A japán nagysebességű vonatok már kezdetektől fogva osztott hajtásosak voltak?
A franciák és a németek első vonataik mind hajtófejesek voltak, mintha lett volna 1 mozdony elöl és lett volna egy hátul.
Pl:
A japánoknál meg már a legelső Shinkansen is olyan volt, mint a mai motorvonatok.
Ez az első:
És ezt a vonatot a 1964-ben kezdték gyártani és csak 2007-ben lett selejtezve az utolsó darab.
A japán Sinkhansen vonatok közül egy sem készült hajtófejjel.
A németek meg csak a 2000-es években kezdték el gyártani a hajtófej nélküli nagysebességű vonatot.
Mi volt az oka, hogy Európába ilyen soká ért el?
Ez elsősorban a helyi igények miatt alakult ki. A vonófejes EMU-k relatíve kevesebb és kisebb méretű elektromos berendezéseket, ezáltal kisebb gyártási és karbantartási költségeket igényelnek. Hozzájön még ehhez, hogy ebben az esetben a vontatómotorok izoláltan működnek az utastértől, így kisebb a zaj, a vibráció, komfortosabb az utazás.
Az osztott hajtásnak viszont inkább üzemeltetési, semmint utaskényelmi okai vannak: Pl.: az osztott hajtással közlekedő EMU-k tengelyterhelése egyenletesebb, ezáltal csökken mind a pálya, mind a környezet terhelése (zaj, rázkódás, kevésbé veri szét a sínt) és értelemszerűen a kisebb tengelyterhelés "kevésbé" masszív ágyazást, pályaelemeket igényel. Osztott hajtásnál természetesen egyenletesebb a fékrendszer elemeinek a kopása (pl. fékbetétek), hatékonyabb a regeneratív fékezésből történő energia visszatáplálás, egy vagy több vontatómotor meghibásodása esetén is működőképes marad a jármű, illetve nagyobb az utaskapacitás is a hasonló kocsiszámú, ámde vonófejjel rendelkező szerelvényekhez képest.
Japánban en bloc igen szigorúak a nagysebességű vasúti járművek üzemeltetésére vonatkozó szabályok, így számukra a csendesebb futási tulajdonságok és a relatíve nagyobb utaskapacitás, az alacsonyabb karbantartási költségek, míg a németeknél a kényelem volt az elsődleges.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!