A közeljövőben lehetséges lesz hogy az utasszállító repülők maguktól mennek?
2-3 héttel ez előtti beszélgetés a rádióban:
- Mit szeret legjobban a repülésben?
- A leszállást.
- Igaz, hogy a mai robotpilóták maguktól le tudnak szállni?
- Igen, de általában kézzel szállunk le.
- Miért?
- Minek tanultunk akkor olyan sokat, ha a legjobb részt sem mi csináljuk?
***
Magam azt nem tudom elképzelni, hogy pilóta sem fog kellene, de a mai gépek nagyon sok gondol levesznek a pilótákról. A madár viszont emberek alkotása, s mindig adódhat olyan, amihez kell az is, aki vezeti.
A közeljövőben egészen biztosan nem.
Jelenleg még a kötött pályás (metró főként, vonat később) automatizálást sem tudták teljesen megoldani, a nem kötött pályás (autó, busz, kamion) meg még év(tized)ekre van. A repülés lesz a legutolsó.
Már most is csak az az akadálya, hogy nem lenne utas, aki fel merne szállni egy ilyen gépre.
A vezérlő számítógép esetleges meghibásodása nem érv: egy Airbuson az összes kezelőszerv csak annyiban különbözik egy játékkonzoltól, hogy több gomb és visszajelző van rajta, és lényegesen megvízhjatóbb.
Már a vezérlő számítógép érzékeli a kezelőszervek (kormány, hajtóműteljesítmény, stb) állását, és a kijelzőkön "műszerek" képét jeleníti meg. Ha tönkremenne, a pilóta tekergethetne amit akar, a gép lezuhanna.
Vasúti személyszállításban bármikor megvalósítható, működik is. Közúti közlekedésben is csak jogi akadályai vannak, technikailag lehetséges.
Légi közlekedésben is örvendetes lenne, mert egy számítógép sosem fogja begyógyszerezve szándékosan odacsapni egy hegyhez a gépet, mert épp depizik...
A pilóták már ma is szigorú utasítások szerint dolgoznak, meg van határozva milyen helyzetben mit _kell_ csinálni. Egy meghibásodás esetén történő visszafordulást, vagy kényszerleszállást is bármikor végrehajtana egy robotpilóta. Odáig volt a sajtó amikor a madárraj miatt leállt hajtóművű gépet nagyobb baj nélkül letette a folyóra a pilóta. Elvileg ezt egy pilótának hibátlanul meg kell tudni csinálni. Aztán vagy sikerül vagy nem.
Egy robotpilóta 10-ből 10-szer ugyanúgy hajtaná végre, pozitív végeredménnyel. Nem néz el semmit, nem fáj a feje, nem aggódik az otthon maradt beteg gyerekéért.
Haditechnikában már évek óta tökéletesen teljesítenek a távirányítású vagy önvezérlő drónok. A technolgia tehát működik, életképes. Csak méret, és egy döntés kérdése, hogy utasszállító géppel is megteszik-e ugyanezt.
Tomcatters, nem volt bravúr. Kötelező gyakorlat volt.
Az eset után volt egy riport egy magyar pilótával egy szimulátorban. A pilóták rendszeres továbbképzésének része a hasonló szimuláció. Aki azt a konkrét helyzetet (hajtóművek elmennek, gépet letenni egy darabban vízre) nem képes megoldani, nem repülhet. Kamerák előtt megcsinálta a konkrét eset szimulációját, ugyanazzal az eredménnyel mint ahogy a valóságban történt. Újságíró megpróbálta, a gép még a vizet érés előtt asszem átesett, és apró darabokra tört.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!