Mely budapesti villamosvonalak menetidejét lehetne jelentősen csökkenteni felújításokkal, a sebességkorlátozások feloldásával?
Egy néhány hónappal ezelőtti indexes vagy HVG-s cikkben olvastam, hogy a budapesti villamosok európai szinten az egyik leglassabbak, mert pl. a váltókon sokszor túlzóan lassan haladnak át (még akkor is, ha a pályaállapotok gyorsabb sebességet engednének), emellett pedig sok helyen valóban a pályaminőség is hagy némi kivetnivalót maga után.
Egészen konkrétan mely viszonylatok esetén lehetne jelentős, több perces menetidő-csökkenést elérni felújításokkal?
Plusz egy adalék: az 1-es villamosról olvastam, hogy sok helyütt mehetne akár 60 km/h feletti sebességgel is, elvégre is annó gyorsvillamosnak tervezték, ennélfogva a megállókiosztása is jóval ritkább, mint a legtöbb viszonylaté, ugyanakkor az érvényben lévő KRESZ alapján ez a maximális sebesség. Ezt pl. miért nem lehet felülbírálni? Ha jól tudom, Németországban sok helyütt mehet akár 70 km/h-s sebességgel is városi villamos.
Sőt, eszerint itthon csak 50 km/h a megengedett, ezzel szemben a németeknél akár 80 km/h is előfordulhat.
Nem több száz km-es távok ezek,hogy legyen értelme néhány helyen gyorsabban menni.Ezen kívül veszélyes is lenne.
Egy város tele van kereszteződésekkel,hiába menne gyorsabban a villamos,jön a tilos jelzés,ahol úgy is ott áll egy ideig.
Állítom,ha az 1-esnek engednék a 70-et,talán 1-2 percet nyerne a vonalhosszon,max.a két hídon lenne értelme engedni.
Egy két türelmetlen utas miatt nem fognak módosítani semmit.
Semmi értelme nem lenne
# 3
Ne haragudj, de ezzel a semmitmondó érveléssel azt is bele tudnád magyarázni, hogy a 20 km/h-s végsebesség is bőven elegendő.
Az 1-es villamos északi szakaszán 60 km/h-sra épült a pálya, azt nem tudom, hol tart az engedélyezés, de ez egy konkrét terv volt, hogy ennyivel fognak menni. Az autósok a teljes körúton 70 km/h-s megengedett sebességgel mennek, így a villamosoknak is bőven beleférne ez, de legalább a 60 km/h, főleg az 1-eshez hasonló kaliberű vonalon.
Megjegyzem, múltkor jöttem át az Árpád hídon, és 55 km/h feletti sebességet produkált a villamos GPS mérés alapján. Tehát van egy olyan érzésem, hogy a 60 km/h-t már engedélyezték, különben ez legalább egy 10%-os sebességtúllépés, amit a BKV-nál nem annyira díjaznak.
Továbbá érdekes módon rávilágítasz egy másik problémára, amit adottnak veszel: "jön a tilos jelzés". Nyilvánvaló, hogy ha emelnék a megengedett sebességet, az a lámpák áthangolásával kell, hogy járjon. Tudom, Budapesten ezt sokszor nem divat figyelembe venni, és más vonalakon is rengeteg problémát okot a lámpák nem megfelelő hangolása.
---
Hogy a kérdésre is válaszoljak: szerintem tényleg nagyobb probléma a lámpák nem megfelelő hangolása, a villamosok nem megfelelő előnyben részesítése. Az elmúlt években már szinte az összes budapesti villamosvonal ki lett kupálva, pár éve sikerült bevezetni a 30 km/h-val járható váltókat Budapesten is, így én elsősorban nem a pályaminőséget és a sebességkorlátozásokat tenném felelőssé a lassúság miatt. Néhány kirívó szakasz kivételével nem ez a fő gond.
Szóval a lámpák hangolása rendkívül érdekes, mert a legtöbb villamosvonalon ezzel nem törődnek. Egyszerűen az autósforgalommal párhuzamosan irányítják a villamost is, csakhogy a villamosok megállnak a megállókban, az autósok meg nem. Ugyanez igaz a buszokra is, nagyon kevés helyen van külön lámpája a busznak, az is olyan, amilyen (egy sima BUSZ feliratú kiegészítés).
Pl. ott van a Szent Gellért tér, észak felől megközelítve akkora torlódás alakul ki, hogy az csak na. Egyszerre egy villamos tud beállni a megállóba, és kénytelen megvárni a következő villamos azt, hogy normál lámpaciklusban a rakpart felé menő autósok átmenjenek. Holott a normális az lenne, ha olyankor, amikor sok villamos odakerül, akkor csak egy rövidebb zöldet engedni az autósoknak, a villamos meg had menjen.
Meg sajnos van pár szakasz, ahol az illetékesek szerint semmi gond azzal, hogy az autók együtt járnak a villamosokkal. A valóságban meg elég nagy gond ez, pl. a fonódó esetében nagyon erősen kijön, hogy a Bécsi úton az autókkal "versenyez" a villamos. A legrosszabb talán a Kolosy tér, ahol a déli irányú villamosmegálló elhelyezése is nagyon rossz lett: akár egy darab pirosnál várakozó autós miatt is előfordulhat, hogy a villamos nem tud ajtót nyitni, ezért bent ragad, és ezáltal 2 lámpaciklust a villamosmegállóban tölt. Arról nem is beszélve, ha hosszú az autósok sora. Mindezt egy olyan úton, ahol alapvetően semmi szükség arra, hogy az autósok behajtsanak, nyugodtan ki lehetne őket tiltani, hiszen a környező utcákban is tudnának menni.
De van olyan példa is, amin az ember csak a haját tépi: pl. a 24-es villamosnak elsőbbségadási kötelezettsége van, amikor az Orczy tér után keresztezi az Orczy utat. És akkor a villamos várja ott a kis tökmagokat, hogy méltóztassanak átmenni, holott teljesen egyértelmű, hogy ennek eléggé fordítva kellene működnie. (Nem tudom, hogy ez még mindig így van-e, pár éve ez volt sajnos, és ismerve Budapestet, ez valószínűleg nem változott meg.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!