Az angol gőzösökön és korai dieseleken miért nem használtak fényszórókat? Mit látott a mozdonyvezető vak sötétben?
Mint például:
Ellentétben a lengyel vasúttal, ahol hatalmas méretű fényforrásokkal találkozhatunk.
A régebbi típusú gőzösökön olaj illetve karbid-lámpákat használtak . A helyét valamennyi mozdonyon láthatod , és itt azért nem látod mert csak sötétedéskor , meggyújtva tették fel a lámpákat . Képeket nézhetsz róluk ha a Google képkeresőjébe a train loco lamps , vagy rail loco lamps szavakat beütöd .
A lengyel mozdonyon már elektromos reflektoros lámpát láthatsz , amit a gépről is fel lehetett kapcsolni .
A mozdony lámpái nem azért vannak, hogy a mozdonyvezető lásson, hanem hogy mindenki lássa a vonatot.
(Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott című könyvében mondja ezt egy vezér (mozdonyvezető) )
Így van, és ez a látszani kell nem látni elv egészen 1989-ig megvolt, amikoris Polgárdi-Ipartelepeknél egy tévesen elmenesztett személyvonat hátulról beleütközött a jelzőnél várakozó személyvonat végébe. A mozdonyvezető a helyszínen meghalt.
Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy ha a balesetet nem is lehetett volna elkerülni, de a következményeket csökkenthette volna, ha a fényszóró elegendő fényt szolgáltat ahhoz, hogy a mozdonyvezető lásson is.
E baleset folyományaként kezdték el alkalmazni a prizmás majd később a fényvisszaverő fóliás zárjelző tárcsákat, valamint a mozdonyokat átalakították a halogén fényszóró-fényforrások fogadására, és kötelezővé is tették a használatát.
Még egy érdekesség: ennek a balesetnek a híre nagy felzúdulást keltett a mozdonyvezetőkbe, szerveződni kezdtek az érdekeik képviseletére, így így alakult meg a Mozdonyvezetők Szakszervezete.
Utolsó: nyilván a zárlámpa a legjobb megoldás, de mint azt bizonyára tapasztaltad, a kocsik nagy része mind a mai napig nincs felszerelve ilyen fényforrással. 1989-ben még kevesebb kocsin volt zárlámpa.
(Amúgy meg valamivel biztonságosabb kiugrás helyett gyors áramtalanítás után a géptérbe vagy a túlsó vezetőállásba menekülni, bár tuti recept nyilván nincs.)
"Zárlámpa nem volt jó az utolsó kocsin? Annak azért illene látszani 2-300 méterről"
Akkoriban a tehervonatokon az akkumulátoros lámpák voltak hazsnálatban, amik ha rendesen működtek, akkor is igen gyenge sárga fényt szolgáltattak. Jó, ha 50-60 méterről látható volt tiszta időben...
De ha a 200 métert nézzük, egy 100 km/ó-val közlekedő vonatnak 4 másodperc. A reakcióidő (helyzetfelismerés, cselekvés megtervezése, és indítása) 2 mp, 2 mp alatt nem sok minden menekülési lehetőséged van. Az a géptérajtó nyitására is kevés, nemhogy ugrásra vagy géptérbe menekülésre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!