A mellékvonalakon azért mennek lassan a vonatok, mert rövid az állomások közti távolság és emiatt nem gazdaságos felgyorsítani majd hirtelen lefékezni a vonatot?
Nem. A mellékvonalakat eleve kisebb terhelésre és alacsonyabb tervezési sebességre építették ki, mint a fővonalakat. Ez egyszerűbb felépítményt (kisebb folyómétersúlyú sínek, ritkább aljkiosztást és rosszabb minőségű zúzottkő vagy kavics ágyazat használatát tette lehetővé), kisebb sugarú íveket (domb-vagy hegyvidéki pályánál ez szempont) jelent.
Az más kérdés, hogy mára ezen pályák állapota amúgy is leromlott, de ezeken a vonalakon új korukban sem lehetett száguldozni.
Amúgy meg a spórolás legfőbb indoka, hogy a mellékvonal forgalma kisebb, ezért a fenntartására is kevesebbet célszerű fordítani, különben a fontosabb vonalaktól kell elvonni a forrást. De ez nem csak nálunk van így, nézd meg a cseheket: a legtöbb mellékvonalon 50-70 km/h az engedélyezett sebesség, fontosabbakon 80-100, fővonalon meg jellemzően 100-120. Ennél gyorsabban alig 1-2 vonalon lehet menni, bár ennek részben a terepviszonyok is gátat szabnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!