként teljesen jogos érveket megmagyarázni, láthatóan mérsékelt sikerrel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!