Mettől meddig volt Volánbusz pályaudvar a Deák Ferenc téren? Miért szűnt meg és mi most azoknak a járatoknak a végállomása?
A Népliget autóbusz-állomás az Erzsébet téri és a Nagyvárad téri autóbusz-állomások kiváltására épúlt 2001-ben. A járatok egy része pedig a BNS (ma Stadion) autóbusz-állomásra került át.
Az Engels- majd Erzsébet téri autóbusz-állomás a Nemzeti Színház építése miatt szűnt meg.
A mai Volánbusz története 1927-ben kezdődött, ekkorra tehető az első "központi végállomás" kialakítása is, a választás az Oktogonra esett. 1936-ban a teret átnevezték Mussolini térre. A II. világháború előtt az alábbi útirányokba indultak innen a buszok:
Budapest-Győr-Wien
Budapest-Eger-Lillafüred-Miskolc
Budapest-Gyöngyös-Galyatető
Budapest-Kiskunfélegyháza-Szeged
Budapest-Kiskunfélegyháza-Hódmezővásárhely-Szeged
Budapest-Kalocsa-Baja
Budapest-Esztergom-Léva
Budapest-Vác-Balassagyarmat-Losonc-Rimaszombat
Budapest-Ipolyság
A háború során a buszokat a frontra vitték, a távolsági autóbusz-közlekedés fokozatosan leépült, megszűnt. A háború elmúltával a távolsági buszközlekedés újra éledezni kezdett, a régi végállomás (ekkor épp ismét Oktogon néven futott) szűkösnek bizonyult. Szükségessé vált egy új pályaudvar felépítése, helyszínnek a belváros tűnt a legmegfelelőbbnek.
Az új, Sztálin téri autóbusz-állomáson 1949-ben vették fel a forgalmat, ekkor forgalomtechnologiai, utaskiszolgálási és építészeti szempontból is rendkívül modernnek számított.
1950 nyarán az alábbi irányokba indultak innen autóbuszok:
Budapest-Szentendre-Visegrád-Esztergom
Budapest-Pomáz-Csobánka-Pilisszentkereszt-Dobogókő
Budapest-Győr-Hédervár-Rajka
Budapest-Tata-Bőnyrétalap
Budapest-Veszprém-Sümeg-Zalaegerszeg
Budapest-Székesfehérvár-Mór-Pusztavám
Budapest-Bicske-Zirc-Bakonybél
Budapest-Mohács
Budapest-Adony-Perkáta-Dunaföldvár
Budapest-Dömsöd-Tass zsilip
Budapest-Dömsöd-Kalocsa-Baja
Budapest-Kecskemét-Szeged
Budapest-Kiskunfélegyháza-Hódmezővásárhely-Makó
Budapest-Kecskemét-Szarvas
Budapest-Kerekegyháza
Budapest-Cegléd-Nagykőrös-Ókécske
Budapest-Jászberény-Heves
Budapest-Gyöngyös
Budapest-Miskolctaplocafürdő-Bükkszentkereszt
Budapest-Verpelét-Eger
Budapest-Eger-Ózd
Budapest-Kékestető/Galatető-Parádfürdő-Eger
Budapest-Balassagyarmat-Salgótarján
1953-ban a név megváltozott mégpedig Engels térre.
Idővel új járatok indultak, régiek szűntek meg, az Engels tér azonban mindvégig a távolsági és nemzetközi járatok kiindulási helye maradt
1981-ben a repülőtéri gyorsjáratot a BKV-tól átvette a Volánbusz és az indulási helyet a Dorottya utcából az Engels térre helyezte át.
Aztán 1982(?)-ben megnyílt a Budapest, BNS autóbusz-állomás (Budapest Nagy Sportcsarnok), az Engels térről ekkor ide kerültek az alföldi és Észak-magyarországi vonalak. A nemzetközi járatok, a dunántúli távolsági járatok és az időközben helyközivé visszaminősített dunakanyari nyáratok maradtak az Engels téren.
1988-ban a dunakanyari Budapest-Szentendre-Visegrád-Esztergom vonalcsoport átköltözött az új Árpád híd autóbusz-állomásra
A repülőtéri gyorsjárat 1989-ben megszűnt.
1990-től a tér és az autóbusz-állomás neve Erzsébet tér.
A pályaudvar a 1990-es évek derekára már megérett a felújításra és a bővítésre. A környéken lakók folyamatosan panaszkodtak a zajterhelésre, az autóbuszok pedig az egyre növekvő közúti forgalom miatt gyakran jelentős késésekkel közlekedtek, így inkább egy új buszállomás építése mellett döntöttek. Természetesen az is szempont volt a költözésnél, hogy pályaudvar a belváros közepén, értékes telken feküdt.
Az ezredforduló táján egyes nemzetközi járatok (pl. Románia felé) átkerültek a BNS pályaudvarra.
2001. október 16-tól kerültek át a belföldi távolsági járatok ideiglenes végállomásokra.
Ettől kezdve az Etele térről indultak a Dunaújvároson át közlekedő járatok és a Budapest-Martonvásár-Gárdony-Székesfehérvár-Siófok vonal járatai.
A többi dunántúli távolási járat a népligeti BKV végállomásról indult.
2002. március 23-án adták át a forgalomnak a Népliget autóbusz-pályaudvart, ekkortól ez a központi autóbusz állomás.
Az alábbi járatok indultak innen:
-Nemzetközi járatok (eddig az Erzsébet téri ideiglenes kocsiállásokról és a Népstadiontól indultak)
-Dunántúli távolsági járatok (Az Etele térről és az ideiglenes népligeti végállomásról)
-Dél-Alföldi távolsági járatok (A Népstadiontól)
2002. április 2-án a korábban a Nagyvárad térről induló járatok is átkerültek a Népligetbe:
Budapest-Vecsés-Üllő-Monor
Budapest-Inárcs-Újhartyán-Újlengyel
Budapest-Alsónémedi-Dabas/Bugyi/Ócsa
Budapest-Dunaharaszti-Délegyháza
Budapest-Ráckeve-Szigetbecse
Budapest-Taksony-Délegyháza
Jelenleg a Népligetből az alábbi járatok indulnak:
-Eurolines nemzetközi járatok
-Távolsági járatok a Dél-Alföldre
-Távolsági járatok a Dunántúlra
-Helyközi járatok az 5-ös út térségébe
-Helyközi járatok az 51-es út térségébe
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!