Mi történne ha. Hirtelen 100 Ft lenne a BKV-s vonaljegy?
Kérdésem tehát, hogy milyen következménnyel járna, ha a budapesti vonaljegyek egyik napról a másikra, csak úgy száz forintba (és nem többe!) kerülnének (és a már megvettek ellenében adnának három másikat)?
(A bérlet és pótdíj most itt ne változzon.)
a) csődbe menne az egész ahogy van
b) (a sajtóvisszhang hatására is) többen lyukasztanának
c) amit írtok, okosat
Igazán érdekel a véleményetek, minél részletesebb, annál jobb!
Akkor mindig - vagy legalábbis többször - lyukasztanék. Nem vennék felnőtt bérletet (mert annyit nem utazom, de 350 Ft-os jegy mellett mégis jobban megéri a bérlet).
Valószínűleg csődbe is menne a cég.
Egyébként nem ellenzem az ötletet. :) Élhetőbb lenne.
[Megjegyzem: most csak azért használok bérletet, mert a MÁV-ra is fel lehet vele szállni és így jobban jövök ki. Ha pesti lennék, akkor 350 Ft-os jegynél lógnék vagy bringáznék, 100 Ft-os jegynél vennék jegyet.]
Amíg a jegyárak szinten tartásával a bevételeket növelni képest a BKK, addig a jegyár kevesebb, mint harmadára történő lecsökkentése egész biztosan a bevételek csökkenéséhez vezetne. Ergo többet kellene beledobnia az ország összes adófizetőjének.
Nyilván többen lyukasztanának. Egyrészt azok, akik eddig motiválva érezték magukat a lógásra, ám az arányok eltolódásával egyszerűen már nem érzik úgy, hogy megérné vállalni a 8-16 ezer forintos büntetést.
Másrészt azonban a törzsutasok, azaz a bérletesek egy része is eltűnne és jegyhasználóvá válna, hiszen jóval kevesebbeknek érné meg bérletet venni. Ez nyilván ismét a bevételcsökkenés irányába hat és főleg a kiadások növekedését hozza magával, hiszen azt a rengeteg plusz jegyet el kell adnia valakinek, valaminek, míg korábban e bérletesek évetne 1-12 alkalommal járultak csak a jegypénztárhoz, automatához.
Szerintem ha ugrunk egy lépést, akkor megint csak oda fogunk kilyukadni szerintem, hogy nem a mostani jegyárakkal van a baj, hanem a fizetésekkel.
Pontos számítások nélkül csak találgathatunk. A BKK-nál ezt nyilván kiszámolták, és nem véletlenül nem csinálják meg. Különben is jön az időalapú jegyrendszer.
Az én találgatásom:
a) Ha a BKK a jegybevételeiből élne, már rég csődbe ment volna. Nem hiszem, hogy nagy érvágás lenne anyagilag.
b) Szintén nem hiszem, hogy lényegesen többen lyukasztanának. Aki 320 forintot nem fizet ki egy utazásért, az 100-at sem fog. A rendszeresen utazók pedig úgyis bérletesek. A rendszeresen bliccelők is inkább bérletet vennének, ha leszoknának a bliccelésről.
c) A vonaljegyek alapvetően a turistákra vannak árazva, a budapestieknek már nagyon kevés utazástól megéri napi/heti/havi bérletekben gondolkodniuk. Van sok egyéb időszakos bérletfajta is, elég rugalmasan lehet választani közülük. Néhány utazásnál a pár száz, maximum egy-két ezer forintnyi kiadás egyáltalán nem sok (pl. sokkal kevesebb egy taxinál, és összemérhető az üzemanyagköltséggel). Több utazásnál viszont már nem a vonaljegyek ára alapján kell számolni.
A vonaljegyek árára való hivatkozást ezért én teljesen hiteltelennek tartom, és sokan inkább csak a bliccelést vagy az autózást ideologizálják meg vele. Ha már a tömegközlekedési árakról vitatkozunk, a bérletárakat kell nézni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!