A sínekben tényleg áram van? Ha igen, miért?










Meglepett, egyben elszomorít, hogy ilyen sokan állítják magabiztosan a helytelen választ. :(
A valóság ugyanis az, hogy igen, általában folyik a sínekben elektromos áram.
Kétféle okból folyik áram a sínekben: tápellátás miatt, és ahogy az előbb már írta valaki, a biztosítóberendezések miatt.
A villamos vontatású vasútak (ideértve a közúti villamosokat, metrót, HÉV-et is) táplálása úgy működik, hogy van egy felsővezeték, vagy metrónál egy harmadik sín, ami az egyik hozzávezetését (pólusét) adja a tápfeszültségnek, és a sínek, amiken a jármű gurul a másikat. Utóbbiakban folyik vissza az áram a tápellátást biztosító áramátalakító felé.
Mivel az elektromos áram töltések, tehát anyagi részecskék mozgását jelenti, a felsővezetékből a járműbe pontosan annyi áramnak kell folynia, mint amennyi a sínekbe távozik a kerekek közvetítésével, hiszen a töltések nem tűnnek el, és nem keletkeznek. (Kirchhoff áramtörvénye)
A sínekben tehát akkora az áramerősség, amekkora a felsővezetékben (vagy harmadik sínben). Ez nagyságrendileg 100...1000 Ampert jelent egyébként egy mozgó járműnél, ami elég erős áramot jelent.
A HÉV-nél és a metrónál, ahol egyenáramú, és relatíve kis feszültségű (kb. 1000V ill. 800V) a táplálás, nagyobb tápáramoknak kell folynia, hogy a kívánt vontatási teljesítményt el lehessen érni. Ezt a nagy áramot a sínek könnyedén elbírják, viszont két sín között a tágulási hézagokat, illetve a betáplálási pontokat is át kell kötni egy jó vastag kábellel. Ezeket a sínekre kötött kábeleket megfigyelhetitek néhány állomáson.
Emellett még meg kell jegyezni, hogy az áram egy része valójában nem csak a síneken keresztül folyik vissza, hanem a földben is.
A sínek amiken gurulnak a vonatok, le vannak földelve, és a föld is vezeti többé-kevésbé az áramot, emiatt a földben is folyik a visszáram egy része. Ezt szokás kóboráramnak nevezni.
A földelés biztosítja azt, hogy a földdel és a környezettel azonos potenciálon legyenek a sínek, tehát pl. nincs feszültség a guruló sínek és közted ha a földön állsz, vagyis nem fog megrázni ha hozzáérsz. Ettől persze még nagyon nagy áramok folyhatnak a sínben.
Összefoglalva:
A föld és a guruló sínek között nincs feszültség, a felsővezeték (v. harmadik sín) és a guruló sínek között viszont tápfeszültség van.
Áram a guruló sínekben ugyanakkora, mint a felsővezetékben (v. harmadik sínben), azt leszámítva, hogy a járműtől távol már a földben is folyik a visszáram egy része, tehát ott valamivel kisebb folyik a sínben.
Érdekelne, hogy aki ilyen biztosan állítja, hogy nem folyik áram a sínekben, az honnan vette ezt a marhaságot. (Nem bántás képpen kérdezem, de tényleg elszomorít, hogy ennyire tájékozatlanok az emberek műszaki/természettudományos területen.)










@8:26
Az embereknek az a hányada, aki nem fizikus, úgy értelmezi, hogy ami ráz, abban van áram, ami nem, abban nincs.





A válasz írója 54%-ban hasznos válaszokat ad.
A válasz megírásának időpontja: tegnap 11:45
Az is elképzelhető, hogy nem villamosított vasútvonal volt.





Kis kiigazítás.
Áram (Amper) csak akkor folyik ha fogyasztó kerül az áramkörbe. Addig csak feszültség(Volt) van.
Az áramot és a feszültséget is keverik az emberek. Pedig nem mindegy.
A nagyvasút 25ezer volt váltakozó feszültséggel üzemel. Köznyelven, váltóárammal. A felsővezeték a fázis, a sín a nulla.
A villamos(600V), HÉV(1000V), metró(825V), troli(600V), földalatti(600V) és fogaskerekű egyenfeszültséggel, köznyelven, egyenárammal üzemel. A felsővezeték, harmadik sín a plusz(+), a sín amin gurul, a mínusz(-). Természetesen a trolinál az egyik felsővezeték a plusz(+), a másik a mínusz(-).
Tehát az áramkör a sínekben záródik és vezetődik vissza az áramforrás felé.
Valamint, ahogy más írta már, biztonsági berendezések működését szabályozandóan folyhat benne egyéb feszültség is.










A komment megírásának időpontja: tegnap 20:18
Teljesen mindegy, hogy villamosított vagy nem villamosított vasútvonal. A biztosítóberendezések működtetéséhez való 48 V-os szigetelt részek vannak a sínekben. Természetesen nem érzel semmit ha elkezded felszedni!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!