Mennyivel csökkenne a gépjárműforgalom, ha ingyen lenne a tömegközlekedés?
mondjuk Budapesten.
...egyébként van rá nemzetközi példa: Észtország
Jó kérdés, bár az észt példa nem feltétlenül a legjobb. Ott a lakosság harmada Budapestének, gyakorlatilag az ország lakossága annyi, mint Budapestnek.
Ha magamat veszem alapul, akkor én nem növelem a pesti forgalmat, mert ha Pesten van dolgom, akkor leparkolok egy külső kerületben, és tömegközlekedek. Pedig fizetős a rendszer, de szerintem a vidékhez képest parádés a pesti tömegközlekedés. Megtehetném, hogy keressek parkolót, de így kényelmesebb nekem.
Ugyanakkor ezt sokan nem így gondolják, ezért aztán inkább vadásznak a parkolóhelyre, ami fizetős az esetek többségében, és így már nem lesz gazdaságosabb semmivel.
Vagyis szerintem: hiába lenne ingyen a tömegközlekedés, nem változna semmi számottevően. Arról nem beszélve, hogy a mai állapotok szerint nem is lehetne annyi autót leparkolni külső kerületekben.
Nem sokkal csökkenne: reménytelenül autómániás nép a magyar, korbáccsal sem lehet kihajtani az autójából. Egyébként pedig önmagában a tömegközlekedés ingyenessé tétele nem elegendő. Ahhoz, hogy kiváltsa az egyéni közlekedést, az is kell, hogy megfelelő legyen a járatsűrűség, a lefedettség és a szolgáltatási színvonal. Hiába van ingyen mondjuk a BKV, ha késnek a járatok, lehetetlen útvonalakon járnak, húgyfoltosak az ülések és rendszeresen lerobbannak a járművek. Ezen az ingyenesség sem segít.
Ha versenytársa lenne az egyéni közlekedésnek a tömegközlekedés, akkor is kellene 4-5 év a jelentős forgalomcsökkenéshez, épp azért, mert nehezen szoknak át az emberek az egyéni közlekedésről a tömegközlekedésre.
2-es:
- manapság elég sok a tartalékbusz és kevesebb a járatkimaradás vagy a durva késés. Ha kiállsz egy megállóba, a legtöbb járat a kiírt időpontban vagy max. pár perc késéssel ott lesz és erről okostelefonon valós idejű infót is szerezhetsz.
- egyre több járatot vonnak össze a lehetetlen útvonalak és átszállási kényszerek kiküszöbölése érdekében
- nő a területi lefedettség
- a járművek tisztasága valóban problémás
- de a műszaki hibák száma érezhetően csökken.
Szóval szerintem nem a helyzet a rossz, hanem a reputáció.
1.) Budapesten is létezik az "Autómentes nap", de nem számottevő azok száma, akik átülnek akár arra az egy napra is a tömegközlekedésre!
2.) Dacára a nagyszerű budapesti tömegközlekedésnek és az időnkénti dugóknak, még mindig az autó a leggyorsabb közlekedési eszköz a kerékpár után, persze csak rövid távon. Ami autóval 10 perces út, azt ha át is kell szállni, minimum ötszörös idő alatt lehet megtenni a BKK járataival.
3.) Szolgáltatni nagyon nem lehet tömegközlekedve!
Valamennyivel mindenképp, de szerintem hú de nagy csoda nem lenne, mert:
1. Van az a fajta ember, akinek az egója magasabb annál, minthogy tömegközlekedjen.
2. Akad, ahol a járművek zsúfoltsága elrettentő erejű. (Egyes buszokra szó szerint sem férnének fel többen, vagy a MÁV-on sem egy élmény napi két órát állni.)
3. A Bp-i forgalom jó része az agglomerációból származik, azt meg ne nevezzük közlekedésnek, ami ott van. (Óriási lakóterületek kilométerekre bármitől, buszjárat fordul egy nap 8-szor, vonat lekési a buszt, egyvágányos vasútvonalakon botrány állapotok, ellenvonat mindenhol késik, 30km másfél óra, most kéne menned, de vonat/busz egy óra múlva megy csak... ezt a mai rohanó világban?)
Meg aztán, ha vkinek autó fenntartásra van pénze, az nem egy BKV-bérlettől fog berosálni, valószínű más okok miatt ül a kocsijában.
#7: A budapesti autómentes napon sok más várossal ellentétben nem ingyenes a tömegközlekedés.
Nálunk a céghez ingyenes szerződéses buszok járnak, nem is túl ritkán, mégis nagyon sokan járnak kocsival, a parkoló mindig tele van, hely sincs már sokszor, az út szélén állnak meg, egyre messzebb, percekkel többet gyalogolnak, mint aki busszal jön, de mégis. Megkérdeztem néhány embert, hogy egy miért, a válaszok: "mert megtehetem", "ennyi kényelmet hadd engedjek meg magamnak", "nehogy már a buszhoz kelljen igazodnom". Pedig munkaidő elején és végén kb. 15 percenként, máskor óránként járnak a buszok. A cég pedig 7-8 km-re van a várostól, így havi 8-10 ezer Ft a benzinköltség.
Ahoj!
Valószínű első időben nem lenne érzékelhető változás, aztán lassan elkezdődne egy kisebb növekedés. Nap közben nagyon sokan munka miatt használják az autójukat, amit így nem is tudnak letenni és tömegközlekedni. A másik probléma, hogy nem oda és akkor mész, amikor szeretnél, ami sokaknál nagyon erős fegyvertény az autó mellett.
Végül ott vannak a nyugdíjasok, akik ingyen utazhatnak bármin az országban, mégis egy stabil részük autózik akármennyire is ingyen lehet tömegközlekedniük. A Budapesten kívüli állapotok miatt pedig azt mondom, hogy nem reális azt várni, hogy a napi 2-3 járatot ingyenesen használja valaki autó helyett, márpedig nagyon sok helyen ilyen a menetrend, de a vidéki városokban sem ritka, hogy a gyakori járatok is max. 20 percenként közlekednek.
A legvégén: sokan munkába járnak autóval és a gadzasági válságnál lehetett megfigyelni, ahogy sokan elvesztették a munkahelyüket, hogy a dugók mérete csökkent, de nem lettek a járatok kihasználtabbak, mert az utasoknak nem volt miért és hova menniük, ha lett volna, autóval mentek volna.
Mindezekkel együtt gazdaságilag a jelenlegi rendszerben olcsóbb lenne az államnak az ingyenes tömegközlekedés, mint a mostani fizetős, viszont ez csak rövid távon menne, ugyanis az emberek nagyon erősen rongálják azt, amiért nem kell fizetniük, úgyhogy muszáj fenntartani vagyonvédelmi okokból a fizetős rendszert és sajnos még így is nagyon nagy mértékű a károkozás, főleg Budapesten és környékén valamint Miskolc és környékén, de Pécsen is csak enyhébb a helyzet. A másik szempont, hogy ezzel nagyon sok embernek lehet munkát adni segély helyett, azért a több ezer biztonsági őrrel, kalauzzal, azok főnökeivel, azoknak is a főnökeivel mit is kezdene az ország, ha munkanélküliek lennének? Nem lehet mindent csak gazdasági hatékonyság szemüveggel nézni...
Százalékban pedig kb. 15-25%-os csökkenést lehetne várni a gépjárműforgalomban, de ez nem érdeke az államnak, mert bár olcsóbb, ha nem kell ellenőrző személyzetet fizetni, de a kieső jövedéki adón többet bukik az állam. Szvsz sokkal jobb lenne, hogyha létezne egy nagyvárosi taxibérlet és az állam vagy a város fizetne x számú taxit, amit a bérlettel igénybe lehetne venni, na az már fel tudná venni az versenyt az autókkal, viszont parkolóhelyet már spóroltál vele és csökkenteni is lehetne a gépjárműforgalmat is. Éjszakai buszok helyett tuti, hogy csak ilyen taxikat üzemeltetnék, sok diszkóbalesetet is meg lehetne egy ilyen rendszerrel előzni...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!