Hogy is van ez?
A vonatok üzemi fékének működésére vagyok kiváncsi. Úgy tudom, hogy a vonatok amikor fékeznek akkor elengedik a levegőt, amikor meg ki van engedve a fék akkor nyomás alatt van. De ha fékezésnél elengedi a levegőt akkor hogy fékez hogy áll meg?
Köszönöm előre is a válaszokat!
Ha nincs nyomás alatt a fékberendezés akkor fogja a kerekeket. Mikor megy a mozdony akkor nyomás alá helyeződnek a dugattyúk, így nem fognak a fékek. Ez egy biztonsági megoldás, hogyha valami gáz van akkor megáll magától a vonat.
A kamionok is így működnek.
Vannak önműködő és nem önműködő légfékek.
A nem önműködő esetében menet közben, a fék kioldott helyzetében a fékhengerek és a fékvezeték nincsen nyomás alatt, fékezéskor helyezik nyomás alá, a fékhengerekbe beáramló levegő pedig rászorítja a féktuskót a kerékre.
A kocsikon nincsen levegős tartály, a levegő a mozdonyről jön.
Ez az elavult rendszer.
A modern, jelenleg használatos az önműködő légfék.
Ennél minden kocsin van egy levegős tartály (segédlégtartály) melyhez egy kormányszelep csatlakozik.
Először, amikor az álló kocsikra rákapcsolják a mozdonyt, az elkezdi feltermelni a levegőt és feltölti a kocsik segédlégtartályát. Ilyenkor a kormányszelep a főlégvezetéket összeköti a segédlégtartállyal. A légvezeték is nyomás alatt van.
Menet közben a fékezéskor a légvezetékből elkezdik elengedi a levegőt. A nyomáscsökkenést észlelve a kormányszelep kinyit, de most a segélégtartályt a fékhengerrel köti össze.
Azaz a mozdonyvezető fékez, lecsökken a nyomás a légvezetékben ezt érzékelve a kormányszelep kinyit és a segédlégtartályban tárolt levegővel feltölti a fékhengert, a vonat fékez.
A fék oldásához a mozdonyvezető ismét feltölti a légvezetéket, a nyomás növekedését a kormányszelep érzékeli, ekkor a úgy nyit ki, hogy a fékhengerből a környezetbe üríti a levegőt, miközben a légvezetékből feltölti a segédlégtartályt a következő fékezéshez.
Remélem érthető volt nagyjából :)
Az első jól írta ez részben biztonsági ok miatt van így, részben pedig célszerűség miatt:
A nem önműködő rendszernél a vonat lassan fékezett: Szerencsétlen mozdonynak minden fékezéshez egyesével minden kocsi fékhengereit kellett közvetlenül feltöltenie.
Az önműködő rendszernél a kocsik fékezéséhez szükséges levegő a kocsik segédlégtartályában van elhelyezve, a légvezeték csak a kormányszelep vezérlésére, és a segédlégtartályok feltöltésére szolgál.
A segédlégtartályt ugyebár menet közben is töltheti, ott nem lényeges mikor tölt föl, szemben a nem önműködővel, ahol fontos mikor töltenek fel a fékhengerek, hiszen meg kellene állni.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!