Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Az angol gőzösökön és korai...

Az angol gőzösökön és korai dieseleken miért nem használtak fényszórókat? Mit látott a mozdonyvezető vak sötétben?

Figyelt kérdés

Mint például:


[link]


[link]


[link]


Ellentétben a lengyel vasúttal, ahol hatalmas méretű fényforrásokkal találkozhatunk.


[link]



2013. ápr. 13. 20:03
 1/9 anonim válasza:
100%

A régebbi típusú gőzösökön olaj illetve karbid-lámpákat használtak . A helyét valamennyi mozdonyon láthatod , és itt azért nem látod mert csak sötétedéskor , meggyújtva tették fel a lámpákat . Képeket nézhetsz róluk ha a Google képkeresőjébe a train loco lamps , vagy rail loco lamps szavakat beütöd .

A lengyel mozdonyon már elektromos reflektoros lámpát láthatsz , amit a gépről is fel lehetett kapcsolni .

2013. ápr. 13. 20:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
100%

A mozdony lámpái nem azért vannak, hogy a mozdonyvezető lásson, hanem hogy mindenki lássa a vonatot.


(Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott című könyvében mondja ezt egy vezér (mozdonyvezető) )

2013. ápr. 13. 21:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

Így van, és ez a látszani kell nem látni elv egészen 1989-ig megvolt, amikoris Polgárdi-Ipartelepeknél egy tévesen elmenesztett személyvonat hátulról beleütközött a jelzőnél várakozó személyvonat végébe. A mozdonyvezető a helyszínen meghalt.

Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy ha a balesetet nem is lehetett volna elkerülni, de a következményeket csökkenthette volna, ha a fényszóró elegendő fényt szolgáltat ahhoz, hogy a mozdonyvezető lásson is.

E baleset folyományaként kezdték el alkalmazni a prizmás majd később a fényvisszaverő fóliás zárjelző tárcsákat, valamint a mozdonyokat átalakították a halogén fényszóró-fényforrások fogadására, és kötelezővé is tették a használatát.


Még egy érdekesség: ennek a balesetnek a híre nagy felzúdulást keltett a mozdonyvezetőkbe, szerveződni kezdtek az érdekeik képviseletére, így így alakult meg a Mozdonyvezetők Szakszervezete.

2013. ápr. 13. 21:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 A kérdező kommentje:
Nagyon köszönöm a válaszokat, mindenkinek ment a zöld mancs :)
2013. ápr. 13. 22:17
 5/9 anonim ***** válasza:
Zárlámpa nem volt jó az utolsó kocsin? Annak azért illene látszani 2-300 méterről, ami egy gyorsfékes megálláshoz nem is, de egy időben kiugráshoz talán elég.
2013. ápr. 13. 22:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
100%

Utolsó: nyilván a zárlámpa a legjobb megoldás, de mint azt bizonyára tapasztaltad, a kocsik nagy része mind a mai napig nincs felszerelve ilyen fényforrással. 1989-ben még kevesebb kocsin volt zárlámpa.


(Amúgy meg valamivel biztonságosabb kiugrás helyett gyors áramtalanítás után a géptérbe vagy a túlsó vezetőállásba menekülni, bár tuti recept nyilván nincs.)

2013. ápr. 14. 07:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
Attól függ... a hátsó vezérállásban sem érezném magam biztonságban, ha egy 250 tonnás robogó teherszerelvénytől csak egy madárvédő rács, egy üveg, egy vaslemez és egy műszerpult választ el, az járna a fejemben hogy ezek a kocsik vajon milyen szép matricát csinálnak belőlem, miközben leleltározzák a gépteret...
2013. ápr. 14. 09:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
De szerintem azon a lengyel mozdonyon hiába van reflektor, szerintem a mozdonyvezető semmit sem tud kilátni azon a szűk kis ablakon, pláne, hogy előtte van a hatalmas tartály.
2013. ápr. 14. 13:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

"Zárlámpa nem volt jó az utolsó kocsin? Annak azért illene látszani 2-300 méterről"


Akkoriban a tehervonatokon az akkumulátoros lámpák voltak hazsnálatban, amik ha rendesen működtek, akkor is igen gyenge sárga fényt szolgáltattak. Jó, ha 50-60 méterről látható volt tiszta időben...

De ha a 200 métert nézzük, egy 100 km/ó-val közlekedő vonatnak 4 másodperc. A reakcióidő (helyzetfelismerés, cselekvés megtervezése, és indítása) 2 mp, 2 mp alatt nem sok minden menekülési lehetőséged van. Az a géptérajtó nyitására is kevés, nemhogy ugrásra vagy géptérbe menekülésre.

2013. ápr. 14. 13:25
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!