Ha késik a vonat forgalmi okok miatt, akkor miért nem halad kicsit gyorsabban a szerelvény?
Ahol "menetrendszerű", mindennapos a késés, ott valószínűleg a menetrend van elszúrva. Például Budapest és Hatvan között a vonatok valójában nem tudják a menetrend szerinti tempóban teljesíteni az utat. Hatvan után jobb a pálya, és a kifelé menő vonatok behozzák a késést, de a Budapestre menő vonatokon ez nem segít: nem indulhatnak előbb Hatvanból, hiába érkeznek hamarabb.
Az is előfordulhat, hogy a pálya ellenőrzése során valamilyen kisebb hibát találnak, és ezért vezetnek be lassújelet a javításig. Ha csak néhány hétről van szó, akkor emiatt a menetrendet nem módosítják.
Nagyon új pálya esetén pedig előfordul, hogy a használatba vett pálya még nincs teljesen kész. Ilyenkor azért is kell mindenképp használatba venni a vonatokkal a pályát, mert a garancia adott időre szól, és a hibák csak használat mellett derülnek ki. Meg persze még ez is jobb, mint a buszos pótlás.
Azt tudom javasolni, hogy ha fontos, szoros csatlakozással utazol, akkor előtte pár napig ellenőrizd az Elvirán az adott vonat késését. Persze ez kényelmetlen lehet, de jobb, mint a semmi. Így ezzel is tudsz számolni az utazás tervezésekor. (A menetidők adatait este 10 körül törlik, de addig a legtöbb vonat adatai láthatók.)
"akkor csak 4000.- felett állnak az emberrel szóba"
Ezt nem értem, nincs alsó értékhatára a visszaigénylésnek. Mindössze az az előírás, hogy pót- vagy helyjegyköteles legyen a vonat.
"kuponban, amit egy másik jegy vásárlására tudsz csak felhasználni"
Kérhető kuponban is, de kérhető bankszámlára utalással is.
Nem tudom, hogy a belföldi visszaigénylésnél mi a szabály, én nemzetközi jegyből kaptam vissza pénzt párszor. Ott úgy van, hogy lehet készpénzben, bankszámlára utalással vagy utalványban kérni. Az utalvány azért kedvező, mert ott 100 Ft-ra felfelé kerekítenek (tehát pl. 401 Ft helyett 500 Ft jár vissza). Ezért én mindig utalványban kérem.
Hatvan felé amúgy most vágányzár is van, ráadásul egy elég hosszú állomásközben lehet csak egy vágányon közlekedni. Ezért nem fértek bele a szokásos személyvonatok a menetrendbe és ezért állnak meg helyettük a gyorsvonatok mindenhol. (Az Egerből jövő, Andornaktálya kivételével mindenütt megálló, gyorspótjegyes vonat persze így elég vicces.) Az egyvágányú szakaszon feszített a menetrend, ha egy kicsit elszúrnak valamit, a vonat lekési az ő számára kijelölt idősávot, akkor sokára kap másikat és sokára jut neki másik, vagy más vonatok is késni kezdenek miatta, borul az egész menetrend.
Egy biztos: a MÁV-Start utastájékoztatás terén még mindig elég gyenge. Sokkal több energiát kéne abba fektetni, hogy az utasoknak - kellően leegyszerűsítve - elmagyarázzák, hogy mi miért történik és hogy tájékoztassák őket mondjuk a várható késésről, meg hogy a fontosabb csatlakozások be fogják-e várni a késést. Néhány helyen már láttam ilyet, remélem, terjedni fog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!