Miért nem mennek el a repülők a kifutópálya végéig?
Ma voltam kint ferihegynél le-felszálló gépeket nézni,láttam 3 felszállást is és ahogy gyorsít a repülő még el sem ér a kifutópálya végéig máris emelkedett de gyorsan és ahol a kifutópálya vége van ott már kb 150 m magasan volt én pedig azt hittem elmegy majdnem a futópálya végéig és ott hagyja el a földet,de csalódtam,ert már több száz méterre a pálya végétől felszállt.
Miért?
Mert hamarabb érik el a felszállási sebességet
Amugyse lenne előnyös kicentizni, mert hátszélben több méter kell hogy felszálljon
Mert ha a gép eléri az elemelkedési sebességet (W1) akkor elég felhajtó és teljesítmény áll a rendelkezésére hogy elemelkedjen a talajtól.
Egy utasszállítónak típustól függően 1500-2300 m az úgynevezett "take off" azaz felszálló pálya igénye van.
A nemzetközi reptereken 3-4-5km hosszú kifutópályák vannak.
"Mert ha a gép eléri az elemelkedési sebességet (W1) a"
Majdnem.
A V1 (és nem W1) az az elhatározási sebesség. Az az a sebesség, ahol a felszállás még biztonságosan megszakítható. A V1 átlépése után akármi történjék, fel kell szállni, mert a gép már biztonságosan nem állítható meg.
Ezért is közli a másodpilóta, hogy V1 a kapitány pedig "continue" nyugtázza, ha folytatják a felszállást.
Az elemelési sebesség a V2. Az a minimális sebesség aminél a gép már levegőben tud maradni.
A gép akkor emelkedik fel, amikor a sebessége elegendő felhajtó erőt termel a szárnyakon, hogy a saját súlyát legyőzze. A kellő sebesség eléréséhez szükséges távolság függ a gyorsulástól és a minimális felszálló sebességtől is, ami pedig géptípustól és össztömegtől is függ.
A felszállás alatt a legveszélyesebb eset, ha a gép túlfut a kifutón. A cél az, hogy ha gond van, akkor vagy álljon meg előtte, vagy ha ehhez már nincs elég hely, emelkedjen fel, mivel ekkor már a légi kormányokkal irányítható és az esetleges katasztrófa elkerülhető/mérsékelhető. Tehát a kritikus szakasz az, amkikor megállni már nem tud, de még nem szállt fel. Ezért kell minnél előbb elemelkedni, hogy a kritikus szakaszon minnél hamarabb túl legyen.
Mert a kifutópályát - ahol van rá ilyen igény, de szerintem van erre az ICAOnál szabályozás- úgy építik, hogy nagy gépek is le/fel tudjanak szállni. Azért egy B737-nek messze nem kell akkora kifutó, mint egy C5 Galaxynak.
Te autópályán személyautóval miért nem mész el a gyorsítósáv végéig, amikor már a felénél is be tudsz sorolni? :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!