Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A sínekben tényleg áram van?...

A sínekben tényleg áram van? Ha igen, miért?

Figyelt kérdés
2011. jún. 24. 18:44
1 2 3
 11/24 anonim ***** válasza:
0%
A modellvasutas terepasztalon igen, a való életben nincs.
2011. jún. 26. 06:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/24 anonim ***** válasza:
52%
Egy áramkör müködéséhez két polus kell.Az egyik a felsö vezeték a másik a sin.A sinben ugyanakkora a feszültség mint a felsö vezetékben,csak mivel le van földelve ezért nem érzi senki.Ennél egyszerübb magyarázat nincs,aki érti a fizikát annak világos.
2011. jún. 26. 07:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/24 anonim válasza:
100%

Meglepett, egyben elszomorít, hogy ilyen sokan állítják magabiztosan a helytelen választ. :(

A valóság ugyanis az, hogy igen, általában folyik a sínekben elektromos áram.


Kétféle okból folyik áram a sínekben: tápellátás miatt, és ahogy az előbb már írta valaki, a biztosítóberendezések miatt.


A villamos vontatású vasútak (ideértve a közúti villamosokat, metrót, HÉV-et is) táplálása úgy működik, hogy van egy felsővezeték, vagy metrónál egy harmadik sín, ami az egyik hozzávezetését (pólusét) adja a tápfeszültségnek, és a sínek, amiken a jármű gurul a másikat. Utóbbiakban folyik vissza az áram a tápellátást biztosító áramátalakító felé.


Mivel az elektromos áram töltések, tehát anyagi részecskék mozgását jelenti, a felsővezetékből a járműbe pontosan annyi áramnak kell folynia, mint amennyi a sínekbe távozik a kerekek közvetítésével, hiszen a töltések nem tűnnek el, és nem keletkeznek. (Kirchhoff áramtörvénye)

A sínekben tehát akkora az áramerősség, amekkora a felsővezetékben (vagy harmadik sínben). Ez nagyságrendileg 100...1000 Ampert jelent egyébként egy mozgó járműnél, ami elég erős áramot jelent.

A HÉV-nél és a metrónál, ahol egyenáramú, és relatíve kis feszültségű (kb. 1000V ill. 800V) a táplálás, nagyobb tápáramoknak kell folynia, hogy a kívánt vontatási teljesítményt el lehessen érni. Ezt a nagy áramot a sínek könnyedén elbírják, viszont két sín között a tágulási hézagokat, illetve a betáplálási pontokat is át kell kötni egy jó vastag kábellel. Ezeket a sínekre kötött kábeleket megfigyelhetitek néhány állomáson.


Emellett még meg kell jegyezni, hogy az áram egy része valójában nem csak a síneken keresztül folyik vissza, hanem a földben is.

A sínek amiken gurulnak a vonatok, le vannak földelve, és a föld is vezeti többé-kevésbé az áramot, emiatt a földben is folyik a visszáram egy része. Ezt szokás kóboráramnak nevezni.


A földelés biztosítja azt, hogy a földdel és a környezettel azonos potenciálon legyenek a sínek, tehát pl. nincs feszültség a guruló sínek és közted ha a földön állsz, vagyis nem fog megrázni ha hozzáérsz. Ettől persze még nagyon nagy áramok folyhatnak a sínben.


Összefoglalva:

A föld és a guruló sínek között nincs feszültség, a felsővezeték (v. harmadik sín) és a guruló sínek között viszont tápfeszültség van.

Áram a guruló sínekben ugyanakkora, mint a felsővezetékben (v. harmadik sínben), azt leszámítva, hogy a járműtől távol már a földben is folyik a visszáram egy része, tehát ott valamivel kisebb folyik a sínben.


Érdekelne, hogy aki ilyen biztosan állítja, hogy nem folyik áram a sínekben, az honnan vette ezt a marhaságot. (Nem bántás képpen kérdezem, de tényleg elszomorít, hogy ennyire tájékozatlanok az emberek műszaki/természettudományos területen.)

2011. jún. 26. 08:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/24 anonim ***** válasza:
0%
és a napi vicc : falu szélén vasaztam és a sínt fel akartam szedni...nem rázott az áram tehát falusi meg kisvárosi környéken tuti nincs benne :D
2011. jún. 26. 11:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/24 anonim ***** válasza:
98%

@8:26


Az embereknek az a hányada, aki nem fizikus, úgy értelmezi, hogy ami ráz, abban van áram, ami nem, abban nincs.

2011. jún. 26. 14:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/24 anonim ***** válasza:
73%
a faluszélinek: valószínűleg abban is volt áram, de valójában ahhoz hogy az áram megrázzon, ahhoz feszültség is kell, ami nincs benne
2011. jún. 26. 17:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/24 A kérdező kommentje:

A válasz írója 54%-ban hasznos válaszokat ad.

A válasz megírásának időpontja: tegnap 11:45


Az is elképzelhető, hogy nem villamosított vasútvonal volt.

2011. jún. 27. 20:18
 18/24 anonim ***** válasza:
97%

Kis kiigazítás.

Áram (Amper) csak akkor folyik ha fogyasztó kerül az áramkörbe. Addig csak feszültség(Volt) van.

Az áramot és a feszültséget is keverik az emberek. Pedig nem mindegy.

A nagyvasút 25ezer volt váltakozó feszültséggel üzemel. Köznyelven, váltóárammal. A felsővezeték a fázis, a sín a nulla.

A villamos(600V), HÉV(1000V), metró(825V), troli(600V), földalatti(600V) és fogaskerekű egyenfeszültséggel, köznyelven, egyenárammal üzemel. A felsővezeték, harmadik sín a plusz(+), a sín amin gurul, a mínusz(-). Természetesen a trolinál az egyik felsővezeték a plusz(+), a másik a mínusz(-).

Tehát az áramkör a sínekben záródik és vezetődik vissza az áramforrás felé.

Valamint, ahogy más írta már, biztonsági berendezések működését szabályozandóan folyhat benne egyéb feszültség is.

2011. jún. 27. 22:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/24 anonim ***** válasza:
0%
Kitudja :D de csak gondoljatok bele a helyzetbe 30° os melegbe 3 hülye próbálja a sínt felszedni :DDDDD Istenem, mekkora volt XDDD (H)
2011. jún. 28. 02:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/24 anonim ***** válasza:
93%

A komment megírásának időpontja: tegnap 20:18


Teljesen mindegy, hogy villamosított vagy nem villamosított vasútvonal. A biztosítóberendezések működtetéséhez való 48 V-os szigetelt részek vannak a sínekben. Természetesen nem érzel semmit ha elkezded felszedni!

2011. jún. 28. 07:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!