Már megint Közvágóhíd?
"és mi értelme van ennek, hogy nem Lágymányosi híd hanem Közvágóhíd az 1-es villamos végállomása?"
1) Lágymányosi híd megszűnt, Rákóczi híd lett
2) A közvágóhíd egy nagy tömegközlekedési csomópont, némi térbeli eltéréssel. Mégis minden végállomásnak más neve volt. A 2 hévnek más neve volt, más az 1-es vilinek, más a buszoknak.
Most egységesen minden Közvágóhíd lett.
A Köz elhagysát majd visszavezetést én sem értem, de ha már változtattak, gyakorlatilag Kiskutya tér is lehetett volna, mindegy mire neveznek.
Én nem mosnám össze a repülőtér izomból történt átnevezését a megállónevek racionális okból való átkeresztelésével.
Ahogyan #1 is említette, az alapprobléma az, hogy a Lágymányosi híd, mint olyan, megszűnt, Rákóczi híd lett belőle. Erre valamit lépni kellett - így is-úgy is új táblákat kellett volna gyártani az 1, 103, H7 járatoknak.
Ettől persze még lehetett volna ezeknek a járatoknak a megállóit Vágóhídra keresztelni és így egységesíteni a csomópont összes megállójának a nevét (amit remélem, nem kell magyaráznom, miért jó: maradjunk annyiban, hogy az utastájékoztatás - aminek szerves része a megállók elnevezése is - elsősorban az adott környéken ritkán utazókat szolgálja). Azonban a köznyelvben a Közvágóhíd az elterjedtebb elnevezés és valószínűleg ezt próbálták lekövetni. (Magam is Közvágóhídnak nevezem a csomópontot.)
Tudni kell, hogy kb. 2008-ig az utóbbi időben Vágóhídként ismert csomópontban a busz- és villamosmegállók a Közvágóhíd névvel voltak megjelölve, több, mint egy évszázadon át (1896-ban már biztosan). Ezzel szemben, számomra ismeretlen okokból kifolyólag, a HÉV akkor még ideiglenesnek szánt végállomását egyszerűen Budapest-Vágóhídnak nevezték el valamikor, a "köz" előtag nélkül. Ez azért is furcsa, mert már a vasútvonal engedélyezési okiratában is Közvágóhíd néven szerepelt a kiindulópont.
A történethez tudni kell azt is, hogy a vasútállomások neveinek meghatározása a Földrajzinév Bizottság hatásköre, míg a helyi tömegközlekedési eszközök megállóelnevezéseiről az adott település hatóságai döntenek. A Földrajzinév Bizottságon egészen Ferihegy átnevezéséig csak valóban indokolt esetben lehetett átvinni egy-egy átnevezést - ma már politikai ukázra történik ugyanez. Mindenesetre 2008-ban egyszerűbbnek tűnt a buszok és villamosok megállóinak a nevét hozzáigazítani a HÉV-állomás nevéhez. Így lett Vágóhíd H (H, mint HÉV-csatlakozás) a megállók neve. A Lágymányosi hídon lévő megállók viszont nem lettek átnevezve Vágóhídra, hiszen térben közel vannak a Lágymányosi híd nevű HÉV-megállóhoz - aminek a nevét szintén csak a Földrajzinév Bizottság változtathatja meg.
Mára azonban egyszerűbbé vált a bizottsági eljárás, csak oda kell szólni, hogy légyszi, ezt kéne... Így most egy csapásra át lehet nevezni minden megállót egységesen. Megjegyzem, ez esetben nem feltétlenül baj, hogy egyszerűsödött az ügymenet, csak ugye Ferihegy példája is mutatja, hogy néha az izmozás felülírja a racionális érveket is. Így inkább legyen körülményesebb az eljárás, minthogy hülye döntéseket hozzanak.
(Nem az a baj, hogy átnevezték Ferihegyet, hanem hogy nyelvtanilag helytelen szerkezetet választottak erre, mert... mert csak. Aztán kirúgták a bizottság emiatt "akadékoskodó" tagjait az állami állásaikból.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!