A villamosnak a jelzolampajan miert 3 poty az allj es 2 a mehet? Mi ennek a logikaja?
Európában nagyon sok országban a villamosok holdfényjelzőinek két jelzésképe van: a vízszintes fehér vonal a Megállj! jelzés, a függőleges fehér vonal pedig a Szabad! jelzés. Az átlós vonal pedig a Szabad kitérő vagy kanyarodó irányban! Ez meglehetősen régi jelzésrendszer, nyilván a vasúti alakjelzők Megállj jelzéséből ered az, hogy a vízszintes vonal lett a villamosvasutakon is a tiltó jelzés.
Nos, ezt a jelzésrendszert vették át a magyar villamosvasutak is. A klasszikus holdfényjelző - amit ma már szerintem sehol sem láthatsz az országban, mert mindenhol lecserélték őket a 2000-es évek végéig - négy lámpából állt. Ezeken felül vízszintesen három fehér lámpa és alul középen egy fehér világított, trapéz hátlap előtt. A vízszintes vonalat szimbolizálta az, hogy három fény egymás mellett világított, ez a Megállj! jelzés. A függőleges vonalat pedig a két középső lámpa egyidejű fehér fényű kivilágítása adta ki, ez lett tehát a Szabad! jelzés. A kitérő irányú szabad jelzést pedig a felső sor megfelelő szélső lámpájának és az alsó lámpa kivilágítása jelezte, ez szimbolizálja a ferde vonalat.
Az 1990-es évektől kezdődően a korábbi holdfényjelzőket elkezdték fokozatosan kicserélni a ma ismert háromlencsés készülékekre. Azért, hogy a fokozatos átállás zökkenőmentes legyen, megőrizték a korábbi, hagyományos holdfényjelzők jelzésképeit az új holdfényjelzőkön is. Ezért mindmáig három vízszintes fehér pont a tiltó jelzés és két függőleges fehér pont a szabad.
Az új lámpák nagy előnye, hogy már az elindulásra való felkészülésre is tudnak jelzést adni (három fehér pont alatt egy fehér pont). Ilyet a korábbi holdfényjelzők nem tudtak és így az ajtózárás idejét is bele kellett kalkulálni a villamos szabad jelzésének idejébe.
Az előző kommentelő erről beszélt:
Ez éppen egy cseh, és LED optikás nálunk sima izzós-üveg optikás volt de a kinézete és a háza azonos.
Az ezen megjelenő eredeti jelzősek megfeleltethetőek a mostani közútihoz hasonlóval.
A kiváltáson már a 80-as évek végén gondolkodtak, az 1-es villamos vonalán volt az első ilyen jelző ami a közúthoz hasonlított.
Az utolsó darabok akkor tűntek el, amikor a Siemens átvette a budapesti jelzőlámpák kezelését, és minden jelzőlámpát ledessé alakított. Akkor a célszerűség, a sorozatgyártás, a kevesebb alkatrész raktározása és minden egyéb érv amellett szólt, hogy szűnjenek meg ezek a jelzők. Kuriózumok voltak, de eltűntek...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!