Miért nem állítják le a vonatok/buszok motrát a végállomáson?
Főleg a vasútnál tapasztaltam, hogy beáll a dízelmozdony a kocsikhoz, rákapcsolják aztán van még egy óra az indulásig, de a motrot nem állítja le a vezető. Buszoknál se ritka, hogy beáll a megállóba aztán 10-15 perc van az indulásig, de ezt járó motorral várja ki a sofőr.
Miért van ez, egyrészt felesleges környezetszennyezés, másrészt írtó nagy pazarlás!
Mert semmi nem garantálja, hogy ha leállítja, újra el is indul...
Emellett fűtési-hűtési idényben (azaz kocsiktól függően akár télen-nyáron) folyamatosan energia kell a kocsiknak, és ha nincs kiépítve előfűtő rendszer akkor csak a mozdonyról kaphatnak energiát. Plusz egyre több olyan kocsi van, ami központi energiaellátásról üzemelteti a segédüzemeket is, ezeknek ha üzemelnek mindig kell fűtési energia. (ee jelű kocsik.)
Egyrést ugye az amit az előttem szóló ír, másrészt egy autóbusznál pl, ha csak 10 percre áll le akkor felesleges leállítani, mert az újraindulásnál több üzemanyagot vesz fel, és ugye nekik elő van írva hogy spóroljanak, télen, a fűtést is kell biztosítani mert ugye a busz az fagyos és kell neki főleg a dízeleseknek legalább 10 perc üzemelés indulás előtt hogy felmelegedjen minden, hogy az utastérbe hideg van az más téma. A vonattoknál ez ennél bonyolultabb az újabbaknál legalább fél óra üzem kell mire rendesen felmelegszik plusz az indításnál mindkét járgánynál hihetetlen nagy az energia felvétel akár régi akár új és az akksijukba annyi töltés van amennyi elég az indításhoz utána töltődnek a generátorról. A régebbi buszoknál ha mennek a lámpák az utastérben vagy bármi más megy hihetetlenül leszívja az energiát de ott az újabbaknál már nem annyira jellemző ez szerencsére. Viszont a vonatoknál alapból több energia megy ott el mindenre, mert ott az más világ ott felesleges 1 órára leállítani mert indításoknál annyi energia megy el, hogy az utolsó menetnél nem lesz elegendően feltöltve és ha másnap indulnának vele akkor lehet ott meglepi.
Én targoncavezető vagyok, és nálunk is ugyanígy megy hogy a targoncát csak akkor állítjuk le ha legalább 20 percig nem használjuk, ha csak egy 3 percre pattanok le róla hogy az árút megkötözzem vagy vagy ugye lepapírozzam a dolgokat arra felesleges leállítani mert 2-3 indítás után főleg ha sűrűn van ez akkor az akksi lemerül. Az elektromos targoncáknál már más a szitu de mi gázost meg dízelt használunk.
"Miért van ez, egyrészt felesleges környezetszennyezés, másrészt írtó nagy pazarlás!"
Egy mozdony böhöm nagy dízelmotorja esetén kisebb környezetszennyezés és pazarlás akár egy órán át is alapjáraton járatni a motort, mint leállítani és egy óra hűlés után újra beindítani. Ezek a nagy dög erőforrások állandó fordulaton igen gazdaságosak, ha pedig hagyják hűlni őket, indításkor szinte biztos a rettenetes fekete füstfelhő. Ennél jóval környezetbarátabb, ha alapjáraton ketyeg a motor, nem bocsát ki annyi kormot és egyéb káros anyagot.
Ráadásul - ahogy írták is már - a fűtési fővezetékbe áram kell. Nem csak akkor, ha fűtés van a kocsin, például a légkondicionáló is arról megy (ha van) meg ha jól tudom, más elektromos berendezések is vannak rajta (de ez nem biztos). Meg nem árt, ha a mozdony kompresszora a fékrendszert is táplálja, mert egyszerűbb úgy az elindulás.
Egyébként a buszoknál is hasonló a helyzet: a nagy dízelmotor (a mozdonyokénál értelemszerűen kisebb) gazdaságosabban működik alapjáraton, mint ha minden forda végén, napi 20-30 alkalommal leállítják és újra beindítják. Nem hűl le annyira a motor és a katalizátor, nem kell annyiszor terhelni az akkut, várakozás közben is mehet a fűtés vagy a légkondi és a fékrendszerbe is nyomhatja a levegőt a kompresszor.
"Én már csak egyet kérdeznék: Mi az a "motr"?"
Nem motr, hanem motro, és a motor régies neve. De sok tájegységen még mindig motronak mondják. Pl. a fizikatanárom is motronak mondta, a W-t pedig "vevé"-nek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!