Szerintetek melyiket érdemes fejleszteni egy városnak? Az autóbusz-, avagy a villamosközlekedést?
Lehet, hogy a villamoshálózat fejlesztése sokkal drágább, mégis jobban megéri.
Meg lehet nézni bármelyik német (vagy osztrák) nagyvárost, ezeknek a közlekedése híresen a legjobb az egész világon, s mindben a villamoshálózat adja a közlekedés gerincét.
Nyugat-Európa nagyvárosai is sorra építik ki újra a villamoshálózatukat, mert rájöttek, hogy sokkal inkább megéri, mint az autóbusz, afféle felszíni metróként használják.
Budapesten az egyik leghosszabb a villamoshálózat az egész világon. Csak Szentpétervár, Bécs, Prága és Milánó előzi meg. Éppen ezért szerintem ebben a városban megérné tovább fejleszteni a hálózatot (legalábbis a pesti oldalon mindenképpen). A metróhálózattal kiegészülve tökéletes gerince lenne a budapesti tömegközlekedésnek.
Ahoj!
A mai EU-pályázati környezetben csak villamosra és kötött pályára lehet pályázni, ezért megérni mindenkinek a villamosközlekedést éri meg pályázni. Abból 3-4-szeres áron lehet lopni a pénzt nem csak nálunk és rá lehet írni hogy zöld (minimum a kapaszkodó benne). Megérni mindig az fogja, amit előnybe helyeznek, most az EU a villamost nyomja, de nem hiába szűnt meg annyi városban.
Az üzemek tekintetében pedig javaslom a Metrobüs rendszert tanulmányozni Isztanbulban. Minden normálisan fenntartott és megépített rendszer működtethető gazdaságosan. Mégis ma már megérne egy szakmai vitát a közúti járművek fejlesztésének ismeretében, hogy van-e helye a városi vasútnak a busz, a nagy kapacitású közúti rendszerek és az elővárosi vonat/metró között. Nem lennék biztos benne, hogy a mostani támogatási környezet nélkül bárki építene villamosokat az EU-ban. 2006-ban 40 milliárdért vettünk 40 Combinot és készült el hozzá az infrastruktúra úgy-ahogy. Ehhez még hozzá jöttek a nagy javítgatások (oszlopbalhé, légkondik, szakaszcserék, a kocsiszíni karbantartási környezetbe beleölt pénz) és ezzel együtt kb. 50-52 milliárdos a 40 villamos "beüzemelése" tervezett és nem tervezett költségekkel. Namost 2006-ban egy csuklós Volvo 58 millióba került, míg egy szóló kb. 40-42 millióba. Ennek az átlagára 50 millió Ft. Tehát bátran elmondható, hogy akkoriban kb. 1100 busza volt a BKV-nak, gyakorlatilag a nagykörúti projekt árából majdnem minden buszt le lehetett volna cserélni újra Budapesten, ha pedig ezt magyar gyártóktól vesszük (mert villamosban nincs magyar gyártó, buszban van), akkor ma lenne kb. 1000-1100 új magyar buszunk 2006-os gyártással.
Melyik éri meg? Számoljunk...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!