Miért vannak az új Budapesti buszokon nagy ülések?
Ugyebár a BKK üzembe állított egy csomó új Mercedes Citaro, illetve Volvo Hybrid buszt és Solaris trolit, valamint megjöttek a CAF villamosok is.
Valamelyik nap egy ilyen buszon ülve arra lettem figyelmes, hogy vannak olyan ülések, amik egy embernek szélesek, de kettőnek már kicsik. Ugyebár eddig egy fajta ülés volt szabványban, amiből kettőt egymás mellé rakva születtek a dupla helyek, azonban az új buszokon megjelent a másfél ülés, így már háromféle kombinációval találkozunk(1 személyes, 2 személyes, ?1,5 személyes?).
A "ló" ülések olyan nagyok, hogy egyedül még pulóver+télikabátban sem bírom elfoglalni(normális ülő pózban).
Ami eddig eszembe jutott, az az, hogy magad mellé tudod tenni a csomagot. De nem arra lett a kerékdobon található csomagtartó kialakítva?
Illetve logikátlan is a másfél ülés, mert a kocsiszekrény oldala és az ülés között néhol ott a fél ülésnyi hely, tehát van, ahova beférne a dupla ülés.
Szóval röviden arra lennék kíváncsi, hogy miért lettek beépítve a másfél ülések.
képek:
(nem solaris, de az ülés mérete látszik)
(Citaro)
(a kép bal oldalán látható a jelenség)
Ui.:
Légyszi normális válaszokat írjatok!
Az amolyan Orbán Viktor az illuminati és a többi összeesküvés és "mutyi" elmélet nem érdekel.
A másfeles ülés jellemzően két okból kerül beépítésre:
-a holtterek megszüntetésére:
Mivel az alacsonypadlós járművek gépészeti berendezései jelentősen benyúlnak az utastérbe, érdemes a tervezés során elsőként ezekre a felületekre helyezni az üléseket. Azonban az ülések gyakran keskenyebbek a dobogóknál/kerékdoboknál, ekkor vagy duplaülést lehet alkalmazni az utasfolyosó csökkentésével vagy szimpla ülést beépíteni jelentős holttérrel. A harmadik megoldás az un. másfeles ülések beépítése, mely sem holttérrel sem az utasfolyosó szűkítésével nem jár.
-a tengelyterhelés csökkentése:
A városi járművek utaskapacitását elsősorban a tengelyek műszakilag és hatóságilag engedélyezett terhelhetősége határozza meg. A terhelést a mérnököknek ülésenként egy fővel, állóhelyek esetén pedig 8 fő/m2-rel kell számolni. Éppen ezért gyakran előfordul, hogy csak az ideálisnál több ülőhely - azaz szűkebb utastér - kialakításával lehet a terhelési határon belül maradni (pl. IK435 hátsó része).
A szimpla és dupla üléssorok közti kapacitáskülönbségben átmenetet nyújt a másfeles ülések alkalmazása, ez esetben az állófelület aránya a szimpla és dupla ülések közé esik, az ülőhely pedig a szimplaüléses kivitellel egyezik meg (a másfeles ülést az utaskapacitásnál és terhelésvizsgálatnál 1 fővel kell számolni).
Szélsőséges esetben, a terhelési határ közelében előfordul, hogy a másfeles ülést kifejezetten az utaskapacitás csökkentésére használják. Erre példa az Alfa Localo típus első szekciója, ahol az ideális 2+1-es üléselrendezés helyett mindkétoldali másfeles üléseket alkalmaztak, ezzel azonos állófelületet és 2/3 akkora ülőhelyszámot elérve és a tengelyterhelést határon belül tartva.
Egyébként a másfeles ülés funkcióját tekintve elsősorban a kisgyermekkel utazóknak és nem a kövéreknek szól, erre utal a német terminológiában gyakran használatos "MuKi-Sitz", azaz Mutter und Kind Sitz - anya és gyermek ülés - kifejezés is.
#4, #11,
Köszönöm a NORMÁLIS választ. Most, hogy írtátok tényleg szélesebb az utasfolyosó és tényleg több holttér lenne a kaszni mellett 1 sima üléssel. Szóval értelmes jelenség a másfél ülés. Vannak helyek, ahol jelenleg is elférne a dupla hely, de akkor oda a tengelyterhelés optimalizálása miatt került másfél(amire ugye 1 ember fér el).
#6
"Jóléti társadalomban "akadálymentesíteni" kell az akaraterő hiányában súlyosan elhízottak számára is."
Ezen besírtam. XD
Hirtelen Eric Cartman jutott az eszembe. :'D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!