A 3-as metró szerelvényein hogyan működik a fékrendszer?
Megfigyelhető, hogy amikor már az alagút vége felé jár, akkor kezd el fékezni valamilyen fékrendszerrel a vezető, de ez nem elég, mert a végleges megállás előtti kb. 0-5 km/h közt a megszokott féktuskókkal fékezik be (amint ezt felengedi, azonnal elkezd gurulni a szerelvény „gázadás” nélkül is).
Hogyan működik ez a rendszer?
Elekrodinamikus fékezéssel fékez, de ezzel álló helyzetig nem lehet lefékezni a szerelvényt ezért lép be valóban olyan 10-5 km/ó között a légfék, amit te "megszokott féktuskók"-nak neveztél.
Hogy miért nem lehet álló helyzetig fékezni? Az ED fékezésnél a motor generátorüzemre vált át, ekkor a motor tekercselése generátorként funkcionál. A fékezéskor megtermelt áramot a korszerűbb járművek visszajuttatják a hálózatba, míg a korszerűtlenebbek (ilyenek az említett metrók is) ellenállásmezőn át elfűtik. Ezért is érezni megállás után, hogy dől alóla a meleg.
Viszont alacsony sebességnél (kb 5 km/ó körül) már annyira kicsi a motor fordulatszáma, hogy nem termel elegendő áramot a szerelvény további fékezéséhez, tehát az a megmaradt lendületével gurulna tovább. Ekkor jön képbe a légfék.
2-es komment:
köszönöm a szakszerű választ.
Ezt a menetszabályozóval - tehát laikusként azzal a karral, amivel az előrehaladást szabályozom , - vagy erre kialakított külön váltóval hozzák működésbe?
Ha kéziben vezet akkor külön kar van rá:
Ez mondjuk nem egy magyar kocsi vezetőállása, de kb egy kaptafára gyártja a ruszki ezeket azóta is... :D
A bal kéznél a menetszabályozó a jobb kéznél a légfékszelep. Azzal fékezi be állóra.
De a 3-as vonalon AVR rendszer van ott az automata vezet, így az automata hozza működésbe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!