Mi lesz a villamos jövője Európában? Folytatódik a "villamosreneszánsz" vagy ismét hanyatlás jön, mint a '60-as, '70-es években?
Egyes: oké, nézzünk példákat, pusztán a környékről, az elmúlt 10 évből:
Szeged: átadva a kettes villamos, előkészítés alatt a hódmezővásárhelyi tram-train. Debrecen: átadva a kettes villamos. Miskolc: átadva az 1-es vonalhosszabbítás. Bp.: átadva a fonódó, az 1-es meghosszabbítva a Fehérváriig, hamarosan kezdődik a kelenföldi hosszabbitása, előkészítés alatt az aranyvölgyi ág. Pozsony: tavaly átadták a ligetújfalui (Petrzalka) vonalat amivel bekapcsolták a hálózatba a Duna túloldalát is. Olsztyn (lengyel): 2015 óta újra van villamos (1965-ben számolták fel) Czestochowa (lengyel): szintén 2015-ben adtak át új vonalszakaszt, tervben van további is. Kraków/Krakkó: átadott föld alatti szakasz a vasúti pályaudvar alatt, új szakasz át a Visztulán, majd az a szakasz összekötve egy régi ággal egy a vasút fölött átívelő 600 méteres viadukttal és némi normál vágánnyal Kraków-Plaszów vasútállomásnál...
Csak így hirtelen, és csak a mi régiónkból, ha francia példákat kéne az elmúlt 20 évből azzal nem végeztem volna ilyen röviden..
Egyértelműen úgy látszik, hogy tart még a villamos reneszánsz lendülete, 40-50 évvel ezelőtt a motorizáció lendülete maga alá gyűrt sokmindent, de rájöttek, ha élhető városokat akarnak tartósan az nem jó irány.. Szerintem csak a most még erősen csak ébredező villanybuszok vagy az elektromos (önvezető) autómegosztáson alapuló rendszerek hozhatnak majd nagyobb változásokat a közlekedés mai képén. De még van 10-20-30 évünk mire az olyan szintre juthat, mindenesetre azok mellett egy nagy kapacitású vaskerekű kötöttpályás törzshálózat (metró, villamos, tram-train, HÉV, mindegy ) még mindig kell majd.
Hanyatlás biztosan nem. A villamos előnyei nyilvánvalóak: alacsony fenntartási költség, nagy szállítókapacitás, környezetbarát üzem.
Bekerülési költsége ugyan viszonylag magas, de pl. egy metróénak csak a töredéke. És a közlekedésben is más szerepe van. Alapvetően a gerinchálózat a metró: gyors, nagy szállítókapacitás, kevés megállóval. A villamos feladata ráhordani az utasokat. Még mindig gyors, a szállítókapacitása is nagy, sűrűbben vannak a megállók. Végülöa busz, ami drágább, a környezetre nézve megterhelőbb, a szállítókapacitása elmarad az előzőektől, viszont nem igényel külön infrastruktúrát -ez egyben sokszor hátrányos is, hiszen a többi gépjárművel együtt ácsoroghat a dugóban.
Alternatíva lehet még a BRT rendszer, ami közel villamosszintű használhatósággal rendelkezik, jóval kedvezőbb bekerülési költség mellett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!