Olaszországban is legalább olyan meghatározó a vasúti tömegközlekedés, mint Magyarországon?
Észak-Itáliában igen, Dél-Itáliában inkább a buszközlekedés számottevő.
1839-ben készült el az első pár (kb. 7) kilométeres szakasz, a Vezúv tövében, de utána inkább északon terjeszkedett a vasút - iparilag mindig is észak volt fejlettebb stb.
1861 márciusában így nézett ki az itáliai vasúti hálózat:
(Ekkor kiáltották ki az Olasz Királyságot.)
Tessék, jelenleg így néz ki a hálózat:
(A vékony vonal egyvágányost, a vastagabb vonal kétvágányost jelez, stb. A jelmagyarázat angol, de ha valami nem érthető, szívesen segítek, lefordítom stb.)
Ha összehasonlítod a két térképet, láthatod, hogy a déli területeken alig van vasút.
Persze, ez a domborzattal is összefügg, pl. az Appenninneken keresztül nem szoktak vonalakat húzni, túl sok egybefüggő alagút kéne stb.
Magyarországon nem hívnám meghatározónak a vasúti tömegközlekedést. 2011-ben 145 millió utas vette igénybe, ez átlagosan napi 3-400 ezer utas. Az ország 10 milliós lakosságát figyelembe véve ez azt jelenti, hogy naponta mindössze az ország lakosságának 3-4 %-a utazik vonaton. Ehhez képest a Volán társaságok napi 3,9 millió utast szállítanak (helyi, helyközi és távolsági viszonylatokon). Ez a lakosság 39%-át jelenti.
Csak remélni tudom, hogy az olaszoknál arányaiban többen utaznak vonaton, mint nálunk.
"helyi, helyközi és távolsági viszonylatokon)."
Itt hibás az összehasonlítás rögtön.
A helyiket kivéve már drasztikusan csökkenne ez a szám, és korrektebb lenne az összehasonlításuk.
Ez a szám nekem nagyon alacsonynak tűnik. Forrás?
Eleve a Budapest környékén élők nagy része vonattal közlekedik.
Rendben, részben igazad van. Bár nem értem, hogy a helyi viszonylatokon utazó utas miért nem számít, hiszen gondolom a vonatokon is utaznak olyanok, akik csak egy településen belül utaznak (pl. Budapest külső kerületeiből a belvárosba ingázók).
A jobb összehasonlítás kedvéért helyközi forgalomban naponta 1,5 millió utast szállítanak el a Volán társaságok. Én úgy gondolom, hogy még így is jelentősebb szerepe van az autóbusz-közlekedésnek, mint a vasútinak (sajnálatos módon). Ehhez leginkább a vasút által nyújtott szolgáltatási színvonal a felelős, hiszen a fővárosi agglomerációs és az 1-es vasúti fővonalat leszámítva a vasút által közlekedtetett járművek kritikán aluliak, továbbá a menetrend sem az utazási igényekhez alkalmazkodik.
"A vasúti személyszállítási teljesítmények tíz éves csökkenő tendenciája 2011-ben megfordult; az utasszám 2011-ben 3 %-al 137 millióról 142 millióra nőtt."
Forrás: [link]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!