Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A tolt vonat, saját elnevezése...

A tolt vonat, saját elnevezésem szerint "tolat" mit jelent? Azt, hogy a mozdony nem elöl húzza, hanám hátul tolja a kocsikat? Ha igen akkor mi az értelme?

Figyelt kérdés
2016. jún. 14. 14:13
 1/9 anonim ***** válasza:
89%
A tolt vonat ezt jelenti. Annak, hogy hátul van a mozdony, önmagában nincs értelme: a mozdonyvezető nem lát semmit a pályából, a jelzésekből, nehéz így közlekedni. Viszont ha a vonat másik végén van egy vezérlőkocsi, ahonnan tud vezetni, máris van értelme a dolognak. Ilyenkor ugyanis az ingajáratban közlekedő szerelvény úgy, ahogy van, mehet vissza a másik irányba, nem kell körüljárnia a mozdonynak. Ezzel időt, munkát és vágányutat lehet megtakarítani.
2016. jún. 14. 14:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
37%
sok végállomáson a beérkezett szerelvény elől a mozdony nem tud körbejárni, vagyis ha vissza kell indulni csak hátulról tudja immár nem húzni, hanem tolni a vagonokat. ez megszokott napi gyakorlat a vasútnál
2016. jún. 14. 14:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
65%

Majdnem jó nyomon jár az első két hozzászóló, de sajnos szomorúan tudomásul kell venni, hogy mind a két eddigi válasz rossz.


Nehéz lesz elmagyarázni így, hogy nincs forgalmi vizsgátok, de megpróbálok érthető lenni, és igyekszem úgy felépíteni az írásomat, hogy hacsak mód van rá, az F.2. sz. Forgalmi Utasítás jelenleg hatályban lévő verziójából idézzek.


Alapvetően háromféle mozgást különböztetünk meg vasúton: vonatközlekedés, tolatási mozgás és a járműmegfutamodás. Ismerkedjünk meg ezzel a három alapfogalommal.


1.2.129. Vonat

Általában a nyílt vonalon történő közlekedés céljából forgalomba helyezett, előírás szerinti jelzőeszközökkel felszerelt, megjelölt olyan szerelvény, melynél működő mozdony, továbbá vonatszemélyzet van.

Forgalmi szempontból vonatként kell kezelni a jelzőeszközökkel felszerelt, megjelölt:

a) egyedül közlekedő mozdonyt (mozdonyokat),

b) egyedül vagy pótkocsikkal közlekedő teher-vágánygépkocsikat, önjáró munkagépeket is.

A vonatokat a pályavasúti informatikai rendszerekben kell forgalomba helyezni illetve lemondani (14. fejezet). A vonatok forgalomba helyezése illetve lemondása folyamatosan történik.


1.2.106. Tolatás

Az indításra, áthaladásra felhatalmazott vonatok közlekedését kivéve vasúti járművek emberi, vagy gépi erővel vágányon végrehajtott szándékos helyváltoztatása.


1.2.139. e)

„a járműmegfutamodás” kifejezés azt jelenti, hogy:

— egy vagy több jármű összekapcsolás, rögzítés hiánya, illetve szakadás, elégtelen fékezés miatt álló helyzetből elindul, továbbá a tervezett helyen nem áll meg, vagy visszagördül;

— haladó vonatnál egy vagy több jármű leszakad illetve leakad, és követi az elől haladó vonatrészt vagy ellenkező irányba halad.


Most, hogy már ismerjük a háromféle mozgást, ami vasúti járművel történhet, be kell látnunk, hogy a „tolt vonat” kifejezés nem azonos a tolatással. A tolt vonat az a vonaton belül egy speciális közlekedési mód. Az Utasítás szerint a következő:


1.2.110. Tolt vonat

Hátul működő mozdonnyal továbbított olyan vonat, melynél a vonat elején lévő kocsi és a hátul működő mozdony között nincs távvezérlő kapcsolat.


A kulcsszó a távvezérlő kapcsolatban keresendő, ugyanis a hátul működő mozdonnyal továbbított ingavonat nem minősül tolt vonatnak, még ha ránézésre úgy is tűnik, pont azért, mert van távvezérlő kapcsolat, és jól is mondták itt, abban az esetben a vonat első járműveként besorozott vezérlőkocsiról vezet a mozdonyvezető, távvezérelve a hátul működő mozdonyt.


A tolt vonat más. A tolt vonatot valahogy úgy kell elképzelni, hogy amikor más mód nincs, akkor lehetőség van ilyen módon is közlekedni. Szó sincs vezérlőkocsiról, egy normál mozdonyvontatású szerelvényben kell gondolkodni, amely vonatként közlekedett, azonban valamilyen okból kifolyólag már nem tud tovább hagyományos értelemben vett vonatként közlekedni. Mire kell gondolni? Pl. egy közforgalmú menetrendben meghirdetett személyszállító vonat A és B állomások között egy kidőlt fával találkozik, és nem tud a vonat tovább haladni. Valamilyen módon meg kell oldani a helyzetet, B állomás felé tovább már nem tud közlekedni, ezért vissza kell térni A állomásra. Milyen módon? Tolt vonatként. Sok különleges szabályt kell ilyenkor betartani, pl. a tolt vonat legfeljebb 25 km/h sebességgel közlekedhet, és a menetirány szerinti legelső járművön jelzést adó dolgozónak kell tartózkodnia. A mozdonyvezető a mozdonyból vezet, és ahogyan írtátok, semmit sem lát a pályából hátra (akár egy 670 m-es tehervonat is kényszerülhet állomásra való visszatolásra), ezért fontos a jelzést adó dolgozó. Ha nincs jelzést adó dolgozó, nincs tolt vonat, addig a vonat egy centit sem mozdulhat hátra.


Vagy pl. másik eset, A és B állomás között műszaki ok miatt megáll a vonat, és többé nem tud saját erejéből továbbközlekedni, ezért segélyt kér. A segélymozdony nem mindig az eredeti iránynak megfelelően továbbítja a vonatot, hanem továbbíthatja a vonat eredeti irányával szemben is. Ha így történik, akkor lényegében ismét a tolt vonatokra vonatkozó előírásokat kell elővenni, és tolt vonatként kell A állomásig a vonatot továbbítani. (Tehát a segélymozdony B állomás felől érkezett, és visszatolja A állomásra a vonatot a tolt vonatokra vonatkozó előírások szerint.) Tolt vonattal például minden esetben meg kell állni a bejárati jelző előtt, és az állomásra behaladni csak Hívójelzéssel vagy élőszóban kapott engedéllyel lehet, azaz a helyzet között jelzőket nem szabad kezelni. (Meg még van sok szabály, amit ilyenkor alkalmazni kell, nem ilyen egyszerű.)


Gondolni kell arra az esetre is, ha pl. egy nyílt vonali munkavégzés miatt egy olyan munkavonat közlekedik, amely a nyílt vonal meghatározott pontjáig közlekedik, és onnan visszatér az eredeti állomásra – ekkor is szükség lesz a tolt vonatokra vonatkozó előírásokra a visszatéréskor, hiszen valamelyik irányba tolt vonatként fog közlekedni.


A sebességgel kapcsolatban így rendelkezik az F.2.:


15.1.10.1. Tolt vonatok — a dolgozó hóeke és hóeltakarító menetek kivételével — legfeljebb 25 km/h sebességgel, sorompóval fel nem szerelt, továbbá jelzőőrrel nem fedezett útátjárókon át pedig legfeljebb 15 km/h sebességgel közlekedhetnek.


Fontos még, hogy a tolt vonatok elejének megjelölésére más szabályok vonatkoznak, mint a vonatokra és tolatási mozgásokra.


F.1. 7.1.1. A vonat elejének jelzése

A vonat elejét nappal és sötétben a mozdony, illetve a vezérlőkocsi homlokfalán azonos magasságban elhelyezett 2 db, és ezek fölött középen alkalmazott 1 db fehér fényű lámpával (244. ábra), a tolt vonat elejét pedig az első jármű homlokfalán lévő valamelyik lámpatámon elhelyezett 1 db fehér fényű lámpával kell jelezni (245. ábra).


Azaz a tolt vonat menetirány szerinti első járművének lámpatámjára egy fehér fényű kézilámpát kell felakasztani, ezzel jelezve, hogy ez egy tolt vonat. (Tehát ha ez egy teherkocsi, akkor a teherkocsira felakasztod.)


Remélem tudtam segíteni, bár ez már egy kicsit macerásabb témakör, ezt akkor érti az ember igazán meg, amikor egy forgalmi oktató szakszerűen elmagyarázza, és megtanulod hozzá az F.2. vonatkozó részét.


És a legfontosabb, ne keverjétek a tolatási mozgással, főleg ne a hátul működő mozdonnyal továbbított személyszállító ingavonatokkal.


Üdv, egy mv.

2016. jún. 14. 17:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:

Kedves 3. Meg kérdezném a szakoktatódat, vizsgabiztosodat, hogy ők ugyan tudják-e hogy hogyan kell értelmezni az F.1. F.2. F.2. Függ.-et.

Ha tudták, miért nem adták át?

Amúgy a forgalmi vizsgával sok tízezer ember rendelkezik...

Legalább ne járasd le a mozdonyvezetőket.

2016. jún. 16. 10:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
Kedves 3-as. Azt laikusként nem tudom, hog az F akárhányas utasítás mit tartalmaz, viszont az 1.es válaszból a laikus is megértette, hogy miről van szó.
2016. aug. 8. 20:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
Lehet megértette a laikus is az 1-es válaszból, csakhogy az a válasz rossz. Az ingavonat hátul működő mozdonnyal nem tolt vonat, nem is értem, miért keverte ide. Szóval azt a választ hiába is érted meg, ha ami benne van, nem igaz.
2016. aug. 14. 01:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
0%

#6

Bármit is írnak a MÁV csodálatos szabályai, a fizika törvényeit nem tudják felülírni. Tehát, ha egy ingavonatnál a mozdony hátul van,és onnan biztosítja a mozgáshoz szükséges energiát, az bizony tolt vonat. És tetszik, nem tetszik a fizikai törvények megbízhatóbbak mint a MÁV!

2016. aug. 14. 12:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim válasza:

Kedves #4.

Megkerdezhetem tőled, hogy mire fel ez a stílus a #3-sal szemben? A lehető legjobb választ adta és a legpontosabban. Vagy netán ha indokolnád azt amit írtál.


Drága #7

Ugyan kérlek. 😃 Fizika kontra máv? Ez az érved? A kérdező egy konkrét fogalmat kérdezett, valószínűleg találkozott valahol vele. Tolt vonat. Itt ehhez semmi köze nincs a fizikanak. Ez adott dolog. A tolt vonat definíciója a #2es válaszában pontra vesszore megtalalhato.

2018. nov. 18. 19:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim válasza:
Bocsánat. Tehát a #3 as válaszában található meg a tolt vonat def.
2018. nov. 18. 19:55
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!