Miért kell hely- és pótjegyet fizetni vonaton?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ha jegyet veszel, akkor azt fizeted meg, hogy a vonat elvisz A pontból B pontba. Azaz felszállhatsz, de lehet, hogy végig nyomorogsz, ha sokan utaznak ugyanoda, mint te.
A pótjeggyel azt fizeted meg, hogy gyorsabban juthatsz el az úti célodhoz, azaz könnyebben utazol. Ha IC pótjegyről beszélünk (manapság ez már ritka), akkor azt is megfizeted, hogy ne legyen tömegnyomor a vonaton. Azaz, nincs helyed, de (elvileg) csak annyi jegyet adnak el, amennyi utas van, tehát nem nyomorogsz.
A helyjeggyel pedig természetesen a kényelmet fizeted meg, hogy nemcsak, hogy gyorsan eljutsz a célodhoz, de saját helyed is van, tehát biztos lehetsz benne, hogy kényelemben fogsz utazni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A helyjegyet ha időben veszed meg, akkor azzal biztos ülőhelyet foglalsz az adott vonatra. Kvázi kényelmi szolgáltatás. Plusz több vonalon az IC némi időmegtakarítással közlekedik. Bp-Nyíregy távon 1 órát jelent. Persze van ahol ez nem működik, Szeged irányában a Gyorsvonat és IV egy szerelvényt jelent.
A pótjegy meg gyakorlatilag politikai húzás volt, a "nem lesz jegyár emelés" eredménye. A jegy ára nem emelkedett, mégis többet kell fizetned.
2# logikus amit mondasz, de nem hülyeség egyben?
Mármint a helyjegy oké, a vonaton állva is lehetne utazni, kényelmi szolgáltatás. Aláírom és ha belegondolunk ( főként az indiai vonatokra ) hasznos is, pár száz forintot megér. De a pótjegy, hogy azért fizetek mert gyorsabb?? Pont azért választom a vonatot mert olcsóbb és gyorsabb. Ha a busz lenne a gyorsabb, azzal mennék. Ha a taxi lenne a legolcsóbb, azzal mennék. Ennél nagyobb hülyeséget még nem hallottam, azért fizessek többet, mert az olcsóbbat és gyorsabban választom...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#4 Utazhatsz személlyel, gyorssal, és IC-vel is. Mindegyik vonat, és mégsem ugyanaz. Valaki itt a nyíregyi távval példálózott, ott akár több mint másfél óráról beszélünk.
Be lehetne ezt építeni a jegy árába, persze, hogy egy Ic alapból legyen drágább, vagy egy gyorsvonat. (Valamikor régebben azt hiszem, így is volt egyébként, személy-sebes-gyors nem egy árban volt.)
Ez pusztán az átláthatóság miatt van így, így neked is egyértelmű, hogy melyik vonatra szállhatsz fel a jegyeddel, és az is, hogy mire fizetsz többet.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Ez pusztán az átláthatóság miatt van így, így neked is egyértelmű, hogy melyik vonatra szállhatsz fel a jegyeddel, és az is, hogy mire fizetsz többet."
Az a baj, hogy ez nem igaz. Az IC pótjegy az a helybiztosítás miatt teljesen oké. Na de gyorsvonati pótjegy? Az átláthatóság miatt? :D :D
Ha olyan vonatra szállsz fel- mert nincs más - ami az első 10 megállóban megáll és csak onnan gyorsvonat arra is kell pótjegy bazz :D
A pótjegy egy sima lerántás, ahogy írták is.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#6 Nem egyről beszélünk. Nem állítom, hogy nem lehúzás a pótjegy, vagy hogy nem irreálisan drága a jegy, de ez nem is volt a kérdés része.
Én emlékszem, mikor gyerek voltam, és mások voltak a jegyárak a különböző vonatok között. Nagyimtól, ha hazajártunk (baromi pocsék volt a közlekedés) mindig azért vártunk órákat, mert pl. előre megvettük a személyre a jegyet, ami ugye olcsóbb, és hiába jött időben a busz kivételesen, nem lehetett elmenni az elért gyorssal, mert nem volt jó rá a jegy. Különbözeti jegy meg nem volt, hogy de én szeretnék felszállni a drágábbra.
Most ehelyett mi van? Megveszem a retúrt a személyre. Ha elérem az IC-t (ami arrafelé csak pótjegyes, nem helyes, ami megint csak nettó lehúzás, de ez se a kérdés része :D), vagy a korábbi gyorsot, akkor tudok venni pótjegyet, ergo meg tudom fizetni a különbözetet.
Ilyen szempontból értem az átláthatóságot, meg a melyik vonatra szállhatsz fel dolgot, remélem, így világos. :)
Nyilván van hülye része a rendszernek, pl. szoktam városon belül vonatozni (Ferihegyi vonal, vagy Kelenföld), és ott is az van, hogy nem szállhatsz fel gyorsra vagy IC-re a bérlettel, holott pont ugyanannyit megy, mint a személy, időben sincs eltérés azon a három megállón.
Szóval én nem védeni akarom, hogy szép meg jó, csak a "miért nem tartalmazza a jegy ezeket az árakat" részre válaszoltam. :)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Lehet úgy is közelíteni a témához, hogy miért is kellenek ezek a jegyek, de a végeredmény az, hogy lehet utazni olcsóbban és drágábban.
A drágább szolgáltatásért tagadhatatlanul komfortosabban lehet utazni, egy IC még a gyorsvonathoz képest is jobb, de rövid távú utazásokra bizony aránytalan a helyjegy ára.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"A drágább szolgáltatásért tagadhatatlanul komfortosabban lehet utazni"
Ha az IC-t nézzük akkor így van az esetek többségében. (Leszámítva azt amikor nincsen fűtés, nem jó a klíma és még ablakot se tudsz nyitni, vagy éppen jegy nélküli kisebbségek lepik el a vonatot).
Viszont néha vicces hogy gyorsvonati pótjeggyel utazhatok ezer éves, retkes, fűtés nélküli kocsikon, pótjegy nélkül meg személy Flirt motorvonattal ami azért komfortosabb, ha nem is hosszú távon. (Legnagyobb probléma szerintem itt is a kisebbség és deviáns utasok. Amire szerintem megoldás az lehetne ha lenne biztonsági szolgálat a vonatokon és rendőri felügyelet az állomásokon akik megállás után rögtön levennék ezeket az egyéneket a vonatról).
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!