Szerintetek Budapesten a metró- vagy a villamoshálózat fejlesztése lenne a fontosabb feladat?
A kettő egymástól elválaszthatatlan, így nyilván mindkettő egyaránt fontos, de kiegészíteném az elővárosi vasutak fejlesztésével is a listát.
A metróhálózatból már csak egy vonal hiányzik, az 5-ös, ami összeköti majd a H5, H6, H7 és MÁV 2-es vonalakat. Kell még az M2, H8, H9 összekötés is. Utána lehet gondolkozni a kisebb hosszabbítgatásokon (M3 Káposztásmegyer, M4 Budaörs, M1 Zugló).
Az elővárosi vasút esetén új vonalakra nincs szükség, de a meglévők kapacitásbővítése fontos, hogy ki lehessen szolgálni minimum 20, de inkább 10-15 perces követéssel minden szakaszt. Ezen kívül új megállók sorára lenne szükség, hogy a vonatokról a városi hálózatra ne csak 1-2 helyen lehessen átszállni.
A villamosoknál van "darabra" a legtöbb teendő, ott a gondos munkával szétszabdalt hálózat újjáépítése a fő feladat. Első lépése e folyamatnak a budai fonódó és végülis az 1-es hosszabbítása is.
# 3:
"Tényleg sok értelme lenne, ennél sokkal fölöslegesebb pénzkidobásokat nem tudok elképzelni a budapesti tömegközlekedésben."
Utaztál valaha azon a vonalon? Az utasok jelentős része úgy érkezik, hogy becammog HÉV-vel az Örs vezér térre kötött pályán, majd átcammog lépcsőn le, lépcsőn fel Budapest egyik legszűkebb aluljáróján az árusok hada között, majd szintén kötött pályán folytatja útját, miközben elveszít 5-10 percet, mert Magyarországon elképzelhetetlenek az értelmesen megépített állomások.
Az eredeti terv a 60-as években még az volt, hogy a HÉV-et a Keleti pályaudvartól (merthogy az eredeti végállomása ott volt) a Népstadionig rövidítik és közös peronos végállomása lesz a metróval, de az épülő Pillangó utcai és Fehér úti lakótelepek miatt, ezek kiszolgálása érdekében a metrót meghosszabbították a HÉV-et visszavágták és létrehozták az Örs vezér terei végállomásokat, melyek hát mindennek mondhatók csak utasbarátnak nem. A HÉV oldalán lévő autóbusz-végállomásról induló 44-es és 45-ös autóbuszok, melyek csak azért vannak, mert a HÉV és a metró nem kerül összekötésre, csúcsidőben 10 perc alatt érnek ki az Örs vezér teréről a Kerepesi útra a Nagy Lajos Király útján kialakuló dugó miatt.
Én elhiszem, aki nem itt él, az azt mondja felesleges, de szerintem ugyanígy felesleges volt kialakítani a 3-as villamost, végül is előtte is megvolt a lehetősége, hogy aki Rákospalotáról érkezett beérkezzen az Örs vezér térre majd átcammogva a 13-as villamoshoz eljusson Kőbányára, Ferencvárosba, Pesterzsébetre. De a szentendrei HÉV-et sem kellett volna bevinni a Batthyány térre, sokkal jobb lett volna, ha ma is a Margit-hídig járna. Minek kellett csepeli HÉV a Boráros térre, mikor Pesterzsébet felsőn is át lehetne szállni a Határ út-Csepeli HÉV-re. Mennyivel jobb a Stadionoktól a dugóban cammogó 75-ös trolival eljutni a Népligetig, majd onnan a 23-as villamossal utazni a Lágymányosi hídig kétszer annyi idő alatt.
# 5:
Nem az én feladatom kitalálni, erre rengeteg tanulmány született, melyek fellelhetők az interneten.
Volt szó arról, hogy a HÉV-et visszahosszabbítani kéreg alatt a Pillangó utcától a Stadionokig és ott csatlakozna a metróhálózatba, mely teremtene egy felesleges párhuzamosságot.
A másik ötlet a 2-es metró 2000-es évek közepi felújítása előtt merült fel, hogy a 2-es metrót az Örs vezér térig, a HÉV-et Cinkotáig kéregvasúttá átépíteni és Cinkotától felszínen közlekedtetni.
A legutóbbi legelrugaszkodottabb történet az volt, amikor magasvasútként képzelték el a Pillangó utca és Rákosfalva között az összevonásból létrejövő szakaszt.
A magam részéről azt gondolom, hogy a metró Pillangó utca-Örs vezér tere szakaszon és a HÉV Örs vezér tere-Cinkota szakaszon kéregvasútként történő átépítése lehetne a megoldás, a külső szakaszon pedig akár zárt pálya építése, akár a szerelvények olyan kialakítása, hogy a jelenlegihez hasonló felsővezetékes pályán is tudjanak haladni.
A XVI. kerület keresztirányú közlekedésében ma is nagymértékű problémát okoz a csúcsidőben 3-4 percenként közlekedő HÉV, mely főleg a belső szakaszon Nagyiccénél, Sashalmon és Mátyásföld Repülőtérnél befolyásolja a menetidőt a gépjárműforgalomban, emellett mesterségesen kettévágja a kerületet az átkelőhelyek alacsony száma miatt is. Ezt a problémát és kéregvasúti megoldás jelentősen javítaná. Emellett egy ilyen átépítés lehetővé tenné az államosok elhelyezkedésének felülvizsgálatát is, melyek a 100 évvel ezelőtti igények szerint helyezkednek el napjainkban is.
Szerintem a nagyobb probléma, hogy ezt Magyarországon kulturált módon megvalósítani, hát erősen kétséges. A Keleti pályaudvart 2008-ban fél évre zárták le, majd 6 évig volt felfordulás, melynek talán most végre vége lesz. Ha a HÉV átépítése megkezdődne akár szakaszosan is, számomra elképzelhetetlen, hogy a mai állapotok mellett ezt miként lehetne kivitelezni. Gondolok most arra, hogy a Veres Péter úton a HÉV helyén építkezés zajlik, a HÉV pótlására pedig autóbusz közlekedik buszsávban, mindkét irányban. Viszont a jelenlegi helyzet hosszútávú konzerválása sem megoldás.
"ja de, valaki fölvetette már gyk-n korábban a Rákóczi úti villamos lehetőségét, na az még ezt is üti :D"
Úgy mellékesen, a jelenlegi BKK tervezetben is benne van a Rákóczi úti villamos.
Meg alapvetően az egyik legnagyobb f..zság volt az ottani villamosvonal megszüntetése, ami gyakorlatilag lefedte a mai 7-es buszcsalád útvonalát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!