Miért volt szükség lecserélni az ujabb repülőgépeken a (régi, bevált) botkormányt egy joystic-ra? Pl. Airbus A380?
A rendszer oly mértékben elektronizált, hogy már mechanikus irányítás szinte kivitelezhetetlen. Az a joystick nem egy „villanykapcsoló”, hanem csak egy eszköz, mely tudatja a számítógéppel, mit is szeretnél. Ami történni fog, függ a rendszer elemzésétől is. Azonos kitérítése nem feltétlenül azonos irányváltoztatást jelent.
Egyébként tengerjáró hajókon is látni hasonlót.
A harmadik fajta kormány a botkormány elektronikus változata, a side-stick, amely hasonlít a számítógépeknél ismert joystickra. Ez már elektromos vezetékeken közvetíti a kormánymozdulatot egy számítógépen keresztül a kormánylapokat mozgató elektromos motorokhoz, ezt hívják fly-by-wire (ejtsd: flájbájvájör), "repülés drótokkal" technikának. Már nem a pilóta előtt, középen szokás elhelyezni, hanem kissé oldalt, szabadon hagyva a rálátást a műszerfalra. Hirtelen kormánymozdulatokat nem tud követni, ezért jellemzően néhány nagy utasszállító gépcsaládnál alkalmazzák. A koordinált fordulót itt is pedál helyett kormányautomatika segíti.
Hosszabb írás itt:
Utolsó (7-es)
Mennyire számít NEM koordinált fordulónak az, ha egy pilóta a legyezőmozgás csillapító-függőleges oldalkormány-pedálok nélkül próbál jobbra vagy balra fordulni tehát csak a csűrőkormányt használva csúszna a forduló irányába?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!