A vonatokra miért kell venni helyjegyet, a buszokra miért nem?
A vonatért miért kell többet fizetni, mint a buszért? Ingyen is adhatnák a helyjegyet vonatra, nem? Buszon is helyre szól a jegy, de az nem plusz pénzért.
Vagy ha a magasabb minőségű vonatokért többet kell fizetni, akkor helyette miért nem a rossz minőségű az olcsóbb?
Nem minden vonaton kötelező a helyjegy. Lehet, hogy bonyolultnak tűnik a dolog, de nem az.
Veszel egy viszonylatra egy menetjegyet: ezért a pénzért azt vállalja a MÁV, hogy eljuttat a kiindulási állomásról a célállomásra 2. osztályon, személyvonattal. Ha többre vágysz, az többe fog kerülni.
Ha például 1. osztályon utaznál, akkor vehetsz 1. osztályú jegyet drágábban. Igaz, nem minden vonaton van 1. osztály.
Ha gyorsvonattal mennél, veszel gyorsvonati pótjegyet, hamarabb odaérsz. Bár itt is sokszor sántít a dolog: néha a sebesvonatoknál arra a szakaszra is elkérik, ami ugyanúgy megáll mindenütt, mint a gyorsvonat. Ez nem elvi hiba, a megvalósítás sikerült hülyén.
Ha IC-vel mennél, akkor többletszolgáltatást veszel igénybe: gyorsabb a vonat, mint a személy vagy a gyors, van wifi és klíma (már ha működik, de néha összejön) - ezért pótjegyet fizetsz. És hogy normálisan utazz, kapsz ülőhelyet. Erre szolgál a helyjegy. Bizonyos plusz összegért biztosíthatod, hogy legyen ülőhelyed, nem kell mondjuk Budapest-Nyugatitól Záhonyig a kocsiperonon állva zötykölődnöd, mert éppen teltház van. Helyjegyet nem csak IC-re lehet váltani, de ez már nekem sem megy fejből.
Az elv tehát egyszerű: ha többletszolgáltatást veszel igénybe, azért többet kell fizetned. Ezt pót- és helyjeggyel oldja meg a MÁV, mert nekik ez a rendszer jött be.
"Ingyen is adhatnák a helyjegyet vonatra, nem?"
Akár. Vagy akár adhatnák ingyen a vonatjegyet is. De nem adják. Az, hogy biztosított ülőhelyed van, többletszolgáltatás, mert alapáron ezt nem tudja garantálni a MÁV. A többletszolgáltatásért meg pénzt kérnek, ez egy ilyen rendszer. A busztársaságok rendszerét nem ismerem, annyit nem buszoztam még.
"Vagy ha a magasabb minőségű vonatokért többet kell fizetni, akkor helyette miért nem a rossz minőségű az olcsóbb?"
Nem egészen értem a kérdést. A jobb minőségű vonatokért többet fizetsz, a gyengébbek így válnak olcsóbbá. Persze bele lehet menni abba, hogy egy egyszerű, 2. osztályon lefolytatott utazás mennyire túl van árazva a MÁV-nál, de ez már más kérdés. Elszomorító, hogy ugyanazért a pénzért egészen más minőséget kap az ember Budapest agglomerációjában és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Az agglomerációs járatoknál (ha épp minden megfelelően működik) még el is tudná fogadni az ember a viteldíjat, de mikor a MÁV-START elkér tőlem 930 Ft-ot 50 km-erért egy összehugyozott, fűtés nélküli Bhv kocsiban, aminek ki sem látok az ablakán, olyan mocskos és még a menetrendet se sikerül tartani, utastájékoztatás meg egyáltalán nincs, akkor nem teljesen értem a világot.
1.
Nehogy már az is többletszolgáltatás legyen, hogy ÜLJEK a vonaton. Jó hogy már az nem többletszolgáltatás, hogy megáll az állomáson, nem pedig menet közben kell rá felugrani.
Arról nem beszélve, hogy 10/9 vonat késik, full retkes az összes, olyan utazni rajtuk, mint egy jobb hullámvasúton és még sorolhatnám.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!