Egyetértetek, hogy az Intercity vonatok másodosztályán a helyjegyet opcionálissá kellene tenni?
A fejlettebb országokban,mint Ausztria,Németország sem kell hegyjegy az IC másodosztályra.
Ausztriában még a Railjetekre sem, sok diák is használja iskolába járásra.
Amikor új munkahelyem lett, úgy volt vonattal fogok járni, a cég 100 százalékban térítette volna, a kocsim sem kopott volna annyira.
Nem voltam jártas a vonatozásban, azt hittem a bérlet mindenre érvényes, aztán amikor érdeklődtem, mondták a Mávosok,hogy a bérlettel nem szállhatok IC-ra, csak ha vettem helyjegyet mellé.
Így gyakorlatilag a vonatok felét tudtam volna használni.
"Menjetek a fenébe", gondoltam magamban.
Olyan munkahelyem van, ahol rugalmas a munkaidő, van, amikor eljövök korábban, van amikor tovább bent vagyok.Ha az IC-ket belevesszük sűrű a vonatközlekedés és pont jól jött volna.
Így, maradt az autó.
Minek IC másodosztályra helyjegy, mintha a vasutas fejesek azt képzelnék,hogy ez egy prémiumszolgáltatás, amikor 10 alkalomból 8 esetben a légkondi sem megy, a tisztaság is hagy maga után kivetnivalót.
Szálljanak le a földre vagy utazzanak végre a 80-as évekből a 21. századba.
A vasútnak nem a buszokkal,hanem az autókkal kell versenyezni, azt kell elérniük,hogy az autóból átüljenek vonatra az emberek.
Az én esetemben meg is történt volna, ha nem ilyen szűk látókörű elmaradott szemléletű a magyar vasút.
1#
Oké,de ha megveszi az ember a bérletet, akkor miért ne használhatná az IC-t?
Nem az utas van a vasútért,hanem fordítva.
Ausztriában opcionális a helyjegy, ha megváltod akkor van foglalt helyed, ha nem akkor meg oda ülsz, ahol találsz helyet.
És ez így jó.
Mondjuk az erősen vitatható, hogy az IC nyújt-e többletszolgáltatást.
-Gyorsabb a többi vonatnál? Kevesebb helyen áll meg? Nem feltétlenl igaz. Ahol hibrid-IC-k közlekednek, ott pedig egyáltalán nem.
-Kényelmesebbek az ülések? Nagyobb a lábtér? A legtöbb IC kocsiban épp olyan típusú ülés van beépítve, ami jópár személyvonati-gyorsvonati kocsiban is megtalálható. A lábtér pedig méginkább kocsitípus függő, főként a 2. osztályú fülkés IC kocsiknak van szégyenkezni valója e téren.
-Van benne légkondicionálás? Már az erősen vitatható, hogy ez extra szolgáltatás-e. Egyébként számos (egyre több) személyvonaton megtalálható, ellenben még mindig vannak forgalomban klimatizálatlan IC kocsik.
Nyilván a cél az volna, hogy minél rugalmasabb tarifarendszer mellett stabilan magas színvonalú vonatokkal utazhaassanak az utasok. Ebben szerintem mindenki egyetért.
Amikor az IC-k elindultak, már meglehetősen alulfinanszírozott volt a vasút és esély sem volt mindenhol magas színvonalon szolgáltatni. Így az IC-k valóban kiemelt minőséget nyújtottak a nagy átlaghoz képest.
Az idok folyamán azonban hol az IC szolgáltatás hígult fel, hol az egyéb vonatok minősége javult látványosan, de tény: mára idehaza igazából a helybiztositas és a vonatközlekedés szervezése során kapott prioritás (nem vár 10-20 perceket csatlakozasra, késes esetén elengedi a többi vonat stb) az igazi plusz, amit egy IC nyújtani tud. E tekintetben valóban nem túl indokolt a pótjegy.
Azonban a minőségi távolsági utazáshoz az ülőhely elengedhetetlen, így muszaj szegmentalni az utazóközönséget távolság szerint is, ennek eszköze a pótjegy. Ugyanis ha film IC szolgáltatást feltételezve Félegyhaza és Kecskemét között az ingázók megveszik szinte az összes helyjegyet, akkor Szeged és Budapest között az utvonal nagy részén üres marad a vonat. Ezért kell a plusz fix költségelem, ami szétszűri a rövid és a hosszú tavon utazókat.
Budapest és 1-2 nagyváros (pl. Debrecen) elővárosán kívül sajnos kevés a helyi utazás. Emellett kevés olyan hely van, ahol az IC megállások olyan gyakorisággal indokoltak, hogy felmerüljön a helyi utazás igénye (pl. az említett Kkfháza-Kmét ilyen). Ezek a konfliktusok viszont kezelhetőek kötelező helyjegy-pótjegy nélkül is:
-Lehet az igényeknek megfelelő férőhelyszámmal közlekedtetni a vonatokat
-Különösen indokolt esetben lehet az adott állomáson fel- vagy leszállási tilalmat bevezetni (ekkor szükséges az IC-vel azonos időfekvésben helyi vonatot közlekedtetni, kocsiszámban kb. ugyan ott tartunk, személyzetből több kell)
-Lehetőséget kell adni a fakultatív helybiztosításra és az így lefoglalt helyeket biztosítani kell (előzetes terveknek megfelelő ülőhelykiosztású kocsi, foglaltságjelzés, eredményesen fellépő vonatkísérő személyzet). A helybiztosítással közlekedő kocsik aktuális (pillanatnyi igény szerinti) helyéről-számáról legyenek előre tájékoztatva a helyjegy nélküli utasok (peron felosztása A-B-C-D-stb. szakaszokra).
-stb.
Egyébként a hazai hálózaton pont van egy példa, ahol pont a legzsúfoltabb időszakban felár nélkül ráeresztik a bérletes utasokat a helyjegyes IC-re: A reggeli csúcsban Győr-Bp.Keleti között közlekedő IC949-re (Arrabona) Győrben, Komáromban és Tatán felármentesen szállhatnak fel a bérletes utasok.
A bérletes rendszert nem ismerem, de évekig jártam IC-vel. Két dolgot el kell különíteni: egyrészt van pótjegy, ami az általuk többletszolgáltatásnak címkézett pluszért kell fizetni. Ez csak annyit tesz, hogy utazhatsz az IC-vel (hasonló, mint a gyorsvonati pótjegy). A másik meg a helyjegy. Ez utóbbi azt jelenti, hogy garantáltan lesz ülőhelyed, mert a jegyed X kocsi Y ülőhelyére szól. Ha valaki ott ül, nyugodtan szólhatsz neki, hogy sorry, ide szól a jegyem. Ez már egy teljesen jogos plusz szerintem.
Van olyan vonal, ahol kötelező a helyjegy (de ebben a pótjegy ára benne van), ilyenen utaztam évekig, Bp - Debrecen közt pl. ez van (meg nyilván tovább is, én ezen a vonalon jártam). Nyilván azért, mert elég hosszú az út, ne ácsorogjanak már szegény utasok két-háromszáz km-eket.
De pl. a Railjeten a sima vonaljegy mellé (ami km függő) kell a pótjegy (IC felár, mert elvileg kényelmesebb, gyorsabb, stb.), és opcionális a helyjegy. Amit eddig leírtam, mind másodosztály. Az elsőosztály még erre plusz money.
Személy szerint én látok rációt ebben a rendszerben. A kényelmi oldal más kérdés, mert szerintem a sima személy pl. a flirt vonatok sokkal kényelmesebbek mint egy-két IC, de a menetidő tényleg töredéke.
"A fejlettebb országokban,mint Ausztria,Németország sem kell hegyjegy az IC másodosztályra. "
Ausztriát nem ismerem. Németországban pedig teljesen máshogy működik az IC ICE rendszer, mint Magyarországon.
Itt az IC ICE vonatokra nem kötelező a helyjegy, viszont a jegy ára jóval többe kerül, mint a normál vonatokra. Vagyis inkább úgy működik, mint a repülőjegy. A kereslet alapján megy fel az ára.
Egy kérdésem van: Mennyibe kerülne a havi vonat bérleted?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!