Mit jelent a zárt pálya (villamosnál)?
Tudomásom szerint a vonat és a villamos esetében beszélünk zárt pályáról, mivel kizárólag azon a részen tudnak közlekedni, amit sínnek nevezünk, tehát "bezárt" a lehetősége.
Nem úgy, mint egy autó, vagy troli, aminek a kereke akár 5-10 cm-rel is kitérhet ha kell jobbra-balra. Ez a két jármű ezt nem teheti meg!
Az első a kötött pályát magyarázta meg.
Kérdező a villamosnál az a zárt pálya amelyen kiépítésénél fogva más jármű nem tud közlekedni. Jellemzően különféle akadállyal el van zárva a pálya közúti forgalomtól. (Magas szegély, vagy padka zöld sáv, stb.)
Pl ez egy zárt pálya lett miután megépült :D :
Nem értelek!
Ugyanazokat a vasúti és villamos síneket nevezet zárt pályának, amiket én is mondtam. Csak te más indoklást hozol fel az általad helyesnek vélt válaszra.
Mivel az értelmező szótárban ezeket a fogalmakat (zárt pálya, kötött pálya) nem találtam, így elárulnád, hogy mi alapján nevezed az én válaszomat helytelennek?
Nem, Te teljesen másról beszéltél. Te ezt mondtad:
"Tudomásom szerint a vonat és a villamos esetében beszélünk zárt pályáról, mivel kizárólag azon a részen tudnak közlekedni, amit sínnek nevezünk, tehát "bezárt" a lehetősége. Nem úgy, mint egy autó, vagy troli, aminek a kereke akár 5-10 cm-rel is kitérhet ha kell jobbra-balra. Ez a két jármű ezt nem teheti meg!"
Meglepő lenne, ha a villamos a sínen kívül máshol is tudnak közlekedni...
Te a kötött pályát definiáltad. A jármű egy kötött pályán közlekedik, melytől nem tud eltérni.
A kérdező ZÁRT PÁLYÁT kérdezett. Hogy jobban megértsd: a villamosok nálunk (és a legtöbb városban ) RÉSZBEN közlekednek zárt pályán, a vasúti pályatest kialakításának függvényében.
Ugyanis a zárt pálya alatt azon vágányszakaszokat értjük, ahol a pályatest egésze kilátszik, azaz ha ránézel, látható a sín, a betonalj (vagy fa keresztalj) a kapcsolószerek, a töltéskő, ágyazat, stb. És jellemzően a környezetétől egy szegélykő kirakással el van választva. Azért zárt az a pálya, mert azon üzemszerűen más, nem sínhez kötött jármű közlekedni nem tud.
Ezzel ellentétben vannak olyan pályaszakaszok, melyek beépítettek, azaz a vágányköz a sínkorona szintjéig fel van töltve betonnal, aszfalttal, vagy más anyaggal. Ezeken a pályákon más közúti jármű üzemszerűen közlekedni képes. (Pl. egy mentőautó ha dugó van, és sietnie kell.)
Akkor ezalapján illusztrálom képpel:
Zárt pálya:
Láthatóan zárt a pálya, a közúti forgalom üzemszerűen nem tud rajta haladni, attól oszlopsor és szegélykővel kirakott sziget térben elválasztja. Itt egy siető mentőautó nem tud haladni.
Beépített pálya:
Ezen a pálya a sínkorona szintjéig be van építve, itt közúti jármű közlekedni képes, pl a kedvenc száguldó mentőautónk.
Látható, hogy mindkét esetben a villamos sínen közlekedik, egyik esetben sem tud jobbra-balra 5 centit eltérni a sín által meghatározott "úttól"
Így a te magyarázatod helytelen volt.
Remélem így részletesen jobban megvilágítottam a különbséget.
Attól, hogy lepontozol, még helytelen volt a válaszod, és az enyém helyes. A lepontozgatás csak a szövegértési hiányosságokat fémjelzi :(
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!